Senaste nytt

[Business class] Ungern - USA - t/r 7500-9000 kr (Skyteam)

Jag hittade NYO-BUD för 300 kr enkel med Wizz air. Får antingen vaska den eller så blir det en weekend i Budapest! Bara man är medveten om risken. Sedan går det också att använda poäng till positioneringen, som man får tillbaka om man avbokar. Finns på KLM för 10 000 miles + €35.

Råkade boka en resa jag med till till Puerto Rico i slutet av oktober, 3 pers tur/retur ca 16000 kr (ni inleder mig i frestelser :) Är lite ny gällande detta, så undrar hur ni tänker med resa ARN - XXX - BUD och sedan BUD - XXX - ARN. Är det dags att kolla redan nu enligt er erfarenhet?
Generella regeln är att allt du bokar i anknytning till detta ska vara fully refundable, finns en risk att biljetterna avbokas. Generellt kan man väl dock säga att om det inte avbokats inom någon månad så kommer man troligtvis få åka. I vissa fall när det varit misstake fares har flygbolaget gått ut och sagt att de kommer att hedra biljetten, då är det självklart fritt fram att boka allt annat runt omkring.

Jag skulle väntat lite med att boka resa till Budapest, brukar genrellt vara billigt dit så den biten löser sig säkert till bra pris även om du vänta rnågra veckor eller månader.

Råkade boka en resa jag med till till Puerto Rico i slutet av oktober, 3 pers tur/retur ca 16000 kr (ni inleder mig i frestelser :) Är lite ny gällande detta, så undrar hur ni tänker med resa ARN - XXX - BUD och sedan BUD - XXX - ARN. Är det dags att kolla redan nu enligt er erfarenhet?

Var startar du?

Om du startar från Stockholm så finns såväl Wizz (nåja, från NYO) och Norwegian. När min positioneringsresa skall göras så blev det Wizz ner dagen innan (går ca 15.30 från NYO) och biljetten kostade ca 400 kr. Är man medlem i deras klubb så blir det en 100-lapp mindre.

Biljetten med KL/AF/Delta är ju fullt avbokningsbar, så skulle något hända med positioneringen så kan du få biljetten återbetald. Är det något i jobbet eller annat som gör att det är livsviktigt att du hinner med flyget skulle jag nog ha lite mer mariginal.

Jag hittar inga vettiga priser till Puerto Rico. Hittar bara 8000SEK till USA. Hur söker ni fram 5000SEK till Puerto Rico?

Jag hittar inga vettiga priser till Puerto Rico. Hittar bara 8000SEK till USA. Hur söker ni fram 5000SEK till Puerto Rico?
Sök datum via Google Flights, börja med ren tur-/returresa BUD-SJU. Då ser du i datumväljaren var de billigaste biljetterna finns. Numera såg jag bara fram till slutet av augusti.

När du väl hittat datum går det, än så länge, att boka genom KLMs app.

När du kommer fram till sista steget för att betala, då klickar du på länken ”change payment method” och väljer kreditkort, välj American Express, då får du välja vilken valuta du vill bli debiterad i. Här väljer du med fördel Euro eller rent av svenska kronor för att slippa Amex 2% valutaväxlingsavgift.

@Berglund, personligen förväntar jag att vi får en och annan kaosrea till under våren. Kan ju inte precis hela januari-mars bara sitta i flygplan. Dessutom CBP vill nog diskutera med mig efter några svängar. ;) Få se får jag förmånligt hotell i San Francisco för slutet av januari. Just nu skulle t.ex. Marriott kräva ca. 1200 dollar för fyra nätter med frukost... :confused:

Men jo, jag når 580 XPs under november-februari med bl.a. mina två bokningar från denna rea. Explorer -> Platinum och så allt extra går till följande medlemsåret. Totalt långt över 600 XPs på kommande. Kring 640 XPs? Bokade inte nu #3, eftersom jag vill vara hemma även. Har på kommande sen resor igen i maj-juni 2021. Detta i fall arbete o.s.v. ser att fortskrida som planerat.

Last edited:
Toppen