Pratade med SAS i telefon ikväll för att försöka hitta en bra routing men de menade att det inte gick att ha stop overs på så många ställen i USA? Verkar konstigt då jag tolkar fair basis på expertflyer som att det inte ska vara några problem.
Vi tittade på både J och Z för SAS-flygen men det verkade bara finnas Z på mina datum för utresa fast det enligt expertflyer finns J. Märkligt.
Edit: Kollade expertflyer igen nu och ser att det bara finns Z och inte J. När jag kollade i fredags fanns det J, är det så att J med automatik försvinner 30-nånting dagar innan avresa? Jag trodde jag skulle vara safe att boka idag då min planerade avresa är 5/11
Några tips?
Hade du kollat alla segment innan du ringde? Att det fanns platser i exakta bokningsklasser?
Annars kommer detta vara en ganska svår uppgift. När jag bokade min förra året för 2 + INF hade jag alla flighter, både Plan A, B och C redo. På hemresan behövde vi direkt gå till Plan B då både FLL-EWR och MIA-EWR visade plats i Z-klass på United som ”Possible” men systemet bokade oss automatisk till E-klass. Det blev FLL-IAD-LGA istället med UA P-klass.
Min tips är att du kommer behöva göra allt jobb själv och inte lägga över detta på SAS. Det kommer sluta i tårar. ExpertFlyer är ett måste i en sådan situation.
Eftersom SAS inte kommer ta ut en telefonavgift skulle inte jag boka via en obskyr OTA som tar betalt i USD. Däremot skulle evt Google Flights leda till en bokning via United.com eller faktisk SAS.se beroende av komplexiteten. Jag använder nu uteslutande Google Flights och ExpertFlyer för alla mina komplexa bokningar och jag har fimpat ITA Matrix så länge United eller American är inkluderade.