Senaste nytt

[Business class] Sverige-Miami T/R, SAS, 18.200 SEK inkl. skatter

EBD_Hakan

Medlem
Helt ok pris!
Som tur är så ger ju J samma poäng som Z på longhaul, dvs 9000 innan ev guldbonus till Miami. Dock torskar man några på anslutningen då J ger som Plus men Z ger maximala poäng.

en tur och retur från Stockholm ger 24374p, rätt bra faktiskt.
Tanken är att kombinera med 4st domestic-flighter i I/A, då kan man få ihop 4 x 240TP till BA på samma bokning. Ger något lägre intjäning till EB dock då den förutsätter att man studsar via EWR eller IAD
 

palmen

Moderator
Tanken är att kombinera med 4st domestic-flighter i I/A, då kan man få ihop 4 x 240TP till BA på samma bokning. Ger något lägre intjäning till EB dock då den förutsätter att man studsar via EWR eller IAD
Hur får du det till 4x240TP?
Det är väl bara 140TP för flighterna inom USA, eller missar jag något här?
 

Senator

Moderator
Korrekt! Menade 4x210p ;)

I-klass ger 140TP, A-klass ger 210TP. Det är dock svårt att hitta flighter mellan LAX-MIA (iallafall på mina datum) där det blir A utan jag får nog rikta in mig på 2x140 + 2x210 om jag åker denna. Det är en ganska bra deal iallafall.

Om jag minns rätt så slutar American snart flyga B77W mellan LAX-MIA. Mycket A321, inte A32T på denna sträcka.
 

palmen

Moderator
Korrekt! Menade 4x210p ;)

I-klass ger 140TP, A-klass ger 210TP. Det är dock svårt att hitta flighter mellan LAX-MIA (iallafall på mina datum) där det blir A utan jag får nog rikta in mig på 2x140 + 2x210 om jag åker denna. Det är en ganska bra deal iallafall.
OK, 210TP gäller väl bara om man får till First på dersa A321 (transcontinental) och faktiskt sitter i First delen på planet? Är det domestic first har jag för mig att det ändå bara blir 140TP även om det bokas i A?
 

Senator

Moderator
OK, 210TP gäller väl bara om man får till First på dersa A321 (transcontinental) och faktiskt sitter i First delen på planet? Är det domestic first har jag för mig att det ändå bara blir 140TP även om det bokas i A?

Nej, det stämmer inte. A-klass finns nu bara på Transcont A32T mellan:
JFK-LAX/SFO
BOS-LAX
samt fram till december tror jag B77W LAX-MIA

A-klass finns bara där det är 3-klass och då får du 210 TP. Annars är det 140 TP om man åker två-klass flygplan.
 

EBD_Hakan

Medlem
Pratade med SAS i telefon ikväll för att försöka hitta en bra routing men de menade att det inte gick att ha stop overs på så många ställen i USA? Verkar konstigt då jag tolkar fair basis på expertflyer som att det inte ska vara några problem.

Vi tittade på både J och Z för SAS-flygen men det verkade bara finnas Z på mina datum för utresa fast det enligt expertflyer finns J. Märkligt.

Edit: Kollade expertflyer igen nu och ser att det bara finns Z och inte J. När jag kollade i fredags fanns det J, är det så att J med automatik försvinner 30-nånting dagar innan avresa? Jag trodde jag skulle vara safe att boka idag då min planerade avresa är 5/11

Några tips?
 

Senator

Moderator
Pratade med SAS i telefon ikväll för att försöka hitta en bra routing men de menade att det inte gick att ha stop overs på så många ställen i USA? Verkar konstigt då jag tolkar fair basis på expertflyer som att det inte ska vara några problem.

Vi tittade på både J och Z för SAS-flygen men det verkade bara finnas Z på mina datum för utresa fast det enligt expertflyer finns J. Märkligt.

Edit: Kollade expertflyer igen nu och ser att det bara finns Z och inte J. När jag kollade i fredags fanns det J, är det så att J med automatik försvinner 30-nånting dagar innan avresa? Jag trodde jag skulle vara safe att boka idag då min planerade avresa är 5/11

Några tips?

Hade du kollat alla segment innan du ringde? Att det fanns platser i exakta bokningsklasser?

Annars kommer detta vara en ganska svår uppgift. När jag bokade min förra året för 2 + INF hade jag alla flighter, både Plan A, B och C redo. På hemresan behövde vi direkt gå till Plan B då både FLL-EWR och MIA-EWR visade plats i Z-klass på United som ”Possible” men systemet bokade oss automatisk till E-klass. Det blev FLL-IAD-LGA istället med UA P-klass.

Min tips är att du kommer behöva göra allt jobb själv och inte lägga över detta på SAS. Det kommer sluta i tårar. ExpertFlyer är ett måste i en sådan situation.

Eftersom SAS inte kommer ta ut en telefonavgift skulle inte jag boka via en obskyr OTA som tar betalt i USD. Däremot skulle evt Google Flights leda till en bokning via United.com eller faktisk SAS.se beroende av komplexiteten. Jag använder nu uteslutande Google Flights och ExpertFlyer för alla mina komplexa bokningar och jag har fimpat ITA Matrix så länge United eller American är inkluderade.
 
Toppen