Senaste nytt

[Business class] Helsingfors-Curacao T/R, American Airlines, 1.860 EUR inkl. skatter

Homer,

Jag har fått till följanda via ett email till AA i Stockholm, lite handspåläggning där, och nu ett samtal till AA i USA:

American Airlines 6539
Operated by British Airways
Helsinki (HEL)
December 27, 2013 07:55 AM
Travel Time : 3 h 10 m
Cabin Class : Business
Seat : unassigned
London (LHR)
December 27, 2013 09:05 AM
Booking Code : J
Plane Type : 320

American Airlines 101
London (LHR)
December 27, 2013 10:45 AM
Travel Time : 7 h 55 m
Seat : 5J
New York (JFK)
December 27, 2013 01:40 PM
Booking Code : I
Plane Type : 77W

American Airlines 2297
New York (LGA)
December 28, 2013 02:55 PM
Travel Time : 3 h 25 m
Cabin Class : First
Miami (MIA)
December 28, 2013 06:20 PM
Booking Code : A
Plane Type : 738

American Airlines 2460
Miami (MIA)
December 29, 2013 04:45 PM
Travel Time : 2 h 50 m
Cabin Class : Economy
Seat : 23F
St Kitts (SKB)
December 29, 2013 08:35 PM
Booking Code : Y

American Airlines 1009
St Kitts (SKB)
January 6, 2014 04:15 PM
Travel Time : 3 h 25 m
Miami (MIA)
January 6, 2014 06:40 PM

American Airlines 1508
Miami (MIA)
January 7, 2014 11:45 AM
Travel Time : 2 h 50 m
Cabin Class : First
Seat : 1F
New York (JFK)
January 7, 2014 02:35 PM
Booking Code : A
Plane Type : 757

American Airlines 100
New York (JFK)
January 7, 2014 06:10 PM
Travel Time : 7 h 10 m
Seat : 5J
London (LHR)
January 8, 2014 06:20 AM

British Airways BA 6036
Operated by Finnair
London (LHR)
January 8, 2014 07:30 AM
Travel Time : 2 h 55 m
Helsinki (HEL)
January 8, 2014 12:25 PM
Plane Type : 319

15 632kr per person inklusive 300kr i bokningsavgift per person (3 platser bokade)

Utmaning att hitta 3 platser i "I" mellan MIA-SKB, men vi är WL med bra chans fick jag veta.

Ditt stopp är ju bara 25 timmar och 15 minuter, har du provat att lägga in stopp på några dagar?
Det är då det skiter sig, till Curacao är det inga problem men jag har ingen lust att åka dit två gånger dit inom
3 månader.

New York (JFK)

American Airlines 2297
New York (LGA)

Ditt stopp är ju bara 25 timmar och 15 minuter, har du provat att lägga in stopp på några dagar?
Det är då det skiter sig, till Curacao är det inga problem men jag har ingen lust att åka dit två gånger dit inom
3 månader.

New York (JFK)

American Airlines 2297
New York (LGA)

Eftersom vår stop i NYC är längre än 24 timmar är det rent tekniskt räknat som en stopover något som bekräftades av AA i USA i går kväll. Men, AA i Sverige behövde skicka vår bokning till "Rate Desk" då man inte verkar klara prissätta denna korrekt med auto-pricing.

Jag stänger min bokning i kväll så postar jag alla kontaktuppgifter på AA som har fixat detta. Jag uppfattar det som att allt inte prisas korrekt i systemen och därmed krävs en handpåläggning av rate desk.

Homer, då har man lärt sig ett antal nya saker. Vissa som funkar, vissa som inte

1. Man kan kontakta AAs agent i Sverige TAL Aviation via email aasupport@talaviation.se. Dom bokar direkt i AAs system, inte Amadeus som verkar ligga som bas för AA.com i Sverige och andra europeiska länder
2. Jag byggde rutten själv med hjälp av ExpertFlyer, så maila fullt namn, födelsedatum och exakta flyg som det finns plats i respektive bokningsklasser som du tolkar fare basis
3. På ett par timmar hade jag svar från supertrevliga Eva och Carin
4. Stopover på dessa verkar kräva lite backoffice hjälp, så det skickar dom iväg till rate desk för att fixa
5. Helt ok att betala 300kr för denna hjälp
6. Saknas tillgänglighet i "I" eller "A" klass, kan du bokas i Y och få Wait List (WL) på dina flyga. OBS! Om det inte fiins plats innan man utfärdar en biljett, så räknas det som ändring efter och ombokning. Med andra ord, €300 kostar det.
7. Ringer du USA medan Sverige har stängt kommer du till mycket kompetenta Executive Platinum Desk om ditt BAEC Gold ligger inne i bokningen. Röststyrda systemet hittade mig på flightnummer och namn, och gick rakt till denna grupp. Här får du hjälp om du vill ändra innan biljetten ställs ut, eller försöka "trycka på lite extra" för en WL.
8. MEN, MEN, MEN och MEN... En stor utmaning som kostade mig €100 per biljett i går. Per telefon kan inte AA i USA ställa ut en biljett mot ett svenskt kreditkort. Så, jag behövde 00:15 i natt återbygga denna med deras hjälp, dock i nästa fare basis som var €100 dyrare: INE4A6R5

Så nu vet jag till nästa gång vad jag skall göra. För din vetskap har vi nu 2 dagar i NYC på utresan så stopover funkar

Vilken soppa, men om du redan bokat via Sverige varför behövde du ringa USA?

Ett tungt stalltips, om man hittar något inressant med AA sätt bokningen on hold
det räddade min Curacao bokning, under tiden jag funderade ändrade de reglerna.

Uppdaterad: 2013-DEC-03

Priset har gått upp pga hög EUR kurs.
Obs, förköpskrav är 60 dagar för billigaste biljetten. Det som har kortare förköpskrav (28 dagar) kostar 100 EUR mer.

Off topic.

Enligt information från Tal Aviation kommer de inte längre hantera AAs biljetter. Verkar gälla från årsskiftet. AA skall då hanteras av BA i Sverige.

Undrar om detta verkligen är bra för oss som är trogna AA??? En del personer som jobbar på Tal Aviation har varit med sedan den tid då AA flög till Stockholm och är otroligt kompetenta om hur deras bokningar fungerar inklusive uppgraderingar etc.

Off topic.

Enligt information från Tal Aviation kommer de inte längre hantera AAs biljetter. Verkar gälla från årsskiftet. AA skall då hanteras av BA i Sverige.

Undrar om detta verkligen är bra för oss som är trogna AA??? En del personer som jobbar på Tal Aviation har varit med sedan den tid då AA flög till Stockholm och är otroligt kompetenta om hur deras bokningar fungerar inklusive uppgraderingar etc.

Det här är inte alls bra, Zigge med sitt gäng har varit till mycket bra hjälp vid bonusresor och uppgraderingar med AA. Som du skriver, flera av personerna var med när AA flög på ARN och kan AA utan och innan. Tyvärr tror jag inte du får någon framgång med att klaga hos AA! Vi är för små i detta sammanhang. Nu har ju AA hemsida blivit ganska bra när det gäller att boka bonusbiljetter så man kan göra mycket själv.

Toppen