Senaste nytt

[Business Class] Florens - //DESTINATION// - Dusseldorf från 5.500 SEK T/R

Nu har jag fått både min ebookers.de och Alitalia rufund. Det försvann ca 500 SEK i valutapåslag och pga att den svenska kronan har stärkts. Har man något case mot kreditkortbolaget för att kunna få tillbaka dessa förluster?
Om du handlat med amex så skulle jag kontakta dom och fråga. Du har ju inte fått det som de sålt och refund har inte blivit samma summa, i detta fall är det ju en relativt stor summa som diffar.

När begärde du återbetalning?
21 december.

Om du handlat med amex så skulle jag kontakta dom och fråga. Du har ju inte fått det som de sålt och refund har inte blivit samma summa, i detta fall är det ju en relativt stor summa som diffar.
Nej, jag handlade med Visa. Hittade följande på internet:

"I de tillfällen där du vet vad transaktionen gäller och var den är gjord men där beloppet inte stämmer, måste du alltid försöka lösa problemet direkt med företaget först. Skulle problemet inte bli löst via dem har du rätt att reklamera på transaktionen via MinSida. Observera att vi i dessa tilfällen har krav på dokumentation som visar att du har försökt lösa saken direkt med företaget."

Hmmm, vad för slags dokumentation skulle man kunna presentera här?

21 december.

Nej, jag handlade med Visa. Hittade följande på internet:

"I de tillfällen där du vet vad transaktionen gäller och var den är gjord men där beloppet inte stämmer, måste du alltid försöka lösa problemet direkt med företaget först. Skulle problemet inte bli löst via dem har du rätt att reklamera på transaktionen via MinSida. Observera att vi i dessa tilfällen har krav på dokumentation som visar att du har försökt lösa saken direkt med företaget."

Hmmm, vad för slags dokumentation skulle man kunna presentera här?
Kopia på mailkonversation?

Kopia på mailkonversation?
Jag har inte haft någon mejlkonversation, jag försökte mejla ebookers.de men fick mejlet i retur (Delivery to the following recipients failed. Deutschland@ebookers.com). Jag har ringt ett samtal till ebookers.de och avbokat resan och det är den enda konversationen jag har haft. Men ska jag alltså skicka ett mejl till Alitalia (förlusten hos ebookers.de är så liten att jag inte bryr mig om den) och begära att det ersätter mig för valutaförlusterna? Alla vet ju att de bara kommer att skratta åt detta, men jag skall alltså skicka in mitt framtida svar (om jag får något) från Alitalia till kreditkortsutgivaren?

Jag har inte haft någon mejlkonversation, jag försökte mejla ebookers.de men fick mejlet i retur (Delivery to the following recipients failed. Deutschland@ebookers.com). Jag har ringt ett samtal till ebookers.de och avbokat resan och det är den enda konversationen jag har haft. Men ska jag alltså skicka ett mejl till Alitalia (förlusten hos ebookers.de är så liten att jag inte bryr mig om den) och begära att det ersätter mig för valutaförlusterna? Alla vet ju att de bara kommer att skratta åt detta, men jag skall alltså skicka in mitt framtida svar (om jag får något) från Alitalia till kreditkortsutgivaren?
I brist på andra alternativ så är det något som jag skulle ha försökt med i alla fall. Du kan också prova att fylla i formuläret på ebookers.de (finns under Hilfe > Feedback). Så snart du får ett svar om att ersättning ej ges så torde du ha "försökt lösa problemet direkt med företaget först".

Men du har gjort ett köp i en valuta och du har fått det beloppet tillbaka i samma valuta, då är det väl helt korrekt? Inte tusan kan väl kreditkortsbolagen erbjuda fri valutaförsäkring? Låter ju för bra för att vara sant.

En del av min förlust har kortutgivaren tagit (1,75 % växlingspåslag både vid köp och återbetalning) och en del av förlusten beror på att den svenska kronan har stärkts. Jag vet inte vad som är rimligt eller praxis, men jag gör ett försök och reklamerar så får vi se hur det går.

I brist på andra alternativ så är det något som jag skulle ha försökt med i alla fall. Du kan också prova att fylla i formuläret på ebookers.de (finns under Hilfe > Feedback).
Hur jag än gör så verkar det vara omöjligt att mejla dem. Om jag väljer Hilfe ->Feedback så står det uttryckligen:

"Bitte beachten: Leider können wir nicht auf Ihr Feedback antworten. Wenn Sie Fragen zu Ihrem Reiseplan haben, besuchen Sie bitte unsere Kundenservice-Seite. Dort finden Sie Antworten auf alle häufig gestellten Fragen."

vilket enligt google translate betyder:

"Please note: Unfortunately we can not respond to your feedback. If you have questions about your itinerary, please visit our Customer Service page. There you will find answers to all frequently asked questions."

Om jag istället går till Hilfe -> Kundenservice så kommer man till en massa FAQs och till slut står det att man ska ringa dem om man inte har fått svar på sin fråga. Ska ringa dem och spela in samtalet och låta inspelningen bli min dokumentation?

Hur jag än gör så verkar det vara omöjligt att mejla dem. Om jag väljer Hilfe ->Feedback så står det uttryckligen:

"Bitte beachten: Leider können wir nicht auf Ihr Feedback antworten. Wenn Sie Fragen zu Ihrem Reiseplan haben, besuchen Sie bitte unsere Kundenservice-Seite. Dort finden Sie Antworten auf alle häufig gestellten Fragen."

vilket enligt google translate betyder:

"Please note: Unfortunately we can not respond to your feedback. If you have questions about your itinerary, please visit our Customer Service page. There you will find answers to all frequently asked questions."

Om jag istället går till Hilfe -> Kundenservice så kommer man till en massa FAQs och till slut står det att man ska ringa dem om man inte har fått svar på sin fråga. Ska ringa dem och spela in samtalet och låta inspelningen bli min dokumentation?

Den sida som gäller Feedback avser ju inga frågor kring resor utan är för att man skall meddela om det är fel på webbsidan, komma med förbättringsförslag och liknande. Helt uppenbart (om man kan tyska).

Alltså är det istället nedanstående telefonnummer som du skall ringa. Det tyska numret (00 49...) är ett gratisnummer medan numret i Schweiz (+41) kostar, men du kan givetvis använda Skype Out eller liknande för att minimera kostnaden. Jag noterar även att de på annan sida skriver att de tar 50€ per person som administrativ avgift vid avbokningar utöver flygbolagets avgifter. Man kan ju hoppas att de inte begär det när det är flygbolaget som gjort avbokningen.

Som du själv redan upptäckt verkar de inte ha någon mejl för frågor/ändringar. Så det blir nog att ringa och den allra smidigaste hanteringen får du nog om någon tysktalande ringer och pratar med dem. Lycka till!

upload_2017-1-11_23-9-38.png

Toppen