Senaste nytt

Bus4you Göteborg-Oslo

David

Medlem
När vi ändå är inne på ämnet kan jag nämna att jag kommer att prova Aeroline mellan KUL och SIN om ett par veckor. Ser fram emot att åka buss bekvämt för en gångs skull. De har en lounge på nederplan där man kan hänga ifall man vill sitta några tillsammans, eller bara ännu lite bekvämare. :)
 

Dr. Miles

Expert
När vi ändå är inne på ämnet kan jag nämna att jag kommer att prova Aeroline mellan KUL och SIN om ett par veckor. Ser fram emot att åka buss bekvämt för en gångs skull. De har en lounge på nederplan där man kan hänga ifall man vill sitta några tillsammans, eller bara ännu lite bekvämare. :)

VIP bussar i Malaysia är mycket bekväma, men jag varnar dig att de är liktigt kalla i kabinen. (Jag tippar att det är ca 14-15 c...)
Jag blev rejält förkyld när jag åkte buss mellan Butterworth(staden som ligger andra sidan Penang) och Singapore för många år sedan.
 

David

Medlem
VIP bussar i Malaysia är mycket bekväma, men jag varnar dig att de är liktigt kalla i kabinen. (Jag tippar att det är ca 14-15 c...)
Jag blev rejält förkyld när jag åkte buss mellan Butterworth(staden som ligger andra sidan Penang) och Singapore för många år sedan.

Ja, de drar verkligen på med kyla däromkring. Tackar för påminnelsen, det blir till att packa ner en tröja. :)
 

Johannes

Medlem
Sittkomforten var bra, inte riktigt lika bred som X2000 1a klass men mer sportigt säte så det är jämförtbart. Men tåg vinner på bättre möjligheter att gå runt mm, toan är liten, men bättre än på de flesta bussar. Men det är i det stora hela OK även jämförtbart med NSB komfort, jag skulle nog säga att detta är det bästa sättet att ta sig GOT-Oslo om man inte flyger i dagsläget...
 

rob74

Medlem
Johannes:16262 skrev:
Det som är kul i bussbranchen är att det är gratis (100 kr/år) i Kiruna att åka buss men ingen åker... :)

Och det är i hela kommunen, så du kan ta dig t ex till Karesuando. En nätt resa på över 20 mil enkel...
I jobbet blir det mest bil, då mina tider inte tillåter bussåkande, men om jag skulle behöva åka privat så blir det en annan femma.
Dock är det synd att man inte kan ta buss till Jukkasjärvi på helgerna. Får se vad som händer i år när Icehotel öppnar. Vore ju trevligt att åka ut och prova drinksortimentet i isglas. Bommade det förra säsongen.
 

Johannes

Medlem
Jo det är just Kiruna-Karesuando jag åkt några gånger i min ungdom då det är där jag bott, jag vet att gymnasieungdomarna i byn nyttjar det, men det är ju som sagt turtätheten som är dålig... Men till typ Tuolluvaara och Svappavaara bör det ju vara lite bättre.
 

Johannes

Medlem
Du skall vara skriven i kommunen, då får du köpa ett årskort för 100 kr, så det är inte helt gratis, men med tanke på att "lokal-bussar" till Karesuando, Vittangi, Abisko med mera har varit relativt dyrt är det en stor förändring, dock är det få som nyttjar detta i en bilburen kommun som Kiruna, med få turer, till Karesuando är det en om dagen och två på fredagar om jag minns rätt, samt att busen tar ca 1h längre än bilen, då den stannar upp överallt med ett längre stopp på busstationen i Vittangi för att packa om bussgods från Pajala.. Tal om det är det någon som flygit LLA-PJA?
 

majer

Medlem
När vi ändå är inne på ämnet kan jag nämna att jag kommer att prova Aeroline mellan KUL och SIN om ett par veckor. Ser fram emot att åka buss bekvämt för en gångs skull. De har en lounge på nederplan där man kan hänga ifall man vill sitta några tillsammans, eller bara ännu lite bekvämare. :)

Skriv gärna en reserapport och berätta! Jag reser själv till SIN om någon månad och funderar på en avstickare till KUL några dagar. Visserligen ser jag att man kan flyga den korta sträckan, men man kanske ser mer av omgivningen genom bussfönstret?

Trevlig resa!
 
Toppen