Senaste nytt

Brussels Airlines, New York JFK-Göteborg Landvetter i Economy Class

GOTATH

Medlem
Kul och intressant rapport! Brussels Airlines verkar inte vara helt fel på lång- och kortlinjerna.

Tack för reklamen ;)
 
Nu var jag jätteorolig för att hinna till New York flighten. Det finns ju 2 terminaler på BRU och avståndet mellan dessa kryllar med olika fällor så som lounger, duty-free, chockladbutik, bilutställningar, passkontroll...
Så fort hjulet nådde marken kastade jag iväg bältet(fönstret fick spricka) och var beredd. När jag hörde luckan öppnas trampade på sittande 2 meterslånga amerikanska grannens skrev som om det var ett trampolin och hoppade upp till gången, där knuffade jag bort 2 biz pax åt olika håll, en herre slog sig i huvet och svimmade av, pursern flög in i pilotkabinen och hennes "Tack!" var sista jag hörde innan jag hoppade ur maskinen. Ute vid gaten stod några familjer med barnvagnar och en rullstol, att flög iväg och de berömda fyra bokstäver från sulan av mina skor reflekterade i skräckfyllda passagerares ögon. Precis när jag forsade genom passkontrollen och hörde vakten ropå något i walkie-talkin vaknade jag. Det var soligt och flyget var fortfarande på approach(det heter väl så, eller hur). :)

Jag skulle inte rekomendera någon att göra sån transfer som jag gjorde på BRU, det saknas logik totalt! ;)
Undrar vem i hela friden har kommit på att folk som reser till USA och Afrika behöver ingen duty-free men endast en smyckesaffär??? Någon har glömt att läsa memot att dessa smycken faktiskt kommer därifrån och är billigare där. :p

För att förstå vad gäller logiken av transfern och varför den är så krånglig måste ni föreställa en terminal. Utformad som en konstig parallelepiped av typen convex polyhedron vars ena vertex ansluter sig till en cuboid av typen prism. Har ni föreställt det?
Terminal A av BRU flygplatsen är ingenting likt det, den är bara som ett hangar. Och transfern mellan Göteborgsflyget till New York flyget består i att promenera 3 gater (!) i samma terminal, samma våning, samma sida. Du kan till och med se flygplanen stå ett hundra meter ifrån varandra. Passkontrollen är just precis före gaten och sista duty-free ligger precis bredvid. :eek:
Tyvärr måste man promenera hela 8 gates till Sunrise loungen om man vill vila lite, ta en kopp kaffe, dusch eller behöver WiFi.

IMG_1427.jpg

IMG_1420.jpg

Inne finns självplockbuffé, lite vin, kaffe/te maskin och självklart Nutella(Gnopps ;))

IMG_1424.jpg

IMG_1422.jpg

IMG_1425.jpg

IMG_1421.jpg

Personalen är så vänlig, attentiv och serviceminded att disken plockas så fort du är klar med koppen/tallriken och de hjälper till att fixa din dryck medans håller lite konversation.
När det var dags för boarding så kom receptionisten till varje bord där passagerare till denna flighten var och diskret meddelade om att det är dags att gå mot gaten och önskade en trevlig resa.

Boardingen var inget speciellt och än igen är det en halvtom kabin.

IMG_1429.jpg
 
Pushback skedde i tid men det som shockade mig rejält var resetiden enligt kaptenen: 8.30 timmar.

Strax efter elevation immigrationsformulären delades ut. Pennan med logot fick man behålla!

Igen måste säga några ord om besättningen i vår kabin.
Denna gång även assistant purser var stekhet(kille!), han måste vara populär tänkte jag och sen var min uppmärksamhet på tjejerna. I orangea uniform och allt tip-top ville jag inte tro på att det här var en vanlig flight. Det känndes mer som kanske de har bytt ut vanliga crew mot en besättning från någon modellagentur. (GOTATH kommer nog säga att det här är reklam igen, men nej, jag får ju inget för att jag skriver, annars hade det varit bra)

Lyckligtvis serverades drinkarna av manliga asst.pursern så jag passade på att be om ett glas av bubbeldryckan. Han såg ut lite som tagen med handen i burken, jag misstänker att bubbeln ingår inte i standardsortimentet av Economy kabinservering. Men han försökte bara hålla rätt min och sa att det är en mousserande samt korkade upp flaskan.
Jag hann bara märka att det var Vincent Edouard Poirier Brut. Jag vet inte om han kanske hade småländska rötter för här var det inte så mycket av det billiga drycken. Och han kan inte servera vin, presentera vin och kan inget om vin. :mad:
Måste göra ett avsteg och påpeka att hos AF har inte personalen något problem med att presentera flaskan, låta en smaka, erbjuda 2 hela glas av Henriot eller till och med säga att de kommer med påfyllning senare. Och det är i Voyageur!

IMG_1430.jpg

Vinet var en aning torr och det är bara yankare kan kalla det sparkling, för oss vanliga dödliga Pommac smakar bättre.
Snart efteråt kom maten och det var fisk eller kyckling idag.
Fisken som min granne tog såg inte så apptitlig ut så jag valde kycklingen med potatismedaljongerna, med röd vin, samma merlot som förra gången.

IMG_1434.jpg

IMG_1436.jpg

IMG_1433.jpg

På brickan var också en kycklingsallad, ost och en rispudding desert. Brödet var mjuk och nybakat.

IMG_1431.jpg

Kort om maten. Den var överraskande god och mättande, osten fick ingen plats. Måste säga att både biffen, pastasalladen tidigare och kycklingen och salladen nu var jättegoda och tror säkert att kunde lätt serveras även i främre kabin. Serverar man samma på en tallrik och med riktiga bestick då skulle knappast business passagerare gissa att maten var från Economy. Här är det något som andra bolag kan lära sig av lite. AF(som har nog en av bästa kycklingrätterna ombord) kan gå och skämmas i ett hörn här. :p

Efter maten kom kaffe/té med små belgiska kakor och självklart kunde man be om någon avec men jag är inte så mycket för starksprit. Och jag har passerat länge sedan stadiet när man tar saker med sig bara för att det är gratis.

IMG_1443.jpg

Jag fortsatte med filmen och efter en stund somnade jag. Väcktes jag ett par-tre timmar senare av turbulensen och som en överraskning var ett glaspinne där(serveringsbordet öppnades också av någon annan).

IMG_1450.jpg

Det var en bra refresher, under tiden kom FA flera gånger med vatten och plockade upp skräp osv.
En timme före ankomsten serverades wraps med dryckor.

IMG_1451.jpg

Vi har landat och dockades till gate 10 av T1 på JFK. Eftersom vi landade strax efter kl 13.00 och vetandes vad brukar hända då vid CBP bad jag om att titta på C kabinen. Pursern var snäll att göra en visning av kabinen, stolarna och IFE systemet.

Jag var ute ur terminalen före crewn ;)
 
Ser mycket bra ut för att vara ekonomiklass till Nordamerika. Baserat på hårdvara kan det vara det bästa jag sett, efter Swiss, på angiven sträcka. (man kan iofs åka via DOH, men verkar väl omständigt).

För 4.800SEK ser det ut som ett kap! :)

Skulle vara kul med ett test, på businessclass.se, även av bolagets "C-klass". Hittade iaf denna: Review: Brussels Airlines new BusinessClass JFK-BRU | Sven blogt…
Det finns en del tripreports på FT och ute på nätet av både ekonomi och business på första SN501 och SN502. I en av rapporterna har man också reflekterat lite mer över inredningen, toaletterna, problem med att fylla kabinen osv. Där också finns mycket bättre bilder än mina.
Tycker du att Swiss hårdvara i Economi är bättre än det här?

sna330_seat.jpg

sna330_ife.jpg

So far det är det bästa jag har sett i luften, 10" touchscreen med USB-laddare och inga dumma mediaboxar under fötterna.
Stolarna har 33" pitch som är 2" mer än hos BA och 1" mer än hos AF. SK och UA räknas inte här då de anländer till EWR, vilket kanske är att föredra med tanke på CBP kaoset.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Det finns en del tripreports på FT och ute på nätet av både ekonomi och business på första SN501 och SN502. I en av rapporterna har man också reflekterat lite mer över inredningen, toaletterna, problem med att fylla kabinen osv. Där också finns mycket bättre bilder än mina.
Tycker du att Swiss hårdvara i Economi är bättre? Jag har ett par bilder i min iPad som jag kan ladda upp senare där man kan se IFE:n lite bättre. So far det är det bästa jag har sett i luften, 10" touchscreen med USB-laddare och inga dumma mediaboxar under fötterna.
Stolarna har 33" pitch som är 2" mer än hos BA och 1" mer än hos AF. SK och UA räknas inte här då de anländer till EWR, vilket kanske är att föredra med tanke på CBP kaoset.

Helheten för Swiss tycker jag är den bästa, i ekonomiklass (av de jag testat). Jag har faktiskt aldrig flugit Brussels Airlines, men ser fram emot att testa. Låter verkligen som en bra hårdvara baserat på vad du beskriver :) 33'' är ju i paritet med Qatar t.o.m ! (nästan iaf).

Väldigt rolig recension! Kul att det kommer lite mer om ekonomiklass på businessclass.se :) Som du skriver kan det vara aktuellt med ekonomi på "pendlingssträckor".
 

pep

Medlem
Jeg havde også en superoplevelse med Brussels Air fra CPH-BRU-BUJ (Bujumbura) return (return over EBB). Sendte følgende til SKYTRAX (der altid forkorter indlægget) og jeg ratede til 9 ud af 10, en af mine allerbedste economy trips EVER!

Brussel Air 2-3-2011, Economy Rating 9 out of 10
CPH-BRU-Bujumbura by Aeroliner 100 and AB330. Excellent trip in all aspects. Mid of the week travel, lots of space. Easy check in, on board no IFE, acceptable breakfast, though cold croissants. Long haul: new aircraft, everything function, quite noisy cabin, clean, staff professional, a bit rigid, and no smile were noticed. Servings fairly frequent excellent, enough drinks. Serve even a good sparkling “champagne” on economy class (only Swiss do the same of European carriers?), but only on day-flights. Food exceptionally good, special request met to perfection, but even standard food is delicious. Good information from captain on sightseeing, weather etc. Despite holding Economy flex there is just one monkey class on the long haul. Airline seems now to have finally decided to become a full service carrier and have dropped discount modality. Ticket not cheapest, but for what I paid I got value. IFE works but without options.
 

Gnopps

Medlem
Jag hade ingen aning om att Brussels Airlines var något att ha på långsträckor, det ska läggas på minnet. Tack!
 
Toppen