Senaste nytt

Brittish Airways har mysko skatter

Avgiften för RFS är £17,50/196kr per sträcka, x2 för t/r.
Från vissa flygplatser är skatter och avgifter lägre, t.ex från ARN, och då betalar man det beloppet istället
(Det är därför ni får samma belopp på sträckan ANR-LHR.) men detta gäller
bara om man bokar enkel
, det kan alltså i vissa fall löna sig att boka två enkelbiljetter istället för en t/r.
Från Londonflygplatserna däremot är avgifterna högre än 196kr och den som inte kvalar för RFS
måste betala hela det beloppet.

Tjäna några Avioser som återstället kontot kan du förrutom att flyga exempelvis göra med hotell, bilhyra,
e-rewards
https://www.e-rewards.co.uk/Enroll.do?IC=cpd6d2ja4p0&lc=EN_GB&secure=1
eller
£25/2500 miles - Heathrow Rewards sign-up bonus vid första köp på Heathrow | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Ok! Tack för info!
Avios kommer jag tjäna åtminstone 20.000 i juli, då jag flyger Qatar till Japan.

Jag har bokat en Awardresa (enkelresa) med Qatar airways mellan Baku-Tbilisi för två vuxna och en infant. Det kostade 13500 avios och 1959 kr för oss tre. Är inte skatterna och avgifterna extremt höga? Jag bokade via telefon idag och kan därför inte se exakt prisspecifikation.

Jag har bokat en Awardresa (enkelresa) med Qatar airways mellan Baku-Tbilisi för två vuxna och en infant. Det kostade 13500 avios och 1959 kr för oss tre. Är inte skatterna och avgifterna extremt höga? Jag bokade via telefon idag och kan därför inte se exakt prisspecifikation.
Inte nödvändigtvis. Jag vet inte hur det är med bränsletillägg när man använder BAEC för att boka Qatar, men Qatars egna biljetter har lite drygt 700kr skatter/avgifter på sträckan.

Inte nödvändigtvis. Jag vet inte hur det är med bränsletillägg när man använder BAEC för att boka Qatar, men Qatars egna biljetter har lite drygt 700kr skatter/avgifter på sträckan.
Jag kollade nu på sträckan Arlanda-Doha med Qatar på ITA Matrix. Skatter/avgifter är 1417 kr på den sträckan. Och ska man boka resan med avios på ba.com så kostar skatterna exakt 1407 kr. Doha-Bangkok har skatter/avgifter på 607 kr enligt ITA och hos BA ska man betala 606 kr.

På sträckan Baku-Tbilisi så är skatter/avgifter 1528 kr för två vuxna och en infant men när jag bokade så betalde jag 1959 kr. Är det inte lite konstigt att på ARN-DOH samt DOH-BKK så stämmer skatterna med ITA Matrix exakt, men det diffar över 20 % i mitt fall med Baku-Tbilisi (när jag såklart inte kan se specifikationen). Man kanske kan ringa British Airways och få en mer exakt specifikation vart mina 1959 kr gått till?

Last edited:
Det är inte så att de tog ut någon bokningsavgift då? Tycker inte de borde gjort det, men de kan ju ha gjort fel...

Utan guldkort är bokningsavgiften 160kr pp, beroende på vem du talar
med kan du slippa betala om det är något som inte går att boka online.

Utan guldkort är bokningsavgiften 160kr pp, beroende på vem du talar
med kan du slippa betala om det är något som inte går att boka online.
Det är inte så att de tog ut någon bokningsavgift då? Tycker inte de borde gjort det, men de kan ju ha gjort fel...

Vilken soppa det här blev! För det första är det lite störigt att man inte kan nå BA från ett svenskt nummer under helgerna, utan måste ringa till Storbritannien. Jag skulle vilja påstå att BA:s bokningsagenter är lika sega och inkompetenta (ett starkt ord men jag tycker det är befogat) som hos SAS (dock ej Tallinn). Under mitt samtal idag kom vi fram till följande.

-Ingen bokningsavgift var tillagd. Dock hade vårt infant blivit debiterad skatter/avgifter som en vuxen, trots att jag tydligt sa att det var en infant det handlade om. Jag blev då fundersam och frågade om de också debiterat avios för en vuxen för min dotter. Det kunde agenten inte svara på!? :eek:

-På min bokningsbekräftelse så står det bara att totalsumman avios blev 13500 för två vuxna och en infant. Jag önskade få specificerat hur vad resan kostade i avios per vuxen och per infant. Detta skulle agenten möjligtvis kunna ta reda på, men det skulle ta väldigt lång tid! :confused: Jag skulle iväg på en grej och hade inte riktigt tid att vänta (samtalet hade redan tagit 30 minuter).

-Agenten föreslog att vi skulle ta bort min infant från bokningen helt och hållet och därmed skulle skatterna återbetalas. Men vi kunde inte lägga till dottern i bokningen med detsamma eftersom detta måste göras via mitt lokala kontor (Stockholm) och de har bara öppet måndag-fredag.

-Jag har nu fått ett mail från BA där det står att min dotter är borttagen från bokningen och att 13500 avios ska återbetalas till mitt konto (alltså hela totalbeloppet)! Dock har de istället dragit ytterligare 4500 avios från mitt konto. Att skatterna för min infant har återbetalats kan jag inte läsa någonstans i mailet.

Om ni tycker detta verkar rörigt så är det bara förnamnet Aldrig varit med om mer krångel! (förutom när jag bokat awardbiljetter hos SAS)

Jag antar att du inte har status hos BA och hamnade i något call-center i indien - då kan det bli sådär. Om du får prata med agenter i UK så brukar det sällan vara ett problem med någonting.

Du kan även med fördel ringa till tex Singapore och få hjälp då man inte alls behöver prata med sitt lokala kontor numera.

Jag antar att du inte har status hos BA och hamnade i något call-center i indien - då kan det bli sådär. Om du får prata med agenter i UK så brukar det sällan vara ett problem med någonting.

Du kan även med fördel ringa till tex Singapore och få hjälp då man inte alls behöver prata med sitt lokala kontor numera.
Agenterna pratade väldigt bra engelska, tyckte att de hade engelsk brytning. Men de kanske satt i Indien. I vilket fall så borde man få kompententa agenter, oavsett status hos BA eller inte!

Det låter dyrt att ringa till Singapore, men man kanske borde använda Skype eller något. Enligt killen jag talade med idag så kunde de inte lägga till ett infant i en bokning eftersom jag inte hade ringt till mitt lokala kontor. Så Singapore hade nog inte heller kunnat hjälpa mig!

I vilket fall som helst, USEL/KRÅNGLIG kundhantering i mitt tycke!

Toppen