Senaste nytt

British Airways Visa

Amerikanska kortföretag tar ut ca 3 - 5 % utav köpet som en avgift som handlaren får betala. Så det är anledningen till varför systemet inte fungerar i Sverige där bankerna tar 0,75 % och sen Visa/Mastercard tar 0,2 %.

Jag är inte helt insatt i kreditkortsystem i andra länder men jag har hört att det finns kreditkort som räknar ränta från den dagen du har handlat till den dagen du betalar.

Jag fick lära mig för länge sedan att det är skillnad på betalkort och kreditkort. Betalkort är det som vi brukar kalla "kreditkort" i sverige, där man får en faktura och betalar man allt så kostar det ingen ränta. Kreditkort betalar man dock ränta på från inköpet tills fakturan betalas. Vet inte om det stämmer längre, men det är väl inte helt ovanligt att det är så iaf i USA.

Ansökte om ett BA Visa precis eftersom jag snart är uppe i min 2-4-1 hos amex och vill plocka ut den i December. Synd att BA inte ger halva priset utan man måste vara två som åker för att utnyttja checken.

Hur lång tid brukar det ta efter det att man uppnått kSEK 200 i spendering innan 2-4-1-vouchern syns i BAEC-profilen?

Hur lång tid brukar det ta efter det att man uppnått kSEK 200 i spendering innan 2-4-1-vouchern syns i BAEC-profilen?

Första gången dök den upp relativt omgående. Förra året uppnådde jag 200k i slutet av november och har fortfarande inte sett till någon voucher. Har efterlyst den två gånger hos Entercard. Hade först tanken att nyttja den i sommar men nu känns det som det tåget har gått så jag siktar på nästa vår istället. Jag väljer därför att pressa på lite lagom hårt.

Det är dock tydligt att Entercard inte är att lita på i hanteringen av BA-visa...

/Christian

Ok, av era svar att döma så är det lite random hur bra voucheröverföringen från Entercard till BAEC fungerar.

Innan jag skaffade kortet läste jag allas erfarenheter här på BC.se om dubbla BAEC-konton och skaffade inget medlemskap innan min ansökan till Entercard, så det problemet har jag nog kunnat hoppa över tack vare era erfarenheter.

Hur minskar man risken med att vouchern inte registreras i profilen när man uppnått 200 k i spendering, ska man t.ex. uppnå spenden långt innan 31/12 för att vara säker? Eller vad har era problem med registreringen av vouchern berott på?

Ok, av era svar att döma så är det lite random hur bra voucheröverföringen från Entercard till BAEC fungerar.

Innan jag skaffade kortet läste jag allas erfarenheter här på BC.se om dubbla BAEC-konton och skaffade inget medlemskap innan min ansökan till Entercard, så det problemet har jag nog kunnat hoppa över tack vare era erfarenheter.

Hur minskar man risken med att vouchern inte registreras i profilen när man uppnått 200 k i spendering, ska man t.ex. uppnå spenden långt innan 31/12 för att vara säker? Eller vad har era problem med registreringen av vouchern berott på?

Problemet är väl inte att dom blåser dig, utan att du får vänta på den. Du får helt enkelt ligga på och maila, ringa tills du får. Frustrerande om inte annat :(

Toppen