Har efter ett mail till Entercards kundtjänst de senaste 7-8 åren alltid fått årsavgiften krediterad utan diskussion med hänvisning till att jag omsätter mellan 300-400 KSEK / år på Visa/BA-kortet. Men i år blev det tvärstopp.
Har efter ett antal goddag yxskaftsvar tvingat fram ett förklarande svar som lyder: " Vi kan alltid ta beslut att ta bort en avgift, även om den är avtalsgill. Självfallet. Vi tittar på den möjligheten i varje enskilt fall. Skillnaden mellan detta år och tidigare kan bestå i att vi inte får in lika mycket ränteavgifter, att du använt kortet i mindre utsträckning, eller så kan det bero på det faktum att vi tidigare bjudit på årsavgift. Det ska inte ses som att vi ser dig som en dålig kund, för normen, även för bra kunder är att årsavgiften ligger kvar.
Det är inte bara en parameter som spelar in. I slutändan är det ett beslut fattat på ekonomi.
Vi värdesätter att ha nöjda kunder, men inte alltid genom att bjuda på en avgift."
Vet inte om detta svar gav någon tydlig bild av varför de bestämt sig för att inte kreditera årsavgiften just detta år (har omsatt ca. 350 KSEK de senaste 12 månaderna) men om detta kan få obstinata lilla jag att att byta till Amex eller MasterCard så känns det om en mindre bra affär för Entercard.
Varför skrev jag nu allt detta? Jo jag undrar om någon annan upplevt samma sak i samband med årsavgiften på BA/Visa-kortet nyligen?