Senaste nytt

British Airways lounge access på Arlanda

En bokning, ja. Uppgraderat med Avios från WT+ till CW.

Det är irriterande (och svagt av BA) men BA/Menzies anser väl inte din biljett vara en "äkta" business-biljett i och med att den är uppgraderad med Avios och vill därför inte släppa in dig på ARN. Om du flyger Club World på hemvägen vore det ju förvånande om du inte kom in i loungen på LHR. Gör du inte det så får du väl gå till Arrivals loungen och visa upp ditt boardingkort från Club World

Det är irriterande (och svagt av BA) men BA/Menzies anser väl inte din biljett vara en "äkta" business-biljett i och med att den är uppgraderad med Avios och vill därför inte släppa in dig på ARN. Om du flyger Club World på hemvägen vore det ju förvånande om du inte kom in i loungen på LHR. Gör du inte det så får du väl gå till Arrivals loungen och visa upp ditt boardingkort från Club World

Mycket irriterande. Men nu har jag äntligen talat med en vettig person på BAEC. Hon sa med bestämdhet att reglerna säger att jag har lounge-access inför varje delflygning i bokningen. Hon kunde däremot inte lova tillgång till Menzies då dessa människor "gör lite som dem vill". Dock la hon in en anteckning i bokningen att jag enligt reglerna ska ha tillgång x4.

Vad gäller det kryptiska meddelandet i MMB om att jag inte har tillgång på LHR sa hon att hon inte kunde ändra meddelandet men att så länge jag har en biljett i CW så är det bara att hänvisa till den. Oavsett så struntar jag egentligen i skräp-loungen på ARN, det är bara principen. Jag har fått min favoritplats på UD och har en massa trevliga flygtimmar för filmtittande och Kir Royale-drickande framför mig.

Konstigt minst sagt, när jag uppgraderade sist så kom loungerna och nya baggage reglerna oxå för den delen upp i MMB.

Eftersom Menzies loungen är tredjeparts lounge blir det en soppa på utresan... antar att dom har sina direktiv, även om du har en PNR hela vägen. Dock är det så att du ska ha access på LHR till Galleries Club vid hemresan om du anländer samma dag med en Club World biljett. Det står i reglerna. Samma sak om man flyger F; har man connection samma dag oavsett kabin får du access till CCR.
Dock ingen gäst.

Men vänta nu, om man flyger den kommande delsträckan i Economy (och inte Business) - varför skall man då ha loungeaccess i economysträckan ?

Hade biljetten varit business även på ARN-LHR reps LHR-ARN så hade du ju haft access - eller hur ?

EDIT: för tydlighetens skull: ja jag har läst de citerade reglerna - men jag finner dem inte logiska.

Fem månader efter avklarad resa bumpar jag tråden genom att berätta att jag självklart inte fick tillgång till loungen på ARN. Men det händer nog inte igen då jag lämnat ett nästan klart BAEC silverkort för ett Star Alliance guldkort. Bytt sida, alltså.

Toppen