Skulle ha flugit med BA nu ikväll, ARN-LHR, men flyget är inställt. Efter gårdagens härdsmälta i den brittiska trafikledningen är det sådant som händer, och grundorsaken är inte BAs fel, även om det ofta ser ut som att BA lyckas ha en hög andel försenade flyg varje dag även utan externa störningar...
Jag måste dock säga att BA har hanterat det hela totalt inkompetent. Flyget står som inställt sedan över 5 h, möjligen 6 h, men jag har
fortfarande inte fått varken sms eller epost om att det faktiskt är inställt. Nyss kom det epost med allmänt hållen information att "we are still experiencing significant knock-on effects, including unavoidable delays and cancellations" men inte den typen av meddelande där man ser sin flight med flightnummer, bokningsnummer och texten "cancelled". Det här är för mig ett meddelande som betyder att "håll utkik för förseningar och eventuellt inställt flyg".
Sedan i morse höll jag av nyfikenhet koll på flighten och på det inplanerade flygplanet via Flightradar24. Flighten gick från "i tid", via 2 h försening till inställt (efter att planet blivit 3 h försenat iväg från LHR mot Frankrike). När jag lite senare gick in på "manage my booking" så stod det som inställt där, utan någon ombokning och alltså utan något meddelande. Självfallet fick jag först meddelandet på skärmen att de inte kunde visa mina bokningar, så jag var tvungen att knappa in bokningsreferens och efternamn igen, men så är det ofta på BAs webbplats. Ganska många "normalintresserade" resenärer skulle nog inte hittat till informationen.
Jag reser på en resebyråbokning (jobbresa) så jag pratade med dem. Efter att vi avvaktat om BA skulle boka om i några timmar så bokade de om mig till SAS imorgon. (För övrigt har inga av SAS flighter ARN-LHR har ställts in idag.) De var också förvånade över att inte någon automatisk ombokning skett och nämnde också att alla BA-avgångar ARN-LHR var "blockade" (åtminstone de närmaste dagarna). Jag antar att det betyder att jag inte hade kunnat boka om till annan BA-avgång i närtid om jag själv hade haft tillgång till bokningen, d.v.s. infon "If you’re due to fly with us on Tuesday 29 August or Wednesday 30 August on a short-haul service, you can move your flights free of charge to a later date if you wish, subject to availability" är förmodligen lögn. "Ska de göra det här manuellt kommer det att ta ett år" var en annan kommentar från reseagenten.
Det här är helt enkelt långt under den lägstanivå jag förväntar mig av ett flygbolag ovanför det värsta och mest passagerarfientliga LCC-träsket. Nämnas kan att jag har mitt OneWorld Emerald inlagt på bokningen. Högsta nivå av alliansstatus är uppenbarligen värt exakt noll när det krånglar på allvar hos BA.
Hade jag varit strandsatt någonstans där jag inte hade något boende och behövt ta ställning till om jag skulle boka någon av de sista dyra biljetterna med ett annat bolag för egna pengar p.g.a. inkompetens från BA, hade jag inte bara varit irriterad utan tvärförbannad. Nu är det bara ett problem som ska lösas, och som kostar arbetstid för mig och pengar för min kära arbetsgivare.