Senaste nytt

British Airways - Det här gjorde Ni inte så bra!

British Airways telefonnummer numret på hemsidan och i appen möter mig med "Numret används inte" 0770-110020 samt +46 versionen, likadant på 08-501 631 41. Chatten är otillgänglig när jag vill prata med operatör så just nu får jag inte tag på BA.
Finns det något annat nummer till BA som inte är de brittiska betalnumret?

BA har avbokat, bokat om och nedgraderat ett av segmenten på en kommande bokning, tidigare har jag kunnat boka om via Manage My Booking men nu finns det bara en kryptisk knapp som heter Review and accept your itinerary vilket jag inte riktigt tycker framgår om jag då accepterar ändring eller kan boka om efter jag tryckt på denna, mer än att jag kan efterfråga refund för nedgraderingen men jag lockas inte ändå av 2h all-economy ATR-72 till HEL.
Visa bifogad bild 126878 Visa bifogad bild 126879

Betalnummer?
Med Skype kan du ringa gratis 0800 UK eller 1-800 USA

Current Status of BA Call Center - FlyerTalk Forums

BAEC GOLD USA 1-800-325-4504

• Gilla
Reactions: pep
Känns sjukt otydligt vad BA menar i texten under den enda (?) knappen du kan trycka på. Om du vill avboka skall du först acceptera och sedan gäller vanliga avbokningsreglerna...?!?!

Dessa jävla ATR72 som Finnair trycker in lite här och var skapar en riktig röra. Varför inte bara erbjuda C-service ombord på dem? Ingen kanske väljer det frivilligt men det skulle ju minska problemen vid missade anslutningsflyg till exempel.

Dessutom tror jag inte du skulle få så mycket pengar tillbaka. Stor risk att du hamnar i Y-klass som kostar lika mycket som eller mer än en billigare business-biljett :(

British Airways telefonnummer numret på hemsidan och i appen möter mig med "Numret används inte" 0770-110020 samt +46 versionen, likadant på 08-501 631 41. Chatten är otillgänglig när jag vill prata med operatör så just nu får jag inte tag på BA.
Finns det något annat nummer till BA som inte är de brittiska betalnumret?

BA har avbokat, bokat om och nedgraderat ett av segmenten på en kommande bokning, tidigare har jag kunnat boka om via Manage My Booking men nu finns det bara en kryptisk knapp som heter Review and accept your itinerary vilket jag inte riktigt tycker framgår om jag då accepterar ändring eller kan boka om efter jag tryckt på denna, mer än att jag kan efterfråga refund för nedgraderingen men jag lockas inte ändå av 2h all-economy ATR-72 till HEL.
Visa bifogad bild 126878 Visa bifogad bild 126879

Känns sjukt otydligt vad BA menar i texten under den enda (?) knappen du kan trycka på. Om du vill avboka skall du först acceptera och sedan gäller vanliga avbokningsreglerna...?!?!

Dessa jävla ATR72 som Finnair trycker in lite här och var skapar en riktig röra. Varför inte bara erbjuda C-service ombord på dem? Ingen kanske väljer det frivilligt men det skulle ju minska problemen vid missade anslutningsflyg till exempel.

Dessutom tror jag inte du skulle få så mycket pengar tillbaka. Stor risk att du hamnar i Y-klass som kostar lika mycket som eller mer än en billigare business-biljett :(

BA var inte sugna att svara på några telefonummer igår så efter frenetiskt ctrl-v "talk to an agent" till BA chatboot kom jag tillslut igenom och kunde chatta med en agent, vilka förövrigt är väldigt långsamma i sin konversation med ett par minuters svarstid efter varje inlägg, agenten bokade om mig till direktflyget GOT-LHR istället då alternativet med AY business hela vägen skulle innebära inkomst till LHR 20:40, samt avgång med A350-900 skulle också kräva samma ATR-72 GOT-HEL addera att Platinum Wing förmodligen inte öppnar nu 1/4 som var planerat pga. kriget i Ukraina så var incitamenten få för att resa via HEL och ännu mindre 2h ekonomi ATR-72 ;).

Kuriosa, det var jag som fick föreslå BA0791 alternativet då agenten i första hand ville boka mig till andra datum istället för GOT-LHR direkt, jag skall även nämna att resan ursprungligen var bokad GOT-LHR men BA ställde in vårt flyg när de uppdaterade tidtabellen i mellandagarna vilket gjorde att vi bokades GOT-HEL-LHR på utresan istället, nu har dock fler BA flyg GOT-LHR tillbaka i sommartidtabellen från och med 1/4.

Jag tror @AABack2ARN har helt rätt ang. pengar tillbaka för ekonomi GOT-HEL, och ja den otydliga knappen var den enda att trycka på

Skulle ha flugit med BA nu ikväll, ARN-LHR, men flyget är inställt. Efter gårdagens härdsmälta i den brittiska trafikledningen är det sådant som händer, och grundorsaken är inte BAs fel, även om det ofta ser ut som att BA lyckas ha en hög andel försenade flyg varje dag även utan externa störningar...

Jag måste dock säga att BA har hanterat det hela totalt inkompetent. Flyget står som inställt sedan över 5 h, möjligen 6 h, men jag har fortfarande inte fått varken sms eller epost om att det faktiskt är inställt. Nyss kom det epost med allmänt hållen information att "we are still experiencing significant knock-on effects, including unavoidable delays and cancellations" men inte den typen av meddelande där man ser sin flight med flightnummer, bokningsnummer och texten "cancelled". Det här är för mig ett meddelande som betyder att "håll utkik för förseningar och eventuellt inställt flyg".
Sedan i morse höll jag av nyfikenhet koll på flighten och på det inplanerade flygplanet via Flightradar24. Flighten gick från "i tid", via 2 h försening till inställt (efter att planet blivit 3 h försenat iväg från LHR mot Frankrike). När jag lite senare gick in på "manage my booking" så stod det som inställt där, utan någon ombokning och alltså utan något meddelande. Självfallet fick jag först meddelandet på skärmen att de inte kunde visa mina bokningar, så jag var tvungen att knappa in bokningsreferens och efternamn igen, men så är det ofta på BAs webbplats. Ganska många "normalintresserade" resenärer skulle nog inte hittat till informationen.

Jag reser på en resebyråbokning (jobbresa) så jag pratade med dem. Efter att vi avvaktat om BA skulle boka om i några timmar så bokade de om mig till SAS imorgon. (För övrigt har inga av SAS flighter ARN-LHR har ställts in idag.) De var också förvånade över att inte någon automatisk ombokning skett och nämnde också att alla BA-avgångar ARN-LHR var "blockade" (åtminstone de närmaste dagarna). Jag antar att det betyder att jag inte hade kunnat boka om till annan BA-avgång i närtid om jag själv hade haft tillgång till bokningen, d.v.s. infon "If you’re due to fly with us on Tuesday 29 August or Wednesday 30 August on a short-haul service, you can move your flights free of charge to a later date if you wish, subject to availability" är förmodligen lögn. "Ska de göra det här manuellt kommer det att ta ett år" var en annan kommentar från reseagenten. :)

Det här är helt enkelt långt under den lägstanivå jag förväntar mig av ett flygbolag ovanför det värsta och mest passagerarfientliga LCC-träsket. Nämnas kan att jag har mitt OneWorld Emerald inlagt på bokningen. Högsta nivå av alliansstatus är uppenbarligen värt exakt noll när det krånglar på allvar hos BA.

Hade jag varit strandsatt någonstans där jag inte hade något boende och behövt ta ställning till om jag skulle boka någon av de sista dyra biljetterna med ett annat bolag för egna pengar p.g.a. inkompetens från BA, hade jag inte bara varit irriterad utan tvärförbannad. Nu är det bara ett problem som ska lösas, och som kostar arbetstid för mig och pengar för min kära arbetsgivare.

Last edited:
Skulle ha flugit med BA nu ikväll, ARN-LHR, men flyget är inställt. Efter gårdagens härdsmälta i den brittiska trafikledningen är det sådant som händer, och grundorsaken är inte BAs fel, även om det ofta ser ut som att BA lyckas ha en hög andel försenade flyg varje dag även utan externa störningar...

Jag måste dock säga att BA har hanterat det hela totalt inkompetent. Flyget står som inställt sedan över 5 h, möjligen 6 h, men jag har fortfarande inte fått varken sms eller epost om att det faktiskt är inställt. Nyss kom det epost med allmänt hållen information att "we are still experiencing significant knock-on effects, including unavoidable delays and cancellations" men inte den typen av meddelande där man ser sin flight med flightnummer, bokningsnummer och texten "cancelled". Det här är för mig ett meddelande som betyder att "håll utkik för förseningar och eventuellt inställt flyg".
Sedan i morse höll jag av nyfikenhet koll på flighten och på det inplanerade flygplanet via Flightradar24. Flighten gick från "i tid", via 2 h försening till inställt (efter att planet blivit 3 h försenat iväg från LHR mot Frankrike). När jag lite senare gick in på "manage my booking" så stod det som inställt där, utan någon ombokning och alltså utan något meddelande. Självfallet fick jag först meddelandet på skärmen att de inte kunde visa mina bokningar, så jag var tvungen att knappa in bokningsreferens och efternamn igen, men så är det ofta på BAs webbplats. Ganska många "normalintresserade" resenärer skulle nog inte hittat till informationen.

Jag reser på en resebyråbokning (jobbresa) så jag pratade med dem. Efter att vi avvaktat om BA skulle boka om i några timmar så bokade de om mig till SAS imorgon. (För övrigt har inga av SAS flighter ARN-LHR har ställts in idag.) De var också förvånade över att inte någon automatisk ombokning skett och nämnde också att alla BA-avgångar ARN-LHR var "blockade" (åtminstone de närmaste dagarna). Jag antar att det betyder att jag inte hade kunnat boka om till annan BA-avgång i närtid om jag själv hade haft tillgång till bokningen, d.v.s. infon "If you’re due to fly with us on Tuesday 29 August or Wednesday 30 August on a short-haul service, you can move your flights free of charge to a later date if you wish, subject to availability" är förmodligen lögn. "Ska de göra det här manuellt kommer det att ta ett år" var en annan kommentar från reseagenten. :)

Det här är helt enkelt långt under den lägstanivå jag förväntar mig av ett flygbolag ovanför det värsta och mest passagerarfientliga LCC-träsket. Nämnas kan att jag har mitt OneWorld Emerald inlagt på bokningen. Högsta nivå av alliansstatus är uppenbarligen värt exakt noll när det krånglar på allvar hos BA.

Hade jag varit strandsatt någonstans där jag inte hade något boende och behövt ta ställning till om jag skulle boka någon av de sista dyra biljetterna med ett annat bolag för egna pengar p.g.a. inkompetens från BA, hade jag inte bara varit irriterad utan tvärförbannad. Nu är det bara ett problem som ska lösas, och som kostar arbetstid för mig och pengar för min kära arbetsgivare.
Kunde de inte boka om dig på AY?

Kunde de inte boka om dig på AY?
Ingen aning. BA bokade alltså inte om mig alls, och om BA hade "blockat" sina avgångar antar jag att jobbresebyrån inte kunde göra några ombokningar till BA codeshare? Den allmänt hållna informationen sa i och för sig "We are also rebooking affected customers onto alternative airlines where possible" (vilket vi vet att de är skyldiga till) men det har de alltså inte gjort i mitt fall.
Något större intresse av att vilka flyga en längre väg med byte har jag ju heller inte, när det finns direktflyg. Jag är på jobbresa, inte TP run.

Jag kollade just upp flyget till Houston via London från Köpenhamn nu på söndag när jag och familjen ska åka på sommarlov i år. Någon hade tagit bort sittplatserna på rad 2 som jag hade valt och placerat någon annan i aisle seat. Det är inte det största problemet, men ändå irriterande att jag måste upptäcka det själv. Nu på rad 7.

photo_2024-07-09_09-17-20.jpg

Last edited:
BA195 från London till Houston - 9.25 från London måndag. Den nya Club World-kabinen är mycket bra, rad 7 i mini-kabinen fram. Maten var verkligen dålig - det annonserades som ‘brunch’ - men i verkligheten var det bara engelsk frukost eller omelett. Jag valde det första - som var bränt och tråkigt. Först fick jag inget bröd, det fanns tyvärr inte tillräckligt lastat (!!) men till slut lyckades de hitta något ändå. Maten serverades runt klockan 11 så riktig lunch hade varit mer lämpligt och på en dagstur var man (jag) hungrig efter ett par timmar, men det var bara synd för det fanns inga snacks kvar, de var uppätna. Det ska rättvist sägas att det fanns en förrätt som jag fick innan huvudrätten som bestod av 3 små bitar ganska god skotsk lax. Det hade varit bra om BA hade haft en riktig maträtt eller två att välja mellan som alternativ till bränd äggröra. Servicen var långsam, som om det var för få besättningsmedlemmar för en full business-kabin, vilket det var. Betjäningen var dock brittiskt trevlig och bra när den väl var där, och plus till besättningen som arbetade hårt. Med en full kabin hade servering från vagn varit mycket bättre än brickor som kom individuellt. Det tog lång tid att få mat och jag fick min serverad ungefär 20 minuter efter min frus så det blev inget att äta tillsammans.

Innan ankomst fick vi en fin halv ciabatta-sandwich. Men jag var riktigt besviken på serveringen och servicen som verkligen led under en full kabin. Besättningen gjorde vad de kunde, men konceptet och utförandet bör revideras.

Däremot fungerade MPC-appen igen och när vi kom till bagageutlämningen var vi de enda vid bandet som var fullt med väskor. Jag tror att andra stod i den oändliga kön i den ‘normala’ immigrationen. Hemresan om 2 veckor är med BA First - där hoppas jag att de har bättre kontroll på maten och servicen…

IMG_1378.jpeg

Attachments

• IMG_1377.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 74
Toppen