Senaste nytt

British Airways - Det här gjorde Ni bra!

nissefalk

Medlem
Korrekt. Det kan du normalt sett bara göra om du redan har besökt USA en gång med ditt ESTA. Har inte sett någon annan rutin på någon flygplats änsålänge.

Anlände i Miami med Mamma, Morbror och Moster för 2 veckor sedan alla med nya ESTA, alla kunde använda automaten men bara morbror klarade sig undan utan kryss, Mamma och Moster had lite problem med finger avtrycken i automaten så kan varit det som gjorde att vi fick gå genom manuell kontroll där dom fick lämna fingeravtryck igen, Morbror och jag själv (med väl använt ESTA) behövde inte igen lämna finger avtryck, jag fick dessutom inte en stämpel i mitt pass
 

agehall

Medlem
Varje gång jag har hört personalen prata om det så har det varit "returning ESTA" som de fråga efter och slussat till automater. Jag misstänker att om man går till automaterna även om man har förstagångs-ESTA så är risken för kryss rätt stor och då är det inte säkert man vinner något på det - sist det hände mig tog det över en timme att processa 4 personer före mig i den kön...
 

Voyageur

Medlem
Håller med Agehall här om "returning esta", exakt den beteckningen används både på flygplts samt på hemsidan. Dock har jag någonstans förstått att automaterna ändå fungerar att använda vid ny esta. Har dock aldrig provat mest för att inte orka med den extra huvudvärken vid computer says no syndromet :) men definitivt vid nytt pass är det dubbel kört ;)
 

Kricka

Medlem
På IAD använde man också uttrycket "returning ESTA" när jag reste in på ett nytt
ESTA men på ett "äldre" pass dvs. nästa gång kan jag gå till automaten istället.
 

nota bene

Medlem
Det har gått för mig i automaten med nytt ESTA så länge det är samma pass som tidigare varit i USA med ett annat ESTA.

Nu har jag nytt, så kommer att få en entry på LAX som tar tid :/
 

johhenrik

Medlem
Han lovade han skulle kolla med sin supervisor och sen informera mig via MMB på min andra resa om det gick. Jag sa han inte behövde lägga någon tid på det direkt. Vi snackar 7500 avios och 47kr, så jag sa det är idiotskatt man får betala ibland när man är korkad. :)

Iaf, några minuter senare dök det upp ett mail från British Airways som sa att min resa idag är avbokad och att inga Avios betalas tillbaka. Jaja tänkte ja, inte hela världen. Sen 5 minuter senare kom det ett meddelande via MMB från honom som sa att det inte gick att avboka och få tillbaka avios, så istället skickar de en voucher på 7500 Avios.

Rätt snyggt gjort av dem tycker jag. :)
Jag sitter med min kvittoredovisning och går igenom min Amex-räkning. Jag upptäckte att de faktiskt gjort en återbetalning på mina 47kr också. Imponerande att de gjorde sig det besväret också måste jag säga. :) Så trots att jag gjort fel och det blev en avbokning några timmar innan min flight skulle ske, så fick jag tillbaka både pengar och Avios. :) De 47kr ska jag nu köpa mig något fint för! ;)
 

agehall

Medlem
Hade sjukt bra personal på samtliga sträckor OSL-LHR-JFK T/R! Trevliga människor som faktiskt verkade genuint intresserade av att hålla en bra servicenivå. På hemvägen var det även riktigt svalt i kabinen - till gränsen på kallt (vilket är mycket bättre än när det är för varmt!).

@FruAgehall vill inte flyga BA F i framtiden eftersom det är så pass dåligt jämfört med Club World...
 

MartinH

Medlem
Ok, kanske inte så bra gjort, men trevligt var det i alla fall. Fick en gammal BMIkärra idag på GOT-LHR, 1-2 seating i business. 8 rader, 7 personer var vi i business.
IMG_0060.JPG

IMG_0061.JPG

IMG_0062.JPG

I morrn blir det 2 x Qatar F i A380
 

nissefalk

Medlem
Blev sittande i 3 timmar på BA803 från Göteborg till London för vidare flyg till Phoenix den 5e Januari innan man bestämde sig för att låta oss gå av, Tekniskt fel...planet ställdes dock aldrig in och det kom iväg först 22:45.

Massor med folk i kö för att boka om men jag fick tag i BA executive Club guld supporten via telefon, man föreslog en om bokning till senare på kvällen med över nattning i London varpå jag bad henne boka om oss till samma flygningar dagen efter och det var inga problem så vi åkte hem.

Nästa dag gick allt som det skulle, när vi kom till Phoenix den 6e Januari skickade jag in en claim för kompensation för förseningen enligt EU261/2014 , idag svarade BA och meddelade att vist så skall ni ha 600 EUR per person i kompensation, snabbt och bra hanterat av BA.

Det var dessutom en bonus resa med en Visa 2 för 1 voucher och Avios så får nu igen mer än vad skatterna var på hela biljetten.....
 
Toppen