Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Historien om hur SAS såg till att göra sig av med en konkurrent, lyckades få en konkurrerande flygplats att förlora både sin trafik och sitt långsiktiga avtal och där konkursen fick ta slutnotan?
 
Plus, hur man får det att låta som att det är någon annan som har problem:

Skärmavbild 2025-09-30 kl. 08.31.31.png


Hur f-n är det inte en Braathens-verksamhet som försätts i konkurs? En "smart" utformad press-release och en AI-rubriksättare.
 
Historien om hur SAS såg till att göra sig av med en konkurrent, lyckades få en konkurrerande flygplats att förlora både sin trafik och sitt långsiktiga avtal och där konkursen fick ta slutnotan?

Denna konkurs har inget med SAS att göra. Det handlar snarare om att dåliga avtal har tecknats med Apollo och Ving och en affärsidé från Braathens som inte höll. De har haft stora bekymmer att utnyttja Airbus flottan optimalt veckans alla dagar och på året runt basis.

Hade man inte gjort om ATR flottan till ett ACMI företag som hyr ut sig till andra bolag hade detta hänt även ATR flottan.
 
SAS verkar inte ha uppdaterat flygprogrammet så långt fram än, detta är mars 2026. Eller planerar dom att köpa konkursboet?
5937d67079f7ccfc02baf5c2325ffac2.jpg
 
Återgår till ATR-flottan och den enda inrikesrutt jag nyttjar. Inte ett enda flyg mellan Stockholm ARN och Kalmar KLR mellan 22 december och 6 januari. Knappast någon förbättring för oss som vill besöka nära och kära i jul…
 
Toppen