011430121
Medlem
Jag tänkte även på det, men har inget svar.Hur funkar det med passkontroll om man flyger "privatjet"/taxiflyg till icke-Schengen från BMA? Har själv bara flugit inrikes från "bakre ingången", och det var ett antal år sedan sist.
Jag tänkte även på det, men har inget svar.Hur funkar det med passkontroll om man flyger "privatjet"/taxiflyg till icke-Schengen från BMA? Har själv bara flugit inrikes från "bakre ingången", och det var ett antal år sedan sist.
Förr om åren flög jag ofta BRU-BMA, men jag har inget minne av att det någonsin var tullkontroll, men jag har ett vagt minne av att jag sett tullare eller poliser vid bagagebandet.Customs searches at Bromma has always been a possibility for international arrivals there. Neither the Schengen nor Customs Union agreements have ever put a complete stop to some customs searches on arrival into Sweden from even other Schengen and Customs Union countries — and this applies to Arlanda as well as to Bromma. But Bromma is for various reasons not a priority for Tull, so customs searches at Bromma have been rare (and rarer than at Arlanda) when coming in from foreign countries.
E190 på LCY skulle fungera för de använder LX, men vet inte om de kan användas på BMA.Får en A319 starta och landa på LCY då? British Airways flög ju 2 babybussar (moddade A318) men A319 tror jag inte är godkända där?
Och som du säger (oavsett typ) skall passagerarna åtminstone passera passkontroll på BMA för att få fortsätta till LCY
Back when I used to be able to do BRU-BMA on regular scheduled flights, the customs folks were sometimes there by baggage claim but rarely flagged anyone for searches from any flights. This was when the then-pony-tail guy (Anders B) was finance minister for Reinfeldt. I don’t recall if they had Tull or Polis uniforms on each occasion, so maybe it was the police and not customs sometimes but there was definitely a customs declaration/control capability at Bromma that was being used sometimes times even for the regular scheduled commercial flights then.Förr om åren flög jag ofta BRU-BMA, men jag har inget minne av att det någonsin var tullkontroll, men jag har ett vagt minne av att jag sett tullare eller poliser vid bagagebandet.
Back when I used to be able to do BRU-BMA on regular scheduled flights, the customs folks were sometimes there by baggage claim but rarely flagged anyone for searches from any flights. This was when the then-pony-tail guy (Anders B) was finance minister for Reinfeldt. I don’t recall if they had Tull or Polis uniforms on each occasion, so maybe it was the police and not customs sometimes but there was definitely a customs declaration/control capability at Bromma that was being used sometimes times even for the regular scheduled commercial flights then.
Har samma problem fast från/till SDL. SDL-ARN-MAN Plus Pro i december. Ringde kundtjänst som erbjuder mig att boka om till ARN-MAN och återbetala 610 kr. Flexibel tågbiljett kostar ca 800 + att jag måste åka kvällen före och bo på hotell. Frågade om inte SAS är skyldiga att står för merkostnaden. "Vet inte" var svaret. Någon som vet vad som egentligen gäller? EU261/2004 lär väl inte aktuellt. Samma ska på returen så det blir ca 3-4000 i merkostnadJapp, jag som nyss hyllade det hela fick just första benet inställt VBY-ARN-CPH-MIA. Avresa i november så får se hur de planerar att ta mig till ARN för vidare avfärd? Intressant nog fick jag inget mail om det utan bara ett ping i appen. Kan jag be dem boka mig med BRA via BMA när det är så lång tid kvar? Avresa 7 november...
Blir du ombokad vi inställt flyg har du rätt till hotell. Läs mer på länkarna nedan:Har samma problem fast från/till SDL. SDL-ARN-MAN Plus Pro i december. Ringde kundtjänst som erbjuder mig att boka om till ARN-MAN och återbetala 610 kr. Flexibel tågbiljett kostar ca 800 + att jag måste åka kvällen före och bo på hotell. Frågade om inte SAS är skyldiga att står för merkostnaden. "Vet inte" var svaret. Någon som vet vad som egentligen gäller? EU261/2004 lär väl inte aktuellt. Samma ska på returen så det blir ca 3-4000 i merkostnad
Ja det hade varit väldigt tråkigt.Även för mig den i särklass viktigaste frågan. Annars står Kalmar utan flygförbindelse till Stockholm.
| Rutter | Mars 2024 | Mars 2025 | Ökning |
| VISBY (VBY) | 9 | 44 | 389% |
| MALMÖ (MMX) | 29 | 41 | 41% |
| ÄNGELHOLM- HELSINBORG (AGH) | 21 | 29 | 38% |
| RONNEBY (RNB) | 17 | 21 | 24% |
| GÖTEBORG (GOT) | 40 | 49 | 23% |