Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Customs searches at Bromma has always been a possibility for international arrivals there. Neither the Schengen nor Customs Union agreements have ever put a complete stop to some customs searches on arrival into Sweden from even other Schengen and Customs Union countries — and this applies to Arlanda as well as to Bromma. But Bromma is for various reasons not a priority for Tull, so customs searches at Bromma have been rare (and rarer than at Arlanda) when coming in from foreign countries.
Förr om åren flög jag ofta BRU-BMA, men jag har inget minne av att det någonsin var tullkontroll, men jag har ett vagt minne av att jag sett tullare eller poliser vid bagagebandet.

Får en A319 starta och landa på LCY då? British Airways flög ju 2 babybussar (moddade A318) men A319 tror jag inte är godkända där?

Och som du säger (oavsett typ) skall passagerarna åtminstone passera passkontroll på BMA för att få fortsätta till LCY
E190 på LCY skulle fungera för de använder LX, men vet inte om de kan användas på BMA.

Förr om åren flög jag ofta BRU-BMA, men jag har inget minne av att det någonsin var tullkontroll, men jag har ett vagt minne av att jag sett tullare eller poliser vid bagagebandet.
Back when I used to be able to do BRU-BMA on regular scheduled flights, the customs folks were sometimes there by baggage claim but rarely flagged anyone for searches from any flights. This was when the then-pony-tail guy (Anders B) was finance minister for Reinfeldt. I don’t recall if they had Tull or Polis uniforms on each occasion, so maybe it was the police and not customs sometimes but there was definitely a customs declaration/control capability at Bromma that was being used sometimes times even for the regular scheduled commercial flights then.

Last edited:
Back when I used to be able to do BRU-BMA on regular scheduled flights, the customs folks were sometimes there by baggage claim but rarely flagged anyone for searches from any flights. This was when the then-pony-tail guy (Anders B) was finance minister for Reinfeldt. I don’t recall if they had Tull or Polis uniforms on each occasion, so maybe it was the police and not customs sometimes but there was definitely a customs declaration/control capability at Bromma that was being used sometimes times even for the regular scheduled commercial flights then.

Customs rarely make random checks in the luggage hall anymore. They know who they want, and it’s easier for them to operate with drug dogs and X-rays out of site of the public. And they operate on intelligence of course. If BRU customs sends a message saying there’s a large shipment of drugs coming, they will be waiting.

Japp, jag som nyss hyllade det hela fick just första benet inställt VBY-ARN-CPH-MIA. Avresa i november så får se hur de planerar att ta mig till ARN för vidare avfärd? Intressant nog fick jag inget mail om det utan bara ett ping i appen. Kan jag be dem boka mig med BRA via BMA när det är så lång tid kvar? Avresa 7 november...
Har samma problem fast från/till SDL. SDL-ARN-MAN Plus Pro i december. Ringde kundtjänst som erbjuder mig att boka om till ARN-MAN och återbetala 610 kr. Flexibel tågbiljett kostar ca 800 + att jag måste åka kvällen före och bo på hotell. Frågade om inte SAS är skyldiga att står för merkostnaden. "Vet inte" var svaret. Någon som vet vad som egentligen gäller? EU261/2004 lär väl inte aktuellt. Samma ska på returen så det blir ca 3-4000 i merkostnad

Har samma problem fast från/till SDL. SDL-ARN-MAN Plus Pro i december. Ringde kundtjänst som erbjuder mig att boka om till ARN-MAN och återbetala 610 kr. Flexibel tågbiljett kostar ca 800 + att jag måste åka kvällen före och bo på hotell. Frågade om inte SAS är skyldiga att står för merkostnaden. "Vet inte" var svaret. Någon som vet vad som egentligen gäller? EU261/2004 lär väl inte aktuellt. Samma ska på returen så det blir ca 3-4000 i merkostnad
Blir du ombokad vi inställt flyg har du rätt till hotell. Läs mer på länkarna nedan:
1. https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/rattigheter-vid-installt-flyg/
2. https://www.businessclass.com/forum...-eus-regler-om-passagerares-rättigheter.6200/

Klart med Kalmar!

"SAS BÖRJAR FLYGA FRÅN KALMAR IGEN!
✈
1f60d.png
I dag kan vi äntligen prata om det vi länge jobbat för och väntat på. Den 27 januari 2025 återstartar SAS flygtrafiken mellan Kalmar och Stockholm Arlanda. Det är ett besked som innebär att vår region återigen får möjlighet att nå hela Sverige, Europa och världen, på ett smidigt sätt flygvägen. Oerhört viktigt för länets fortsatta tillväxt. Tidtabellen med upp till fyra dagliga avgångar är anpassad för såväl privat- som affärsresenären. BRA kommer att flyga för SAS räkning, vilket möjliggör för SAS att öka kapaciteten på viktiga inrikeslinjer och erbjuda pålitliga och smidiga inrikesresor med flyg. Vi hälsar SAS varmt välkomna tillbaka och ser fram emot minst sextiosex ytterligare år tillsammans!"

Källa: Kalmar Öland Airport Facebook

Kom ett pressmedelande från SAS
https://www.sasgroup.net/newsroom/p...-linjer-och-okad-kapacitet-fran-januari-2025/

”Med Arlanda som utgångspunkt stärker detta partnerskap svensk infrastruktur, kopplar samman lokala samhällen med världen och främjar större global tillgänglighet”, säger Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS. ”Vi är glada över att kunna öka kapaciteten på flera av SAS inrikeslinjer och samtidigt öppna nya linjer till Halmstad, Kalmar och Sälen. Vi ser fram emot att samarbeta med lokala flygplatser och regionala partners för att säkerställa att nya linjerna blir framgångsrika.”

Från och med januari 2025 får följande linjer utökad trafik från Arlanda.
Avgångar per vecka:

RutterMars 2024Mars 2025Ökning
VISBY (VBY)944389%
MALMÖ (MMX)294141%
ÄNGELHOLM-
HELSINBORG (AGH)
212938%
RONNEBY (RNB)172124%
GÖTEBORG (GOT)404923%

Toppen