Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Nu är det Visby som ryker november och december. Från 1-2 avgångar per dag till en per vecka

Japp, jag som nyss hyllade det hela fick just första benet inställt VBY-ARN-CPH-MIA. Avresa i november så får se hur de planerar att ta mig till ARN för vidare avfärd? Intressant nog fick jag inget mail om det utan bara ett ping i appen. Kan jag be dem boka mig med BRA via BMA när det är så lång tid kvar? Avresa 7 november...

Ska bli intressant att följa.
Maskinerna som Xfly använt har tidigare vandrat runt mellan underleverantörer till SAS, så som bl.a. Estonian och Jettime.
En del av XFly personalen har varit anställda med Köpenhamn som bas.
Skulle inte bli förvånad om en del både maskiner och personal hamnar hos antingen Cityjet eller Bra.

Japp, jag som nyss hyllade det hela fick just första benet inställt VBY-ARN-CPH-MIA. Avresa i november så får se hur de planerar att ta mig till ARN för vidare avfärd? Intressant nog fick jag inget mail om det utan bara ett ping i appen. Kan jag be dem boka mig med BRA via BMA när det är så lång tid kvar? Avresa 7 november...
Kan = Ja
kommer det ske enkelt och snabbt på 1,5 minut? = Troligen inte

Tjorvar de hade jag valt att få det på pränt, sett till att de bokar om resan ARN-CPH-MIA.
Sen bokat egen BRA biljettt med god marginal (eventuellt kvällen innan)
Sen skicka in kvitto till SAS för biljett, hotell och marktransport BMA-ARN

De verkar rensa planeringen från xfly gradvis.
Åtminstone på Ängelholm ligger de kvar längre fram i vår men är helt borta under vintern. Mycket ATR, men en del avgångar med crj från Cityjet.

XFly är borta från bokningssidan från slutet av oktober till vintertidtabellens slut - sista helgen i mars. Nu fortgår arbetet med att göra klart tidtabellen från april och framåt och XFly kommer successivt plockas bort.

Nu ställde de även in returen ARN-VBY som Cityjet skulle ha flugit. Fortfarande inget mail om det, men det syns i appen. Jag kanske sitter lugnt i båten ett tag i väntan på att de tar fram en plan med tanke på att det är så många inställda flygningar... Kanske ett samarbete med BRA redan från november? :)

Till rätt stor del täcks det nog in av att kunderna mer eller mindre tvingas byta till BRA nu - ingen annan hinner starta upp de linjerna. Och alternativet BRA försvinner samtidigt som sas gasar...

Men i princip håller jag med, det där är galet många avgångar för februari. Frågan är om lite av det är test skott för att se vilka tider som är mest poppis och sedan stryker man några.

SAS may want to have so many flights on show to try to get ahead of complaints about this SAS-Bra deal meaning a reduction in competition and/or capacity on the routes on which SAS and Bra were competitors of sorts. But then the company’s game is to cut the routes later and bet on the regulators doing nothing and being late to the game.

Observerar att X-fly är borta på linjen Stockholm - Tallinn från 1 november och SAS minskar trafiken från sex flyg t.o.r. på vardagar till bara två och första flyget ankommer Tallinn vid fyratiden på eftermiddagen...

Observerar att X-fly är borta på linjen Stockholm - Tallinn från 1 november och SAS minskar trafiken från sex flyg t.o.r. på vardagar till bara två och första flyget ankommer Tallinn vid fyratiden på eftermiddagen...
Det tycks bli bättre från början av mars, med en morgonavgång 08.25 och en tidig kvällsavgång. Båda dessa tycks bli BRA-flugna flighter (ATR 72) medan de övriga två kvarstår som SAS Airbus 320.

Toppen