Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Dåligt för Koenigsegg Automotive och andra företag i Ängelholmsområdet. En 10 minuters bilresa till Ängelholms flygplats (i vanlig bil) blir 90 minuter med Öresundståg till CPH. Men CPH-förbindelserna till svenska flygplatser är mycket begränsade (främst Arlanda och Landvetter).

Sämre service och högre kostnader att resa redan innan SAS-Bra affären går i drift.
 
Dåligt för Koenigsegg Automotive och andra företag i Ängelholmsområdet. En 10 minuters bilresa till Ängelholms flygplats (i vanlig bil) blir 90 minuter med Öresundståg till CPH. Men CPH-förbindelserna till svenska flygplatser är mycket begränsade (främst Arlanda och Landvetter).

Sämre service och högre kostnader att resa redan innan SAS-Bra affären går i drift.
BRA flyger ju däremot rätt mkt på Ängelholm, blandad med A319 och ATR

Antar att internationella gäster troligen kommer via CPH ändå?!
 
Dåligt för Koenigsegg Automotive och andra företag i Ängelholmsområdet. En 10 minuters bilresa till Ängelholms flygplats (i vanlig bil) blir 90 minuter med Öresundståg till CPH. Men CPH-förbindelserna till svenska flygplatser är mycket begränsade (främst Arlanda och Landvetter).

Sämre service och högre kostnader att resa redan innan SAS-Bra affären går i drift.
BRA skall väl köra året ut? Så löser sig nog för königsägg. Annars kan de ju ta tåget. Eller köra sina sportbilar till sthlm, det borde gå undan.
 
Men CPH-förbindelserna till svenska flygplatser är mycket begränsade (främst Arlanda och Landvetter).
Det är ju fortsatt dubbelt så många som från AGH. Från AGH kom de bara till Stockholm. Byter de till CPH kommer de även till Göteborg (fast det måste vara enklare att bara ta tåget direkt till Göteborg så och inte ta vägen via Köpenhamn).

Det rimliga är väl att om man ska inrikes så flyger man BRA med byte i Stockholm, vilket är samma som förut (men då kunde man välja mellan bra och sas). Flyger kan utrikes tar man tåget till CPH och får då fler alternativ vidare än man hade via Arlanda. Visst blir det lite tidsskillnad mellan flyg med byte på ARN och tog med byte på CPH, men den blir inte speciellt stor.

Men det är definitivt en service förlust i att det inte för att boka genomgående biljett med anslutningen med tåg. Men bortsett från det känns det inte som skillnaden blir jättestor.
 
Det verkar råda enighet om att detta innebär sämre service och högre kostnader för resenärerna att resa redan innan SAS-Bra-verksamheten går i drift. :D

Ängelholm ett fall av just detta redan innan årets slut. [Ingen förnuftig person har någonsin sagt att alla sätt att fortfarande resa skulle ta slut.]
 
När man nu ser att BRA slutar med linje trafik, vore det inte smart att sälja sitt kund program till SAS också för att får full utdelning. Det måste ha något värde för båda parter.

Det bygger ju på att det är värt något och SAS inte redan har samma kunder i sitt system alternativt får in deras info snabbt när de börjar boka med SAS istället.

Jag vet inte vad värdet i deras program är, inte särskilt mycket.
 
Gjorde nyss en januari bokning. Nu börjar den utökade tidtabellen synas på Ronneby från slutet på januari och framåt. XFly är bortplockat från bokningsinformationen och just nu står det att flygningen utförs av SAS innan de lägger in BRA i systemet :)
20240926_170636.jpg



Även seatmapen är nog inlagd för BRA nu när rad 1 ser annorlunda ut jämfört med hur XFly hade sin konfiguration.
20240926_170450.jpg


Har inte hunnit titta på alla destinationer men även MMX har nu utökad SAS tidtabell :)
 
Toppen