adhoc76
Medlem
Är det verkligen så? Jag var av uppfattningen att de hade, eller skulle, flytta till Arlanda?Allt ambulansflyg går på Bromma
Är det verkligen så? Jag var av uppfattningen att de hade, eller skulle, flytta till Arlanda?Allt ambulansflyg går på Bromma
Nej, en av Svenskt Ambulansflygs baser är på Arlanda, och det är därifrån de utgår så killgissa inte att allt ambulansflyg går från Bromma för det är helt enkelt inte sant.Allt ambulansflyg går på Bromma. Det är svårt att flytta. Liksom privatflyget. Det finns inte plats för någon av dem på Arlanda så det blir spännande att se var det ska efter Bromma. Oavsett om det stängs nu eller 2038.
Som rapporterats i SvD för något år sedan. Jag utgick från att det var korrekt.Nej, en av Svenskt Ambulansflygs baser är på Arlanda, och det är därifrån de utgår så killgissa inte att allt ambulansflyg går från Bromma för det är helt enkelt inte sant.
Den frågan kan vi ju försöka finna svaret på i offentlig statistik. Om vi tittar på passagerarantalet mellan Stockholm och Malmö respektive Ängelholm får vi nog en bra bild då det finns linjer både till Bromma och Arlanda. BRA till Bromma förstås och till Arlanda med SAS samt Norweigan 2019 och Ryanair 2023 vad gäller Malmö och med hyfsat liknande frekvenser till/från Arlanda respektive Bromma. Swedavias statistik säger följande:Frågan är ju hur många som flyger till Bromma för att de så gärna vill, jämfört med hur många som flyger dit för det är alternativet som finns eller passar bäst med avgångstider etc.
Finns samma erbjudande från Arlanda så tror jag de flesta högaktningsfullt struntar i Brommas öde.
Som rapporterats i SvD för något år sedan. Jag utgick från att det var korrekt.
Att det finns de som föredrar fler avgångar till Arlanda av personliga skäl (kanske flyger man endast till Stockholm i syfte att byta flyg för vidare resa, kanske ska man till Uppsala etc.) förstår jag absolut. Men det SAS själva säger är att de ska öka med en avgång från Umeå. Och det skulle förvåna mig om det är alla dagar i veckan och även under lågsäsong som den där enda dagliga avgången läggs till nuvarande tidtabell.Uppsidan för mig är fler dagliga avgångar till Arlanda från Umeå, vilket gör att att det i snitt blir mindre väntetid vid byten.
Återstår väl att se, dagens tidtabell varierar ju också med säsong. En till avgång om dagen känns rimligt när de plockar bort 200 säten om dagen tll Bromma om de inte räknar med att majoriteten av dem hellre flyger Norwegian. Och du frågade efter vad uppsidan är för resenärer, det här är en tydlig sådan för mig.Att det finns de som föredrar fler avgångar till Arlanda av personliga skäl (kanske flyger man endast till Stockholm i syfte att byta flyg för vidare resa, kanske ska man till Uppsala etc.) förstår jag absolut. Men det SAS själva säger är att de ska öka med en avgång från Umeå. Och det skulle förvåna mig om det är alla dagar i veckan och även under lågsäsong som den där enda dagliga avgången läggs till nuvarande tidtabell.
Gällande Bromma - Sturup körde BRA fortfarande Avro 2019 och 2023 var det mesta dels ATR, vilket påverkar också kapacitet och bekvämlighet.Den frågan kan vi ju försöka finna svaret på i offentlig statistik. Om vi tittar på passagerarantalet mellan Stockholm och Malmö respektive Ängelholm får vi nog en bra bild då det finns linjer både till Bromma och Arlanda. BRA till Bromma förstås och till Arlanda med SAS samt Norweigan 2019 och Ryanair 2023 vad gäller Malmö och med hyfsat liknande frekvenser till/från Arlanda respektive Bromma. Swedavias statistik säger följande:
2019 (sista året före covid)
Arlanda - Sturup 557 000 passagerare, Bromma - Sturup 465 000 passagerare
Arlanda - Ängelholm 173 000 passagerare, Bromma - Ängelholm 202 000 passagerare
2023 (senaste helårsstatistiken)
Arlanda - Sturup 323 000 passagerare, Bromma - Sturup 260 000 passagerare
Arlanda - Ängelholm 95 000 passagerare, Bromma - Ängelholm 123 000 passagerare
Min slutsats är att det är väldigt många som flyger till Bromma för att de så gärna vill, snarare än att de inte skulle ha något val för att det inte finns något annat alternativ gällande de destinationer det faktiskt finns alternativet att flyga till Arlanda.
Gällande Bromma - Sturup körde BRA fortfarande Avro 2019 och 2023 var det mesta dels ATR, vilket påverkar också kapacitet och bekvämlighet.
Gällande Arlanda - Sturup tror jag det var betydligt fler flyg som avgick 2019 än 2023, vilket jag bara killgissar och har ingen fakta uppgift på.
Dock sett till mig själv väljer jag numera alltid Arlanda - Kastrup än till Sturup.
Nu när jag har grävt så finns det två ambulansflygsoperatörer på Bromma idag. Det finns också endast en organtransportoperatör på Bromma om deras offentliga presentationer är korrekta. Svenskt ambulansflyg ägs av regionerna och har sin stockholmsverksamhet på Arlanda och inte på Bromma.Kan kolla https://www.svenskt-ambulansflyg.se/ annars