Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Allt ambulansflyg går på Bromma. Det är svårt att flytta. Liksom privatflyget. Det finns inte plats för någon av dem på Arlanda så det blir spännande att se var det ska efter Bromma. Oavsett om det stängs nu eller 2038.
Nej, en av Svenskt Ambulansflygs baser är på Arlanda, och det är därifrån de utgår så killgissa inte att allt ambulansflyg går från Bromma för det är helt enkelt inte sant.
 
Frågan är ju hur många som flyger till Bromma för att de så gärna vill, jämfört med hur många som flyger dit för det är alternativet som finns eller passar bäst med avgångstider etc.

Finns samma erbjudande från Arlanda så tror jag de flesta högaktningsfullt struntar i Brommas öde.
Den frågan kan vi ju försöka finna svaret på i offentlig statistik. Om vi tittar på passagerarantalet mellan Stockholm och Malmö respektive Ängelholm får vi nog en bra bild då det finns linjer både till Bromma och Arlanda. BRA till Bromma förstås och till Arlanda med SAS samt Norweigan 2019 och Ryanair 2023 vad gäller Malmö och med hyfsat liknande frekvenser till/från Arlanda respektive Bromma. Swedavias statistik säger följande:

2019 (sista året före covid)
Arlanda - Sturup 557 000 passagerare, Bromma - Sturup 465 000 passagerare
Arlanda - Ängelholm 173 000 passagerare, Bromma - Ängelholm 202 000 passagerare

2023 (senaste helårsstatistiken)
Arlanda - Sturup 323 000 passagerare, Bromma - Sturup 260 000 passagerare
Arlanda - Ängelholm 95 000 passagerare, Bromma - Ängelholm 123 000 passagerare

Min slutsats är att det är väldigt många som flyger till Bromma för att de så gärna vill, snarare än att de inte skulle ha något val för att det inte finns något annat alternativ gällande de destinationer det faktiskt finns alternativet att flyga till Arlanda.
 
Uppsidan för mig är fler dagliga avgångar till Arlanda från Umeå, vilket gör att att det i snitt blir mindre väntetid vid byten.
Att det finns de som föredrar fler avgångar till Arlanda av personliga skäl (kanske flyger man endast till Stockholm i syfte att byta flyg för vidare resa, kanske ska man till Uppsala etc.) förstår jag absolut. Men det SAS själva säger är att de ska öka med en avgång från Umeå. Och det skulle förvåna mig om det är alla dagar i veckan och även under lågsäsong som den där enda dagliga avgången läggs till nuvarande tidtabell.
 
Att det finns de som föredrar fler avgångar till Arlanda av personliga skäl (kanske flyger man endast till Stockholm i syfte att byta flyg för vidare resa, kanske ska man till Uppsala etc.) förstår jag absolut. Men det SAS själva säger är att de ska öka med en avgång från Umeå. Och det skulle förvåna mig om det är alla dagar i veckan och även under lågsäsong som den där enda dagliga avgången läggs till nuvarande tidtabell.
Återstår väl att se, dagens tidtabell varierar ju också med säsong. En till avgång om dagen känns rimligt när de plockar bort 200 säten om dagen tll Bromma om de inte räknar med att majoriteten av dem hellre flyger Norwegian. Och du frågade efter vad uppsidan är för resenärer, det här är en tydlig sådan för mig.
 
Den frågan kan vi ju försöka finna svaret på i offentlig statistik. Om vi tittar på passagerarantalet mellan Stockholm och Malmö respektive Ängelholm får vi nog en bra bild då det finns linjer både till Bromma och Arlanda. BRA till Bromma förstås och till Arlanda med SAS samt Norweigan 2019 och Ryanair 2023 vad gäller Malmö och med hyfsat liknande frekvenser till/från Arlanda respektive Bromma. Swedavias statistik säger följande:

2019 (sista året före covid)
Arlanda - Sturup 557 000 passagerare, Bromma - Sturup 465 000 passagerare
Arlanda - Ängelholm 173 000 passagerare, Bromma - Ängelholm 202 000 passagerare

2023 (senaste helårsstatistiken)
Arlanda - Sturup 323 000 passagerare, Bromma - Sturup 260 000 passagerare
Arlanda - Ängelholm 95 000 passagerare, Bromma - Ängelholm 123 000 passagerare

Min slutsats är att det är väldigt många som flyger till Bromma för att de så gärna vill, snarare än att de inte skulle ha något val för att det inte finns något annat alternativ gällande de destinationer det faktiskt finns alternativet att flyga till Arlanda.
Gällande Bromma - Sturup körde BRA fortfarande Avro 2019 och 2023 var det mesta dels ATR, vilket påverkar också kapacitet och bekvämlighet.
Gällande Arlanda - Sturup tror jag det var betydligt fler flyg som avgick 2019 än 2023, vilket jag bara killgissar och har ingen fakta uppgift på.
Dock sett till mig själv väljer jag numera alltid Arlanda - Kastrup än till Sturup.
 
Gällande Bromma - Sturup körde BRA fortfarande Avro 2019 och 2023 var det mesta dels ATR, vilket påverkar också kapacitet och bekvämlighet.
Gällande Arlanda - Sturup tror jag det var betydligt fler flyg som avgick 2019 än 2023, vilket jag bara killgissar och har ingen fakta uppgift på.
Dock sett till mig själv väljer jag numera alltid Arlanda - Kastrup än till Sturup.

“The proof is in the pudding” i 2024: mindre frekvent flygbusstrafik till/från Sturup, längre taxiväntetider på Sturup om du inte förbokar och inte mer Norwegian på Sturup.

Under 2019 kunde jag enkelt få Sturup att fungera för mig. 2023 och 2024, väldigt svårt och dyrare att få Sturup att jobba för mig.
 
Toppen