Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Frågan är ju hur många som flyger till Bromma för att de så gärna vill, jämfört med hur många som flyger dit för det är alternativet som finns eller passar bäst med avgångstider etc.

Finns samma erbjudande från Arlanda så tror jag de flesta högaktningsfullt struntar i Brommas öde.
Ja det är ju några desitnationer idag som enbart har Bromma som mål. Kristianstad via Växjö är ju en va dom om man inte väljer att lägga 1tim i bill till Sturup.
I vilket fall så blir det spännande att se vad som sker med Bromma och hur lång tid det tar.
 
Frågan är ju hur många som flyger till Bromma för att de så gärna vill, jämfört med hur många som flyger dit för det är alternativet som finns eller passar bäst med avgångstider etc.

Finns samma erbjudande från Arlanda så tror jag de flesta högaktningsfullt struntar i Brommas öde.

När Bromma förlorade Brysselflyget var jag inte nöjd. Men Arlanda fungerar och fungerar bättre när jag drabbas av oregelbundna operationer – förutom att jag inte (lika lätt) kan gå eller cykla till Arlanda som till Bromma. Men för landets huvudstad kan det vara vettigt att ha någon praktisk redundanskapacitet tillgänglig.

Att stänga av Bulltofta i Malmö var av mindre strategisk relevans av olika anledningar, bland annat stora öppna ytor runt södra Skåne. Att förstöra Bromma flygplats är en mer komplicerad fråga på olika nivåer och bör inte vara en förhastad åtgärd.
 
När Bromma förlorade Brysselflyget var jag inte nöjd. Men Arlanda fungerar och fungerar bättre när jag drabbas av oregelbundna operationer – förutom att jag inte (lika lätt) kan gå eller cykla till Arlanda som till Bromma. Men för landets huvudstad kan det vara vettigt att ha någon praktisk redundanskapacitet tillgänglig.

Att stänga av Bulltofta i Malmö var av mindre strategisk relevans av olika anledningar, bland annat stora öppna ytor runt södra Skåne. Att förstöra Bromma flygplats är en mer komplicerad fråga på olika nivåer och bör inte vara en förhastad åtgärd.

Klart det ska vara väl övervägt. Men redundans för vad tänker jag som inte redan finns? Är det regeringsplanet som går därifrån som sätter stopp? Eller miljonärer i privatjet som vill in?

Skavsta och Västerås finns och skulle lätt kunna användas för att serva Stockholm om Arlanda skulle drabbas av problem. För militära ändamål finns Ärna i Uppsala.
 
Ja och när säkerhets- och omvärldsläget var annorlunda fanns långt framskridna planer på civil luftfart från Ärna. Bl a Ryanair var intresserade. Så redundansen i Mälardalen är ett svagt argument för Brommas vara eller icke vara.

Det är många som inte ens vet att Ärna existerar öht.

Men ja, det var prat om civil trafik därifrån länge innan det sen tog totalstopp. Tror väl ambulansflyget utgår därifrån fortfarande som kan kallas civil luftfart men det är nog allt.
 
Klart det ska vara väl övervägt. Men redundans för vad tänker jag som inte redan finns? Är det regeringsplanet som går därifrån som sätter stopp? Eller miljonärer i privatjet som vill in?

Skavsta och Västerås finns och skulle lätt kunna användas för att serva Stockholm om Arlanda skulle drabbas av problem. För militära ändamål finns Ärna i Uppsala.
Arna can’t handle 1 million passengers per year with luggage. And getting Stockholm’s population prepared to use even a transformed Arna after all the flops with “highly desirable” airports like Skavsta or Vasteras? Let’s be realistic about the population distribution and other demographic factors in the region, the surface transport capacity, the labor force factors to support more remote airports, and the demand and other relevant factors being a function of the cost in time and hassle to get to and from airports out in those places.

Bromma is a gold mine in the waiting for the construction industry, real estate developers and their personal network of childhood, school and drinking buddies. But that alone is not a good reason to rush forward with tearing out the runway and other support infrastructure at Bromma.
 
Arna can’t handle 1 million passengers per year with luggage. And getting Stockholm’s population prepared to use even a transformed Arna after all the flops with “highly desirable” airports like Skavsta or Vasteras? Let’s be realistic about the population distribution and other demographic factors in the region, the surface transport capacity, the labor force factors to support more remote airports, and the demand and other relevant factors being a function of the cost in time and hassle to get to and from airports out in those places.

Bromma is a gold mine in the waiting for the construction industry, real estate developers and their personal network of childhood, school and drinking buddies. But that alone is not a good reason to rush forward with tearing out the runway and other support infrastructure at Bromma.

We are talking about redudancies for emergency operations should something happen to the main airport. Not commercially viable alternatives. Ärna is a miltary airport and won't handle any passengers at all.
 
We are talking about redudancies for emergency operations should something happen to the main airport. Not commercially viable alternatives. Ärna is a miltary airport and won't handle any passengers at all.
Being more commercially viable matters even for redundancy infrastructure when black swan events happen.

I know Arna is an airbase, but it wasn’t I who brought Arna up as some kind of relevant substitute for commercial air traffic for Stockholmers if Arlanda were to need a partial or entire backfill at some point after Bromma is transformed into a paradise for the construction industry, select investors and salespersons.
 
Klart det ska vara väl övervägt. Men redundans för vad tänker jag som inte redan finns? Är det regeringsplanet som går därifrån som sätter stopp? Eller miljonärer i privatjet som vill in?

Skavsta och Västerås finns och skulle lätt kunna användas för att serva Stockholm om Arlanda skulle drabbas av problem. För militära ändamål finns Ärna i Uppsala.

Allt ambulansflyg går på Bromma. Det är svårt att flytta. Liksom privatflyget. Det finns inte plats för någon av dem på Arlanda så det blir spännande att se var det ska efter Bromma. Oavsett om det stängs nu eller 2038.
 
wasn’t I who brought Arna
We did, me and @Hachans We haven’t suggested Ärna to be a substitute for Bromma for passenger traffic, but as a redundancy should Bromma be permanently closed. The main substitute for Bromma for passenger traffic is obviously Arlanda? And so, since Bromma will not be used much for passenger traffic from 2025 and onwards then the hypothetical reason for keeping Bromma would be other needs, now or in the future. We seem to agree @Hachans and I that those other needs are already covered in Mälardalen, one alternative being Ärna.
 
Toppen