Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Men oavsett Bromma flygplats vara eller icke vara - är det här bra för konkurrensen på svenskt inrikesflyg? Det tycker jag inte. Priserna lär gå upp betydligt på linjerna till Malmö, Göteborg, Östersund och Umeå när BRA slutar flyga i egen regi.
Själv tror jag inte det gör så jättestor skillnad för Umeå, då Norwegian fortfarande är kvar. Att gå från tre till två konkurrenter brukar inte vara så farligt, jämfört med två till en. Östersund kanske ligger värre till där.

Själv tror jag inte det gör så jättestor skillnad för Umeå, då Norwegian fortfarande är kvar. Att gå från tre till två konkurrenter brukar inte vara så farligt, jämfört med två till en. Östersund kanske ligger värre till där.
Jag tror du har rätt i att påverkan blir mindre om det i vart fall finns en konkurrent kvar, men minskad konkurrens (även från tre till två flygbolag) driver priserna uppåt, och inte sällan service nedåt.

Jag tror du har rätt i att påverkan blir mindre om det i vart fall finns en konkurrent kvar, men minskad konkurrens (även från tre till två flygbolag) driver priserna uppåt, och inte sällan service nedåt.
Ja, en del lär det märkas, men troligtvis inte lika illa som i Skellefteå där SAS blev ensam kvar för ett tag sedan och biljetterna så dyra att det blev lokalpress av det hela.

Men oavsett Bromma flygplats vara eller icke vara - är det här bra för konkurrensen på svenskt inrikesflyg? Det tycker jag inte. Priserna lär gå upp betydligt på linjerna till Malmö, Göteborg, Östersund och Umeå när BRA slutar flyga i egen regi.
Och Ängelholm. Kanske att det öppnar upp för Norwegian på Göteborg och/eller Malmö igen?

Intressant utveckling. Innebär detta att man som resenär kommer att flyga SAS men med BRA på flygplanet? Tänker på hur det blir med EuroBonus/Skyteamförmåner osv.

Väldigt intressant utveckling. Och BRA för Sverige. Jag kan inte se annat än att Kalmar blir en del av SAS nätverk igen efter årsskiftet. Men det är klart att det finns en liten risk att man står utan trafik på KLR när BRA avslutar sina flygningar i slutet på december...

Toppen