Senaste nytt

Borde SAS starta upp en linje till Bangkok?

mha321

Medlem
Man ska inte heller glömma att om thai försvinner så minskar också kraftigt transfer på BKK i andra änden. Idag är det ju tex en hel del som har anslutning i BKK för vidare flyg till Australien tex - mycket av det lär istället hamna i tex Singapore kan jag tänka mig, åtminstone vad gäller star alliance.

Kvar blir den mer lokala trafiken och där är det en ännu hårdare prispress.

Jag står fast vid att jag tror sas tjänar mer på att ha thai kvar, eftersom de då får leverera matar trafik till dem. De kanske till och med tjänar på att thai bara flyger på cph och överger arn och osl, på ökad transfer. Men jag tror de helt klart förlorar på totalen om thai helt försvinner.
 
Ett annat problem med BKK är att det krävs 2 plan för att flyga den sträckan då det inte går att få till turn around tor på 24h.
En sak jag har funderat på, måste man ha samma avgångstider varje dag på en viss flygsträcka? Om turn around tiden är t ex 27 timmar, kan inte avgångstiden då skjutas fram 3 timmar dagligen?
 

palmen

Moderator
En sak jag har funderat på, måste man ha samma avgångstider varje dag på en viss flygsträcka? Om turn around tiden är t ex 27 timmar, kan inte avgångstiden då skjutas fram 3 timmar dagligen?
Fullt möjligt i teorin, men då ska man upphandla liknande med allt inblandat på flygplatsen, det är rätt många aktörer inblandade samt att man även måste få en slot som skiljer sig varje dag vilket inte är det lättaste antar jag.
 

Alf

Medlem
SAS borde planera för att starta upp en linje till BKK när pandemin är över. Det är ett alldeles utmärkt tillfälle att göra detta när man just nu är i stort sett är ensam på rutten, bortsett från charter som ändå inte är någon konkurrent. Lönsamhet kan man räkna på olika sätt så jag ger mig inte in på att spekulera om detta. När SAS flög från ARN till BKK var det fullsatt åt båda hållen de två gånger jag flög sträckan. Får man inte lönsamhet då skall man nog syssla med annat än flyg. Jag tror det är betydligt mer passagerare som reser i tjänsten till BKK än exv till MIA, MIA linjen har ju fått vara kvar. Nu har ju SAS också ett betydligt bättre servicekoncept än Thai så det finns goda förutsättningar. Tror också man kan slå Emirates och Qatar genom en nonstop flygning för det är inget bekvämt att kliva av halvvägs och byta flyg mitt i natten.

Kan sedan linjen utgå från ARN, vilket är närmast BKK i SAS linjenät blir det ännu bättre. Sedan dagflyg tillbaka så man kan njuta till fullo av servicen.
 

marbe166

Medlem
I teorin skulle det gå att slinga CPH-EWR-CPH-BKK-CPH på 48 timmar, men turnaroundtiderna skulle bli 2:15, 2:15, 2:15 och 2:25, så det skulle ju inte finnas marginal någonstans. Baserat på tidtabellstiderna för SK909/910 och TG950/951.
 

fcx

Medlem
Ett joint venture med Thai? SAS flyger från CPH och Thai från ARN? Ett sätt att kickstarta trafiken under ett år eller så?
 

palmen

Moderator
SAS borde planera för att starta upp en linje till BKK när pandemin är över. Det är ett alldeles utmärkt tillfälle att göra detta när man just nu är i stort sett är ensam på rutten, bortsett från charter som ändå inte är någon konkurrent. Lönsamhet kan man räkna på olika sätt så jag ger mig inte in på att spekulera om detta. När SAS flög från ARN till BKK var det fullsatt åt båda hållen de två gånger jag flög sträckan. Får man inte lönsamhet då skall man nog syssla med annat än flyg. Jag tror det är betydligt mer passagerare som reser i tjänsten till BKK än exv till MIA, MIA linjen har ju fått vara kvar. Nu har ju SAS också ett betydligt bättre servicekoncept än Thai så det finns goda förutsättningar. Tror också man kan slå Emirates och Qatar genom en nonstop flygning för det är inget bekvämt att kliva av halvvägs och byta flyg mitt i natten.

Kan sedan linjen utgå från ARN, vilket är närmast BKK i SAS linjenät blir det ännu bättre. Sedan dagflyg tillbaka så man kan njuta till fullo av servicen.
På vilket sätt är inte charter en konkurrent? Thailand generellt är en turistdestination och inte businessdestination. Den stora mängden resenärer till Thailand från Sverige är charter resenärer. SAS kan ju dock göra avtal med charterbolag att de får köpa x antal stolar per flight för att öka beläggning, men skulle gissa på att dessa stolar inte har någon hög marginal.

Att flyg är fullsatta har inget med lönsamhet att göra, det kan vara mer lönsamt att bara fylla planet med 25% passagerare än 100% passagerare. De som reser måste vara villiga att betala kostnaden som sas måste lägga på resenärerna, det är här jag tror det blir svårt att få det att gå runt.

Jämförelsen med Miami är bra att göra, det är liknande destinationer vad det gäller turister. Men resenären till Miami är generellt mindre priskänslig än resenären till Bangkok utifrån min uppfattning.

Sen ska man även komma ihåg att det tar tid att starts en ny linje. Räkna med 6-12 månader uppstart. Om de då ska starta efter Covid så blir det tidigast 2022. Hur världen ser ut då kan vi bara sia om, framförallt hur reseindustrin ser ut. Mycket möjligt att det finns utrymme för sas till Bangkok då, men kan likväl vara den raka motsatsen. Att direkt efter Covid är "över" ge sig på något som är så riskabelt ser jag liten chans i. Viktigare att man får igång LAX/SFO/TYO som folk har betydligt större betalningsvilja till. Man kommer dessutom inte ha några plan över initialt om man ska återuppta nuvarande linjer nu när A340 fasats ut.

Det är nog större chans att sas börjar flyga till Kanarieöarna med A321LR än att SAS öppnar upp på Bangkok.
 

ante_77

Medlem
Nu är det tyvärr troligen så att ingen av de två nämnda aktörerna har tjänat några pengar på sina Thailand - Skandinavien linjer. Norwegian gick ut hårt och drog ner, Thai har fortsatt att stå parkerat på Arlanda halva dagarna och flyga SAS anställda på ID biljetter med statsunderstöd.

Men nåt annat kommer hända i framtiden det är helt klart! Frågan bara vad......

Ja, Norwegian körde väl med riktigt hårt pressade priser för att kunna ta marknadsandelar från Thai och då gjorde man inga större pengar på den rutten.
Thai verkar däremot inte klara av att göra pengar på någonting. Det har blivit ett ganska misshandlat bolag.

Ditt inlägg var inte så långt, men jag lyckas ändå inte förstå vad du skriver. Kan du översätta "Thai har fortsatt att stå parkerat på Arlanda halva dagarna och flyga SAS anställda på ID biljetter med statsunderstöd"
 
Toppen