SAS borde planera för att starta upp en linje till BKK när pandemin är över. Det är ett alldeles utmärkt tillfälle att göra detta när man just nu är i stort sett är ensam på rutten, bortsett från charter som ändå inte är någon konkurrent. Lönsamhet kan man räkna på olika sätt så jag ger mig inte in på att spekulera om detta. När SAS flög från ARN till BKK var det fullsatt åt båda hållen de två gånger jag flög sträckan. Får man inte lönsamhet då skall man nog syssla med annat än flyg. Jag tror det är betydligt mer passagerare som reser i tjänsten till BKK än exv till MIA, MIA linjen har ju fått vara kvar. Nu har ju SAS också ett betydligt bättre servicekoncept än Thai så det finns goda förutsättningar. Tror också man kan slå Emirates och Qatar genom en nonstop flygning för det är inget bekvämt att kliva av halvvägs och byta flyg mitt i natten.
Kan sedan linjen utgå från ARN, vilket är närmast BKK i SAS linjenät blir det ännu bättre. Sedan dagflyg tillbaka så man kan njuta till fullo av servicen.
På vilket sätt är inte charter en konkurrent? Thailand generellt är en turistdestination och inte businessdestination. Den stora mängden resenärer till Thailand från Sverige är charter resenärer. SAS kan ju dock göra avtal med charterbolag att de får köpa x antal stolar per flight för att öka beläggning, men skulle gissa på att dessa stolar inte har någon hög marginal.
Att flyg är fullsatta har inget med lönsamhet att göra, det kan vara mer lönsamt att bara fylla planet med 25% passagerare än 100% passagerare. De som reser måste vara villiga att betala kostnaden som sas måste lägga på resenärerna, det är här jag tror det blir svårt att få det att gå runt.
Jämförelsen med Miami är bra att göra, det är liknande destinationer vad det gäller turister. Men resenären till Miami är generellt mindre priskänslig än resenären till Bangkok utifrån min uppfattning.
Sen ska man även komma ihåg att det tar tid att starts en ny linje. Räkna med 6-12 månader uppstart. Om de då ska starta efter Covid så blir det tidigast 2022. Hur världen ser ut då kan vi bara sia om, framförallt hur reseindustrin ser ut. Mycket möjligt att det finns utrymme för sas till Bangkok då, men kan likväl vara den raka motsatsen. Att direkt efter Covid är "över" ge sig på något som är så riskabelt ser jag liten chans i. Viktigare att man får igång LAX/SFO/TYO som folk har betydligt större betalningsvilja till. Man kommer dessutom inte ha några plan över initialt om man ska återuppta nuvarande linjer nu när A340 fasats ut.
Det är nog större chans att sas börjar flyga till Kanarieöarna med A321LR än att SAS öppnar upp på Bangkok.