Och på hotellets sida mot "den dumma gästen". Helst båda samtidigt. Alltid skönt att sitta i mitten och skylla ifrån sig åt *två* håll@mha321 jag håller med dig men de vill verkligen inte ta i den frågan, av flera olika anledningar. De står hellre 100% på gästens sida mot "det dumma hotellet".
Jag jobbar inte längre i hotellbranschen, men Booking.com har ett standardpris på 15% av hela bokningens värde (även inkluderat momsen som de alltså vill ha provision på också!) medan Hotels.com har ett standarpris på 22% på hela bokningens värde (även här inkluderat moms, som de alltså anser vara provisionsgrundande). Scandic försökte länge hålla emot och göra motstånd mot både Booking.com och Hotels.com men sommaren 2014-2015 (någonting) fick även de ge upp och började lägga ut sina rum där i större skala. Naturligtvis betalar inte de stora hotellkedjorna dessa standardpriser men väldigt många hotell har inget val, finns man inte på dessa sajter - då finns du i princip inte!Samt att de tar oftast hög provision från hotellen. Jag bokar aldrig via ota, har dom ett lägre pris än vad hotellet själva erbjuder är det oftast bara kontakta hotellet i fråga så får man minst samma pris, ibland lägre då det kostar hotellen att ta in bokningar från ex Booking, Hotels.com och Expedia ( dyrast av alla )
Hotels.com och Expedia är samma sak, eller rättare sagt, Expedia äger bland annat följande varumärken:
Travelocity, Orbitz, Hotels.com, Hotwire, Trivago, CheapTickets och eBookers, dessutom företagsresebyrån Egencia. De är otäckt stora, särskilt i förhållande till enskilda hotell.
Kan hotellet aldrig rycka tillbaka och sälja dessa alotment rum själva som bokningssiterna sitter på?Det är mycket riktigt som @MrDollar skriver. När ett hotell ansluter sig till Booking eller Hotels kräver dessa att man allokerar en viss andel av rummen till just dem. Detta för att de skall ha möjlighet att sälja rum på alla populära datum, tänk exempelvis Stockholm Marathon. Det är en typisk helg där i princip hela hotellstockholm säljer ut. När jag jobbade bokades våra rum upp ett år i förväg den här helgen. De löpare som var på plats såg till att redan vid ankomst fråga om tillgänglighet och boka in sig för nästkommande år. Man får inget betalt för de här rummen som man tvingas hålla enbart till bokningskanalerna så länge de står tomma, utan man tvingas förlita sig på att Booking/Hotels säljer ut dem åt en.
Du vill inte ha in folk vid den tiden, som regel så slutar folk sälja rum över disk/tele runt 20-21 på grund av säkerhet. Under alla år som jag jobbade inom hotell branschen så tog jag aldrig in folk under de sena timmarna, har varit med om allt från hustru misshandel, självmord m.m av folk som kommit in sent.Kan hotellet aldrig rycka tillbaka och sälja dessa alotment rum själva som bokningssiterna sitter på?
Inte ens på ankomst dagen? Fem i tolv?