Senaste nytt

Bonusresa med annat Star Alliance-bolag

Det verkar som att det finns en regel som säger att man inte får ha Open jaw när man passerar en av Open jaw staderna (destination).

Jag försökte att boka en Open jaw bonusresa mellan Europa - Östra Asien. Open jaw sträcka är mellan Qingdao och Tokyo.

Stockholm-Bangkok-Tokyo-Qingdao // open jaw // Tokyo-Singapore-Istanbul-Stockholm

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Tallinn säger att routing ovan är ogiltig i och med att jag passerar Tokyo på väg dit.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Det låter ju helt galet tycker jag. Det skulle ju innebära att folk som bor i tex Luleå aldrig kan köra open jaw då de passerar Stockholm åt båda hållen...

Det låter ju helt galet tycker jag. Det skulle ju innebära att folk som bor i tex Luleå aldrig kan köra open jaw då de passerar Stockholm åt båda hållen...
Det är ja dock ett annat case
Innan doktorns fall så är ju Tokyo en destination i open jaw, i ditt exempel är det en stad man passerar på vägen.

Jag kunde ju boka FRA-TYO-SIN-CGK // DPS-BKK-TYO-ICN-FRA som är helt ok, passerar TYO både dit och hem. Hemresan hade ja troligtvis då inte gått att boka med SIN-BKK som första flight på hemresa

Innan doktorns fall så är ju Tokyo en destination i open jaw, i ditt exempel är det en stad man passerar på vägen.
Ta fallet LLA-ARN-GBG/ARN-LLA då... Det är samma sak och jag har svårt att se att SAS skulle bråka där. Jag tycker det låter som en påhittad regel.

Ta fallet LLA-ARN-GBG/ARN-LLA då... Det är samma sak och jag har svårt att se att SAS skulle bråka där. Jag tycker det låter som en påhittad regel.
Är inte alla regler påhittade på ett eller annat sätt? Det är ju inte så att SAS använder sig av några naturlagar för att definiera vilka routings som är ok eller inte. Du menar kanske att det är en regel som är påhittad av en enskild medarbetare till skillnad från en regel som är påhittad av företaget SAS.

Med samma logik som de applicerade på doktorns bokning borde inte det där vara tillåtet i så fall. Huruvida det går eller inte låter jag dock vara osagt. Kan ju vara så att det finns "logik" om att man inte får passera om det går att undvika eller något annat dumt.

Det verkar som att det finns en regel som säger att man inte får ha Open jaw när man passerar en av Open jaw staderna (destination).

Jag försökte att boka en Open jaw bonusresa mellan Europa - Östra Asien. Open jaw sträcka är mellan Qingdao och Tokyo.

Stockholm-Bangkok-Tokyo-Qingdao // open jaw // Tokyo-Singapore-Istanbul-Stockholm

Tallinn säger att routing ovan är ogiltig i och med att jag passerar Tokyo på väg dit.
Märkligt då jag fick igenom Tyo-BKK-HKT på utresa och hemresa med start i BKK.
Kan domestic vara undantagna?

Är inte alla regler påhittade på ett eller annat sätt? Det är ju inte så att SAS använder sig av några naturlagar för att definiera vilka routings som är ok eller inte. Du menar kanske att det är en regel som är påhittad av en enskild medarbetare till skillnad från en regel som är påhittad av företaget SAS.
Ja, jag glömde idiotsäkra meningen. Givetvis så menar jag att det är en regel som hittas på av en medarbetare i motsats till det regelverk som företaget satt upp.

Edit: Här är ett bra exempel på hur det går utmärkt att köra open jaw via en punkt man passerar på utresan:

Screen Shot 2017-06-06 at 03.17.40.png

Bara för att utesluta möjligheten att det är skillnad på om det är inrikes eller inte så körde jag till FRA denna gång.

Last edited:
Av nyfikenhet, hur många poäng behövs för en sådan resa?

Toppen