Senaste nytt

Bonusresa i First class med Star Alliance i Asien?

Vad jag vet, så har THAI endast Boeing 747-400, inte -100, -200 eller -300.
Men jag vet inte om det finns flera versioner av First class på deras Boeing 747-400.

Nu i januari när jag flög HND-BKK var det 747 med nya F-kabinen, 9 stolar (typen som den på A380).
När jag flög BKK-NRT på hemvägen så stod det 744 och då fick jag förutvarande F med 10 stolar.
Vet dock inte om flygplansbeteckningen säger något om vilken kabin det är. Jag tror inte det.

Singapore Airlines sätter in Boeing 777-300 (utan ER) till Singapore - Shanghai PVG SQ826/827 fr o m sommartidtabell 2016, vilket gör att det skall kunna gå att boka First class award med vissa bonusprograms miles/poäng.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Screenshot20160310_02 SQ.png

Vi har en EB award till Asien där hemresan gick Bangkok till Paris i Thais 380 i förstaklass. Av en slump såg jag nu att Thai byt till 777-300 och ingen First längre. Jag har inte fått något meddelande att detta skett. Nu kollar jag på alternativ i First. Jag kan ta Thai 747 till München, men har för mig att Thais 747 är lite trötta? Alternativt Asiana Seoul - Frankfurt med en 747. Vad skulle ni valt? Avreseort samt ankomstort är egalt.

Vi har en EB award till Asien där hemresan gick Bangkok till Paris i Thais 380 i förstaklass. Av en slump såg jag nu att Thai byt till 777-300 och ingen First längre. Jag har inte fått något meddelande att detta skett. Nu kollar jag på alternativ i First. Jag kan ta Thai 747 till München, men har för mig att Thais 747 är lite trötta? Alternativt Asiana Seoul - Frankfurt med en 747. Vad skulle ni valt? Avreseort samt ankomstort är egalt.

Åkte thai 747 senaste modellen till Bangkok-London här om året, var en mycket trevlig upplevelse, kan tänka mig att de äldre inte allshåller samma klass på hårdvaran.

Asiana i F är mycket bra men hårdvaran på deras 747 är klart tröttare än Thais senaste.

Har inte provat att åka F från Seoul bara dit så jag har inte koll på hur deras F faciliteter är där men Thai ut från BKK är bland det allra bästa jag har provat.

Thais senaste First produkt på 747 är mycket bra. En semi suite i trevliga färger samt med bra privathet. Catering och service brukar hålla bra klass men saknar kanske det där lilla extra ibland. Markservicen hos Thai i First är suverän och inget du kommer att ångra. Vet inte hur Asiana är på marken men veterligen är den hårda produkten i luften på 747 rätt gammal (läste någonstans att de börjar smått uppgradera dessa?), vet inte hur markservicen ser ut dock.

En annan fråga är ju hur jag skall hantera nedgraderingen. Vi är tre personer totalt, två olika bokningar. Två pandion och en Diamond. Skulle man kunna "kräva" / be SAS fixa så att Thai öppnar upp ytterligare en award på BKK - MÜNCHEN så att vi alla tre kan åka first på den flighten?

Detta är väl det som @Alf råkade ut för med BA nyligen? @agehall, @Agö och @Dr. Miles brukar ju ha koll på vilka rättigheter man har.

Toppen