Senaste nytt

Bonusresa i First class med Star Alliance i Asien?

Varför skillnad på award och betald biljett? Om SAS inte meddelar mig, och jag upptäcker detta mindre än två veckor kvar kickar väl EU261 in?
Skillnaden är väl att en köpt biljett går alltid att lösa, däremot kan inte sas tvinga thai att släppa fler Awards. Om thai vägrar släppa fler Awards är det inte mycket sas kan göra. Har svårt att se att sas skulle köpa en F av Thai för att lösa detta. Det är trots allt inte sas som ändrat flygplan på sträckan. Ombokning borde dock vara gratis

Konstigt att SAS inte meddelat något.
Jag har själv råkat ut för att man ändrat flygplanstyp på awards, det var ingen som meddelade mig om det heller så det är inget specifikt för SAS utan jag tror nog att det är så för de flesta bolag, inget specifikt för SAS. Att det är värdelöst är en helt annan sak.
I mitt fall så var det en USDM-bokning där Thai ändrade till ett plan utan First. Jag märkte det några dagar innan avresa och kontaktade US Airways som inte kunde göra något men de hänvisade mig vidare till Thai i USA som hänvisade till Thai i Thailand. Fick i alla fall prata med någon där som pratade engelska och efter några dagar hade de fixat så jag fick en plats på en tidigre avgång i F istället.
Du bör dock kontakta SAS i första hand och inte Thai som redan påpekats.

Vi har en EB award till Asien där hemresan gick Bangkok till Paris i Thais 380 i förstaklass. Av en slump såg jag nu att Thai byt till 777-300 och ingen First längre. Jag har inte fått något meddelande att detta skett. Nu kollar jag på alternativ i First.
Jag hade BKK-MUC bokat på (antagligen) gamla F (10 säten). Bokade om till BKK-LHR med A380. Jag såg nyligen några träffar på att BKK-FRA var tillbaka med A380 (kanske är den från CDG-linjen), men är inte helt säker.

Jag hade BKK-MUC bokat på (antagligen) gamla F (10 säten). Bokade om till BKK-LHR med A380. Jag såg nyligen några träffar på att BKK-FRA var tillbaka med A380 (kanske är den från CDG-linjen), men är inte helt säker.
Jag bokade om till Bangkok - Munchen, och det ser ut att vara en av de uppdaterade 747:eek:rna, för det är bara 9 säten i First. I så fall är det ju inte fy skam ändå.

Jag bokade om till Bangkok - Munchen, och det ser ut att vara en av de uppdaterade 747:eek:rna, för det är bara 9 säten i First. I så fall är det ju inte fy skam ändå.
Jag blev ju nedgraderad på flyget Bangkok - Paris. Jag har blivit orolig för min first-bokning Paris - Bangkok (för om de sätter in 777 på Bangkok - Paris så blir det ju även 777 omvänt). Jag har nu dubbelkollat omkring de datum det gäller, och det visar sig att vi åker bland de sista avgångarna med en 380 från Paris. Jag förstår det som att Thai är notoriska på att ändra flygplanstyp. Jag är ingen van Thai-resenär så tänkte kolla här. Skall jag redan nu ta höjd för att 380 slutar gå tidigare och boka om till Munchen - Bangkok istället? Eller hoppas på det bästa att 380n finns kvar det datumet vi skall åka?

Om du aldrig har åkt i First class, kan du boka THAI First class, tycker jag.
Så tänker jag också (ibland) men om jag istället resonerar med att detta är min första First och med tanken på att jag kanske aldrig kommer få möjlighet att testa First igen så vill man ju ha best of the best direkt. :)

Det finns ju en fin exposé på sträckor som man kan åka, eminent sammansatt av Dr Miles på första sidan i denna tråd. Är det någon som vet om det är någon av de sträckorna intra-Asien som ofta/mycket sällan/aldrig har två platser som award (Eurobonus) lediga?

Toppen