Senaste nytt

Bonusresa i First class med Star Alliance i Asien?

Hur ser det ut med SQ från singapore ner mot australien, (typ melbourne/sidney) finns det några F platser som går att boka via Eurobonus eller det bara Suites some är obokningsbara? (vet inte Australien inte egentligen är Asien, but still..)

Är det teoretiskt möjligt att få flyga Lufthansa, ANA, Asiana, Thai och Singapore Airlines förstaklass för 190000 Eurobonuspoäng (utan 2-4-1 voucher)? Jag får inte det inte att gå ihop med en vanlig tur-och-returbiljett, men går det med open jaw eller (interkontinentalt) positioneringsflyg?

Är det teoretiskt möjligt att få flyga Lufthansa, ANA, Asiana, Thai och Singapore Airlines förstaklass för 190000 Eurobonuspoäng (utan 2-4-1 voucher)? Jag får inte det inte att gå ihop med en vanlig tur-och-returbiljett, men går det med open jaw eller (interkontinentalt) positioneringsflyg?
Det kan bli svårt.
På Seoul-Bangkok har ingen First class award både på THAI och på Asiana.
På Seoul-Singapore finns det Singapore Airlines First men den flighten flygs med Boeing 777-300ER så det går inte att boka med SAS EuroBonus poäng.

Ett exempel är:

Stockholm-Frankfurt: SAS Plus eller Lufthansa Business
Frankfurt-Tokyo: ANA eller Lufthansa First
Tokyo-Singapore: ANA First
Singapore-Jakarta: Singapore Airlines First

Jakarta-Bangkok: THAI Business
Bangkok-Seoul: Asiana eller THAI Business
Seoul-Frankfurt: Lufthansa eller Asiana First
Frankfurt-Stockholm: SAS Plus eller Lufthansa Business

Om du får alla andra flygbolags (ANA, Asiana, Lufthansa, Singapore Airlines) flygningar i First class, skulle jag rekommendera att skippa THAI First.
Antagligen en av lättaste att hitta tillgänglighet, därför har du möjligt att prova dem någon annan gång.

Är det någon som vet vad som gäller vid bokning av en open jaw-biljett för Eurobonuspoäng (utan 2-4-1 voucher)? Är det tillåtet att (ifrån Skandinavien) åka till South East Asia och sedan åka hem ifrån Central Asia & Far East Asia? Kan man i så fall åka via Central Asia & Far East Asia på utresan och sedan resa via South East Asia på vägen hem?

Jag försökte nyligen boka följande:

Tokyo->Singapore, ANA, Förstaklass
Singapore->Jakarta, Singapore Airlines, Förstaklass
Jakarta->Seoul, Asiana, Businessklass
Seoul->Frankfurt, Asiana, Förstaklass
Frankfurt->Köpenhamn, SAS, Plus

Jag hittade inga biljetter (inte ens i ekonomiklass) från Europa till Tokyo utan byte i Central Asia & Far East Asia-zonen. Tanken var ju så klart att komplettera med Lufthansa Förstaklass Frankfurt->Tokyo (och Köpenhamn->Frankfurt i businessklass) 2 veckor innan avgång. Men det blev stopp, de ville ha 290000 poäng för den här bokningen. Jag argumenterade och sa att resan bara skulle kosta 190000 poäng, men jag fick till svar att hon (telefonisten) hade matat in segmenten i datorn och datorn hade räknat ut att det skulle kosta 290000 poäng. Vet någon varför?

Last edited:
Jag försökte nyligen boka följande:

Tokyo->Singapore, ANA, Förstaklass
Singapore->Jakarta, Singapore Airlines, Förstaklass
Jakarta->Seoul, Asiana, Businessklass
Seoul->Frankfurt, Asiana, Förstaklass
Frankfurt->Köpenhamn, SAS, Plus

Jag hittade inga biljetter (inte ens i ekonomiklass) från Europa till Tokyo utan byte i Central Asia & Far East Asia-zonen. Tanken var ju så klart att komplettera med Lufthansa Förstaklass Frankfurt->Tokyo (och Köpenhamn->Frankfurt i businessklass) 2 veckor innan avgång. Men det blev stopp, de ville ha 290000 poäng för den här bokningen. Vet någon varför?
Om jag har tolkat ditt inlägg rätt, flyger du:

Utresan:
Köpenhamn-(SK)-Frankfurt-(LH)-Tokyo-(NH)-Singapore-(SQ)-Jakarta

Hemresan:
Jakarta-(OZ)-Seoul-(OZ)-Frankfurt-(SK)-Köpenhamn

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Det ser helt giltig routing för mig, så du kan försöka ringa igen.

Jag ringde upp SAS igen och den här gången kostade biljetten bara 140000 poäng... :) Nu gäller det att hålla tummarna för att Lufthansa släpper förstaklassbiljetter på exakt rätt datum och att SAS inte strular när jag i så fall ändrar min biljett och lägger till Lufthansa-segmenten.

Hur ser det ut med SQ från singapore ner mot australien, (typ melbourne/sidney) finns det några F platser som går att boka via Eurobonus eller det bara Suites some är obokningsbara? (vet inte Australien inte egentligen är Asien, but still..)
Off topic svar

Du kan inte boka Singapore Airlines First class award på flygningar med Airbus A380 och Boeing 777-300ER med SAS EuroBonus poäng.
Deras Airbus A330 har ingen First class kabin.

Vissa flygningar mellan Singapore - Sydney / Melbourne flygs med Boeing 777-300 (utan ER) så i teori kan man boka First class award på de här flygningarna med SAS EuroBonus poäng men så lång jag minns har ingen rapporterat i "Posta din lyckade bonusresabokningar" trådar.

Det blir ökad kapacitet av First class mellan Thailand och Japan med THAI.

Idag flygs TG660/661 och TG682/683 mellan Bangkok - Tokyo Haneda med Boeing 777-300ER som har inte First class kabin men det kommer att ersättas med Boeing 747-400 med First class kabin fr o m 2016-MAY-16.

Sträckan Bangkok - Osaka Kansai TG672/673 flygs med Boeing 787 som har inte First class kabin idag men det kommer att ersättas med Boeing 747-400 som har First class kabin fr o m 2016-MAR-27.
TG622/623 mellan Bangkok - Osaka Kansai flygs med Boeing 747 med First class kabin men de flygningarna kommer att ersättas med Airbus A380 (med First clas kabin) fr o m 2016-MAY-16.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

THAI S16 Preliminary Operation Changes as of 31JAN16 | Airline Route

Totalt 3 THAI flygningar mellan Bangkok - Tokyo och 2 THAI flygningar mellan Bangkok - Osaka med First class kabin dagligen fr o m 2016-MAY-16.

Toppen