Senaste nytt

Bonusresa i First class med Star Alliance i Asien?

THAI sätter in Boeing 747-400 som har First class kabin till Bangkok-Singapore linjen fr o m 2015-OCT-25.
Dessa platser säljs inte som First class men det ser ut som om den som har Business class biljett kan välja First class stolar.
Screenshot20150918_01.png

THAI in this week’s schedule update has made second revision for its planned International operations from 25OCT15.

Bangkok – Singapore Operational aircraft changes on following flights:
TG403/404 Boeing 747-400 replace 777-300ER
TG413/414 Boeing 787-8 operates Daily (instead of Day 234)

Källa: THAI W15 Operation Changes as of 18SEP15 | Airline Route

Singapore Airlines sätter in Boeing 777-300 (utan ER) till Singapore - Beijing SQ806/801, vilket gör att det skall kunna gå att boka First class award med vissa bonusprograms miles/poäng.

Singapore Airlines S16 Beijing Operational Aircraft Changes as of 29DEC15 | Airline Route

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

United byter flygplanstyp på sträckan Tokyo Narita - Singapore till Boeing 787-9 från 2016-MAR-27. Vilket gör att det inte kommer att finnas First class med United på denna sträcka längre.

UNITED Extends 787-9 Network to Singapore Mar – May 2016 | Airline Route
Boeing 787-9 Dreamliner | United Airlines

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Jag funderar på att boka en typisk sydostasienresa via Japan/Sydkorea i förstaklass med Lufthansa/Asiana/All Nippon/Thai/Singapore Airlines. Hur är det man bör göra, ska man göra en bokning så fort man har hittat ett segment i förstaklass? Denna första bokning kommer att bestå av ett förstaklasssegment och en massa ekonomiklassegment. Ska man sedan ändra bokningen allt eftersom det släpps fler förstaklassegment? Eller avbokar man helt och hållet och gör en ny bokning från scratch allt eftersom det släpps förstaklassegment? Jag hade tänkt att boka med Eurobonuspoäng utan 2-4-1 voucher och jag har guldkort hos SAS, om det spelar någon roll.

Det här gör man bara om man först kan boka den nya resan innan den gamla avbokas - annars är risken stor att någon flight inte kommer tillbaka som award.
Ajdå, så om resan kräver 190 000 poäng så måste jag ha 380 000 poäng tillgängliga, eller kan personalen hos SAS trixa på något sätt om man förklarar situationen (att man avser avboka den gamla resan så fort man får den nya resplanen bekräftad)?

Ajdå, så om resan kräver 190 000 poäng så måste jag ha 380 000 poäng tillgängliga, eller kan personalen hos SAS trixa på något sätt om man förklarar situationen (att man avser avboka den gamla resan så fort man får den nya resplanen bekräftad)?

Ja, ifall du tänker avboka alltihop och boka om så är det den enda säkra varianten. Däremot borde det gå bra att ändra på resan du bokat och bara betala ombokningsavgift.

Jag har hittat Tokyo->Singapore med ANA och Seoul->Frankfurt med Asiana och min förhoppning är att hitta Lufthansa Frankfurt->Tokyo 2 veckor innan avfärd. Det som återstår är alltså Singapore->Seoul. Har någon tips på bra routing med så mycket som möjligt i förstaklass? När brukar Singapore Airlines, Thai och EVA släppa bonusbiljetter i förstaklass?

Jag har hittat Tokyo->Singapore med ANA och Seoul->Frankfurt med Asiana och min förhoppning är att hitta Lufthansa Frankfurt->Tokyo 2 veckor innan avfärd. Det som återstår är alltså Singapore->Seoul. Har någon tips på bra routing med så mycket som möjligt i förstaklass? När brukar Singapore Airlines, Thai och EVA släppa bonusbiljetter i förstaklass?
Det är väldigt svårt att hitta Singapore Airlines First class award på medium haul flight. (närmare omöjligt på long haul med SAS EuroBonus poäng).
Eftersom du inte kan byta två gånger i Norra Asien zon, har du inte så mycket val om du måste ta dig till Seoul.

Det är väldigt svårt att hitta Singapore Airlines First class award på medium haul flight. (närmare omöjligt på long haul med SAS EuroBonus poäng).
Eftersom du inte kan byta två gånger i Norra Asien zon, har du inte så mycket val om du måste ta dig till Seoul.
Jag vill minnas att du nyligen (mindre än en månad sedan) inkluderade en massa möjliga Asiatiska routings i någon tråd, men nu kan jag inte hitta tråden. Vet du vilken tråd det är?

Toppen