Senaste nytt

Bonusresa i Business longhaul och i First class inrikes, vilken awardnivå som gäller?

Den jag har talat med nu sa att det var F på segmenten inrikes, O klass, jag hävdar att det är 2-klass plan (i klass) och han ska snacka med killen som satte I klass beräkningen.
Oavsett så tycker jag det är ett ofog att bara dra mer poäng än det som man kommit överens om utan att prata med kunden.
OK om de ej vill biljettera den med de poängen enligt C-klass men håll fingrarna borta från syltburken!

Jag bokade idag en awardresa till HNL med SAS och UA. ARN - EWR - HNL i C. På sträckan EWR -HNL med UA är det i F på deras 767-400 med flat-bed. Tack @Senator för tipset om att 767-400 har Flatbed. Poäng för två biljetter, 160 000 med 2-4-1. Bokningsklass I. (Såg nu att dom bara dragit 150 000 poäng, 100 000 för ARN - EWR och 50 000 för EWR - HNL).
Jag får inte ihop det, hur kan det bli 50000?

Ett tips är att konsekvent säga att man vill ha business oavsett om t ex united kallar sin inrikes för first. Då har det aldrig varit problem för mig iallafall och det har blivit first eftersom award-bokningskoden I (business) blir first med united inrikes USA.
United "publicerar" sina First som både First och Business, så du kan välja där, om du vill betala mer eller mindre. :) Alla flygbolag för inte så dock. Exempelvis US, när de var med i Star Alliance publicerade dem bara som economy och First, så det var alltid billigare at flyga United än US Airways, back then.

Just på inrikes kina first så klassas dessa enligt flera inom EuroBonus som O dvs första klass,
Jag valde då att sätta mig i bakre delen på inrikes segmenten.
Har ju star alliance guld så Lounge och väska löser sig ändå.
Så det blev 30.000 poäng för business & economy istället för 42.000p för business & "first".
rutten TPE-PEK-XIY-HGH-CKG dvs enkel intra asien.
Anledningen till att jag ville ha Business på TPE-PEK är att då får jag testa Eva Airs 777 i business.

En halvdag i Xian blir ett besök på Terrakottaarmén :)

Nu blir värderingsfrågan, ska jag boka om detta med United som vill ha 22.500 united UAMP miles och då bokar in mig i first :)
Dessa poäng :D

Nej, jag hae inte fått något svar.
Air China använder annars I klass för award inventry för Kina inrikesflyg med tvåklasskabin, så gissar jag att det bör man kunna boka den som Business class award.
Jag ser fram emot din återkoppling.
Nu vet jag varför jag fick I klass inventory på Air China inrikesflyg.
Det var en del av utrikesflyg som fortsätter på inrikessträckan (eller tvärtom), så att det klassades som I klass. (CA422 i detta exempel)
Screenshot20150821_02.png

Som @jumbooze skriver, andra vanliga Air China inrikes First class bokas i O klass så förmodligen det är rätt att SAS debiterar enligt First class award tabell.

Toppen