Senaste nytt

Bombskämt på Kastrup

Flyg-OT
Bomb-Topic

Anekdot från några somrar sedan.

Sitter utanför min ateljé på Husby Gård norr om Stockholm.

En kvinna i burka kommer med en barnvagn full i grejer. (Inget barn i mao).

Kvinnan pekar på vagnen och säger till mig "bomb".

Eeeh..?!
Va?!

Pekar igen, "bomb".

Jag tänker att är det så här jag ska dö?
Liksom få det berättat för mig innan det smäller?

Jag skrattar och frågar henne om hon menar att hon har en "bomb" i vagnen?

Hon pekar igen på vagnen, längre ner.
Säger "trasig" har du "bomb"?

Dvs, det var punktering på ena däcket och hon undrade om vi hade en "pump"!

I'm still alive!

• Gilla
Reactions: Pho
Varför uttalar du dig om du inte ens bemödat dig med att läsa artikeln i trådens första post? Låt mig citera vad som sagts:

"- There is a bomb in this bag, lød det fra den 33-årige direktør til en kvindelig SAS-medarbejder, mens han klappede på sin 65-årige kammerats kuffert under check-in ved en SAS-skranke.

- This is not a funny joke, please stop, svarede den unge svenske medarbejder, der her til formiddag vidnede i retten.

- Min passager (den 65-årige, red.) sagde; No, this is not funny. Men så fortsætter de. Han tager rundt om sin kollega (den 33-årige, red.) og siger; This is the terrorist from Paris they've been looking for, forklarede hun om forløbet, der kun varede nogle minutter.

Trods SAS-medarbejderens indvendinger havde de to spøgefulde forretningsmænd, der begge arbejder i samme firma, ikke fået nok. Den 65-årige afsluttede nemlig seancen:

- Jeg blev chokeret. Jeg havde lige præcis sagt, at han skulle stoppe. Men bagefter kommer han hen til min skranke og siger: Salam Alaikum. Han er seriøs og griner ikke. Man kan ikke se, at han laver sjov. Så går han, gengav den unge SAS-medarbejder."

jo jag kan läsa, men det ger inte alltid rätt bild av desom hände. Ingen av oss vi. Med att tala med personen menar jag inte ett tafatt försök av en sas anställd att säg att du är inte rolig. Det finns bättre rum för det på flugplatsen. Men att dra in polis och arrestera ngn som den i usa, jag tror att polisen resuresr kan nyttjas bättre.
Jag får känslan av att det behövs mera poliser I sverige och Europa.

jag trycker inte dessa människor är begåvade eller roliga men vi alla att de finns runt om oss. Vi som reser en del har allla träffat konstiga mäniskor. Men att aresterra dem är att gå till överdrift. Jag kan förstå att man vill stävja andra resenärers oro, men jag tror inte att ngn normal begåvad person tror att de har en bomb i väska.
Elller har jag så fel, tror ngn av er att det finns ngt i en sådan väska?? Jag är mera orolig för den tysta ensama personen som gör att för att inte märkas.

jo jag kan läsa, men det ger inte alltid rätt bild av desom hände. Ingen av oss vi. Med att tala med personen menar jag inte ett tafatt försök av en sas anställd att säg att du är inte rolig. Det finns bättre rum för det på flugplatsen. Men att dra in polis och arrestera ngn som den i usa, jag tror att polisen resuresr kan nyttjas bättre.
Jag får känslan av att det behövs mera poliser I sverige och Europa.

jag trycker inte dessa människor är begåvade eller roliga men vi alla att de finns runt om oss. Vi som reser en del har allla träffat konstiga mäniskor. Men att aresterra dem är att gå till överdrift. Jag kan förstå att man vill stävja andra resenärers oro, men jag tror inte att ngn normal begåvad person tror att de har en bomb i väska.
Elller har jag så fel, tror ngn av er att det finns ngt i en sådan väska?? Jag är mera orolig för den tysta ensama personen som gör att för att inte märkas.
Grejen är bara att man får inte chansa i en sån situation, vad var och en tror är inte relevant....

Grejen är bara att man får inte chansa i en sån situation, vad var och en tror är inte relevant....

Jag förstår inte vad du menar med att chansa, det går ju genom samma säkerhetskontroll som allt annat, och man kan ju alltid undersöka extra, typ plocka den i minsta bestånsdelar om man är osäker.

Vad vi en tycker om säkerhetskontrollen så ska den ju hitta just sådana saker eller har jag missat ngt??

Jaja vi har olika åsikter, men där jag bor har vi ont om poliser som det är. Jag tycker de ska göra bättre saker än detta.

Jag förstår inte vad du menar med att chansa, det går ju genom samma säkerhetskontroll som allt annat, och man kan ju alltid undersöka extra, typ plocka den i minsta bestånsdelar om man är osäker.

Vad vi en tycker om säkerhetskontrollen så ska den ju hitta just sådana saker eller har jag missat ngt??

Jomen, om det kan misstänkas att det finns en bomb vid incheckningen så måste man ju ta det på allvar och utrymma terminalen, man väntar ju inte till vederbörande kommer till security och chansar på att den eventuella bomben inte hunnit smälla...

Jomen, om det kan misstänkas att det finns en bomb vid incheckningen så måste man ju ta det på allvar och eventuellt utrymma terminalen, man väntar ju inte till vederbörande går genom security...

min poäng är att det inte finns ngn misstanke, folk med bomber i väskan uppför sig inte så och det bör säkerhetpersonal veta. ngn utbildning har det och sund förnuft även om det är ont av den varan nuförtiden

min poäng är att det inte finns ngn misstanke, folk med bomber i väskan uppför sig inte så och det bör säkerhetpersonal veta. ngn utbildning har det och sund förnuft även om det är ont av den varan nuförtiden
Om nu folk med bomber i väskan inte uppför sig så är det bara för dessa personer att börja träna på att uppträda just på så sätt, för då är det ju lugnt, det är klart de inte har en bomb.

Alla "skämt" om bomber på flygplatser (och även andra ställen) måste tas på allvar, att bara söka igenom personens väska lite extra kommer ju inte hjälpa. Om alla säger att de har en bomb ska de då göra extra kontroll på allihopa. Sådant beteende måste straffas så det avskräcker andra från att ens tänka tanken att dra ett sådant skämt, det är min åsikt.

jMen att aresterra dem är att gå till överdrift. Jag kan förstå att man vill stävja andra resenärers oro, men jag tror inte att ngn normal begåvad person tror att de har en bomb i väska.

"Ursäkta att bomben smällde, passageraren sa det till oss när han checkade in men folk brukar inte bete sig så varför vi inte tog det seriöst och kontaktade security/polisen".

Nej, det är inte riktigt så det går till... Den som uttrycker sig på ett sådant sätt kan förvänta sig att bli konfronterad på grund av ett antal olika anledningar:

1. Om det smäller så ska ingen kunna säga "någon skrek varg, men ingen gjorde något"
  2. Statuera exempel för personen i fråga - det här är inte ett okej beteende. En flygplats är ingen lekplats.
  3. Visa för medpassagerare att vi åtminstone försöker att ta säkerheten på allvar och att de inte behöver vara oroliga över att vi är naiva och inte bryr oss
  4. För att det, beroende på hur det uttrycks, faktiskt är ett lagbrott
  5. För att den typen av personer ibland inte är lämpliga passagerare - kanske finns det någon form av psykisk problematik eller risk för någon typ av våldsanvändning, etc.
Angående punkt två så är det för övrigt något av ett problem - att folk tror att de kan bete sig precis hur som helst bara för att gemene man numer har råd att flyga. På flygplatsen är det jag som personal som bestämmer - givetvis med ett leende på läpparna och genom att ge toppenservice. Om du beter dig på ett olämpligt sätt får du vackert räkna med att få antingen frågor, skarp tillsägelse, nekad ombordstigning eller bli omhändertagen, beroende på vad som har hänt.

Nåväl, jag skulle kunna skriva spaltmeter om det här men vill inte trötta ut er. Jag säger som en kollega sa till mig när jag började på GOT (där jag nu jobbar lite extra, för de som inte vet): "när du har jobbat en sommar kommer du att inse att folk är dumma i huvudet". :)

Bra inställning när man jobbar i ett serviceyrke ;).

Se det så här: Som resenär är det därmed ganska enkelt att överträffa agentens förväntningar och på så sätt framstå som extremt trevlig. Jag har full förståelse för att man snabbt får den inställningen om man tvingas hantera DYKWIA-personer som trycker upp guldkort i ansiktet på en och kräver att bli uppgraderade etc...

Toppen