Senaste nytt

Bombskämt på Kastrup

Vad jag läser mellan alla rader:

Det verkar handla om en svensk (edit: nej, grekisk) man med:

• låg intelligens
  • låg impulskontroll och lika låg förmåga till konsekvensanalys
  • starkt ego
  • i resande sällskap med en yngre kollega (antagligen kvinnlig) som han vill imponera på
  • mer än noll alkohol i blodet
(Edit: Det finns också ganska många sådana personer i Sverige.

Min första (svenska) VD uppfyllde alla dessa kriterier och gjorde samma typ av skämt en gång på en flygplats.)

Last edited:
Vad jag läser mellan alla rader:

Det verkar handla om en svensk man med:

• låg intelligens
  • låg impulskontroll och lika låg förmåga till konsekvensanalys
  • starkt ego
  • i resande sällskap med en yngre kollega (antagligen kvinnlig) som han vill imponera på
  • mer än noll alkohol i blodet
Det finns ganska många sådana personer i Sverige. Att han är 65 tyder på att det handlar om en ägare/VD till något litet företag eller liknande snarare än en anställd säljare.

Min första VD uppfyllde alla dessa kriterier och gjorde samma typ av skämt en gång på en flygplats.
Svensk man? Det var två greker.

Jag förstår inte mentaliteten ibland på det här forumet, särskilt folk som hatar den sk "säkerhetsteatern".

Hur tänker du då? Jag hatar säkerhetsteatern, men jag tycker för den sakens skull inte att det är okej att framföra hot, vilket det i praktiken är att hävda att man har en bomb i väskan.

Hur tänker du då? Jag hatar säkerhetsteatern, men jag tycker för den sakens skull inte att det är okej att framföra hot, vilket det i praktiken är att hävda att man har en bomb i väskan.

Jag kan inte förstå hr det kan var ett hot om det är ett uppenbart skämt. Må vara dåligt men endå ett uppenbart skämt. Det är ju bara att undersöka nämda föremål extra nogrant och klargöra att det inte är roligt. Att tillkalla polis är bara att bevisa sin makt som tjänsteman. Ett klart fall av att inte kunna använda sund förnuft av dessa tjänstemän. Det har trots allt ett jobb att handska med folk, allla olika typer av dem. Att ta till denna extrem reaktion tycker jag bevisar ju att de är olämpliga att göra sitt jobb.

Dock var jag ju inte på plats och vet ju inte exact vad som har hänt. Har det varit stökiga eller bråkiga då ställer det ju saken i annat ljus.

Man kan säga saker och ting på så många olika sätt. Vi som inte varit där kan omöjligt veta hur detta framfördes. Oavsett vad så är det ju en del av det du kallar säkerhetsteatern.

Jag kan inte förstå hr det kan var ett hot om det är ett uppenbart skämt. Må vara dåligt men endå ett uppenbart skämt. Det är ju bara att undersöka nämda föremål extra nogrant och klargöra att det inte är roligt. Att tillkalla polis är bara att bevisa sin makt som tjänsteman. Ett klart fall av att inte kunna använda sund förnuft av dessa tjänstemän. Det har trots allt ett jobb att handska med folk, allla olika typer av dem. Att ta till denna extrem reaktion tycker jag bevisar ju att de är olämpliga att göra sitt jobb.

Dock var jag ju inte på plats och vet ju inte exact vad som har hänt. Har det varit stökiga eller bråkiga då ställer det ju saken i annat ljus.
Varför uttalar du dig om du inte ens bemödat dig med att läsa artikeln i trådens första post? Låt mig citera vad som sagts:

"- There is a bomb in this bag, lød det fra den 33-årige direktør til en kvindelig SAS-medarbejder, mens han klappede på sin 65-årige kammerats kuffert under check-in ved en SAS-skranke.

- This is not a funny joke, please stop, svarede den unge svenske medarbejder, der her til formiddag vidnede i retten.

- Min passager (den 65-årige, red.) sagde; No, this is not funny. Men så fortsætter de. Han tager rundt om sin kollega (den 33-årige, red.) og siger; This is the terrorist from Paris they've been looking for, forklarede hun om forløbet, der kun varede nogle minutter.

Trods SAS-medarbejderens indvendinger havde de to spøgefulde forretningsmænd, der begge arbejder i samme firma, ikke fået nok. Den 65-årige afsluttede nemlig seancen:

- Jeg blev chokeret. Jeg havde lige præcis sagt, at han skulle stoppe. Men bagefter kommer han hen til min skranke og siger: Salam Alaikum. Han er seriøs og griner ikke. Man kan ikke se, at han laver sjov. Så går han, gengav den unge SAS-medarbejder."

Jag kan inte förstå hur man "skämtar" om det överhuvdtaget när de flesta normalt begåvade människor vet hur det fungerar, allra minst på flygplatser. Var ska den enskilde medarbetaren dra gränsen om personen i fråga fortsätter att upprepa samma sak flera gånger? Det blir ju tjänstefel att inte ingripa när dumheterna fortsätter, speciellt eftersom det blir omöjligt att avgöra om det är ett skämt eller inte. Upprepas det gång på gång måste man ju reda ut det hela för att vara tvärsäker på hur det faktiskt ligger till. Alla skämt har sin plats, det handlar ju om att man väljer den rätta. Men det är tyvärr uppenbart att alla inte riktigt verkar förstå det, speciellt då det gäller "skämt" som dessa.

Hade en liknande situation med LH i MAN förra veckan, inga hot men där tramset aldrig slutar. Gubben i incheckningen började prata om att jag skulle till Istanbul, vilket fick mig att haja till när jag skulle till Rio. Och sedan fortsatte det med liknande trams om att väskan skickas till Islamabad... Blah blah, det tog aldrig slut. Sedan samma visa igen då han stod i gaten senare. Det var måttligt underhållande 1 gång, men sedan...

Toppen