Senaste nytt

Bolag med hög lägstanivå

Av de bolag jag har erfarenhet av står Swiss i en egen klass. Har aldrig varit missnöjd när jag åkt deras äldre biz longhaul. Då tillhör jag dom ( få?) som gillar den klaustrofobiska stolen och sover gott. SAS service tycker jag också håller god lägstanivå, har aldrig upplevt riktigt dåliga flygningar, har aldrig rest med nya kabinen men ser fram emot att testa.

Jag är väldigt nyfiken på asien kabiner dock i framförallt Business class då jag funderar på en avstickare i vår.

Samma här. Singapore Airlines känns som ett säkert kort.

Jag flög Qatar i business till Vietnam i höstas, då var det verkligen stort spann mellan vissa av delarna som var exceptionellt bra (Dreamlinern, loungerna i Doha) och andra som var rätt dåliga (stolen på sträckan DOH-SGN). Men när hårdvaran lämnade mer att önska täckte personalen upp! Det omvända är mycket svårare tror jag.

Problemet blir vad som krävs för att det ska vara en lägstanivå?
Jag tror att man måste ha flugit ett antal gånger (säg 20+ segment) med ett bolag för att ens kunna uttala sig. Annars är ANA det bästa som finns på jorden eftersom jag hade kanonupplevelser under mina två flighter med dem...

Har man en rejäl bunt flighter bakom sig med ett visst bolag, så har man oftast en rätt bra uppfattning om hur saker och ting brukar fungera.

Problemet blir vad som krävs för att det ska vara en lägstanivå?

Är det inte ocjkså en tanke vad man tycker är viktigt, den mjuka eller hårda delen av resan. Vissa vill bara fälla stolen och sova i en rak säng. Andra vill ha service och bra mat.

Nog åker BC medlemar mera SAS än annat tror jag men man behöver bara läs SAS det gjorde ni inte så bra, för att inse att deras lägsta nivå är lååååg. Service som ibland är ok men ofta felaktig ( vad man får som EGB och EBD) och personal som är otrevlig. Bara titta på matlådan intra Europa som de kallar mat, Ryans varma soppa är nästan bättre.

Lufhansa är kanske inte det roligaste bolaget men väldigt sällan ngt inte funkar, och är det ngt fel så löses det ganska fort. Även om de ngn ggn missar. Sen är ju asien bolagen ganska trevliga ombord med sin service, men kanske sämre vid problem. Jag åker kanske för lite för ha en bra uppfattning.

Är det inte ocjkså en tanke vad man tycker är viktigt, den mjuka eller hårda delen av resan. Vissa vill bara fälla stolen och sova i en rak säng. Andra vill ha service och bra mat.

Nog åker BC medlemar mera SAS än annat tror jag men man behöver bara läs SAS det gjorde ni inte så bra, för att inse att deras lägsta nivå är lååååg. Service som ibland är ok men ofta felaktig ( vad man får som EGB och EBD) och personal som är otrevlig. Bara titta på matlådan intra Europa som de kallar mat, Ryans varma soppa är nästan bättre.

Lufhansa är kanske inte det roligaste bolaget men väldigt sällan ngt inte funkar, och är det ngt fel så löses det ganska fort. Även om de ngn ggn missar. Sen är ju asien bolagen ganska trevliga ombord med sin service, men kanske sämre vid problem. Jag åker kanske för lite för ha en bra uppfattning.
Som sagt, allt blir subjektivt. Sen har vi nog samma uppfattning om Lufthansa. Sällan riktigt bra, sällan dåligt utan mest mellanmjölk.

SAS levererar oftast en mycket bra service men har sina dalar med crew som kanske inte borde vara crew, åtminstone inte den dagen...

ANA har levererat mycket bra de gånger jag åkt med dom i First.På Intra Asien i Business tycker jag inte alls dom är märkvärdiga..

Cathay tycker jag oftast levererar en mycket bra och stabil produkt och har inte upplevt några dalar.

Thai är som SAS men med en superb markservice för First-resenärer framför allt i Bangkok men även eskortering på outstations (har själv åkt golfbil vid ankomst i T3 på LHR).

Singapore Airlines blir jag lycklig av att åka, riktigt riktigt bra service...

Som sagt, allt blir subjektivt. Sen har vi nog samma uppfattning om Lufthansa. Sällan riktigt bra, sällan dåligt utan mest mellanmjölk.

SAS levererar oftast en mycket bra service men har sina dalar med crew som kanske inte borde vara crew, åtminstone inte den dagen...

ANA har levererat mycket bra de gånger jag åkt med dom i First.På Intra Asien i Business tycker jag inte alls dom är märkvärdiga..

Cathay tycker jag oftast levererar en mycket bra och stabil produkt och har inte upplevt några dalar.

Thai är som SAS men med en superb markservice för First-resenärer framför allt i Bangkok men även eskortering på outstations (har själv åkt golfbil vid ankomst i T3 på LHR).

Singapore Airlines blir jag lycklig av att åka, riktigt riktigt bra service...
British Airways då?

Jag tror att man måste ha flugit ett antal gånger (säg 20+ segment) med ett bolag för att ens kunna uttala sig. Annars är ANA det bästa som finns på jorden eftersom jag hade kanonupplevelser under mina två flighter med dem...

Har man en rejäl bunt flighter bakom sig med ett visst bolag, så har man oftast en rätt bra uppfattning om hur saker och ting brukar fungera.
20+ är kanske att gå lite till överdrift, men man behöver definitivt någon form av grund. Mindre än 5-6 så är det nog väldigt svårt att prata om att ett bolag har hög lägstanivå.

Och har man bara en flygning och den var dålig, så är det nog inte helt rätt att säga låg heller - visserligen är det en lägsta nivå, men alla kan ha en dålig dag. Har man däremot flugit två gånger och båda var svaga tycker jag man kan säga att lägstanivå är dålig på det bolaget utan fler turer.

Sedan är det naturligtvis fortfarande väldigt subjektivt och också en fråga om vad man prioriterar. Hårdvara/service/mat/irrops etc. För att inte tala om att många bolag kan ha helt olika nivåer i olika klasser, man kan inte jämföra economy (som någon postat om) med lh first. Inte ens om man försöker anpassa jämförelsen.
British Airways då?
Frågan ligger ju i star alliance?

Jag tycker inte heller de är speciellt märkvärdiga. Däremot de är inte dåliga på något sätt.
De tog hand om mig väl när de (egentligen SAS fel) tappade bort min väska.

Jag tycker inte att THAI har så dåliga crew som SAS har ibland.
För mig är de ganska jämna i servicen, däremot blir man inte lycklig när man hamnar i deras gamla Business class recliner stol på intra-Asien flyget, speciellt på ett nattflyg.

THAI Business class A330.jpg

Toppen