Senaste nytt

Bokat Amex bonusresa - vill flyga hem senare

Tycker det är lite svårt att hitta rätt info på hemsidorna, men uppfattar det som att det går att avboka/omboka även den här resan om vi bokar den (så länge vochern är giltig etc)? Möjligtvis mot en avgift, men det är helt ok isf.
Om du gör en ändring blir kostnaden 150 kronor per person. Om du istället avbokar och bokar en ny resa så blir det ingen avgift för detta (gratis att boka av).
Det jag brukar göra i dessa fall är att först se till att den nya resan går att boka, först efter det ber man dom avboka den befintliga resan så man inte riskerar att stå utan.
Om ni åker SAS på utresan i Business skulle jag nog behålla denna och sedan på hemresan byta till något annat som passar. Har ni bokat plus på utresan så bör ni självklart boka om även utresa till business.

Tack för tipset om av-/ombokning @palmen !

Ringde och pratade med Tallinn, tanken var att boka business med Swiss och Lufthansa åt respektive håll. Jag hade uppfattat att de var "lite" dyrare på skatter och avgifter, men tydligen skulle det kosta 7000 kr i skatt, jämfört med nuvarande resan 840 kr. Då är visserligen nuvarande resan bokad enbart i Plus, men det är rätt stor skillnad ändå.

@agehall tipsade om att boka en t.o.r. resa och skippa utresan. Kan man göra det? Jag har nån fantasi(?)bild av att de bokar av hemresan om man inte sitter på utresan? Tror kanske inte vi gör så ändå, men bra att veta om möjligheten finns...

Tack för tipset om av-/ombokning @palmen !

Ringde och pratade med Tallinn, tanken var att boka business med Swiss och Lufthansa åt respektive håll. Jag hade uppfattat att de var "lite" dyrare på skatter och avgifter, men tydligen skulle det kosta 7000 kr i skatt, jämfört med nuvarande resan 840 kr. Då är visserligen nuvarande resan bokad enbart i Plus, men det är rätt stor skillnad ändå.

@agehall tipsade om att boka en t.o.r. resa och skippa utresan. Kan man göra det? Jag har nån fantasi(?)bild av att de bokar av hemresan om man inte sitter på utresan? Tror kanske inte vi gör så ändå, men bra att veta om möjligheten finns...
Skatterna blir 3-4000 när man bokar med Star Alliance istället för med SAS där skatterna brukar vara ca 500 kronor.
Helt klart stor skillnad i pris, men jag tycker personligen att ni får en väldigt bra deal att åka business tur och retur för 3500 kronor per person istället för plus med SAS (som inte på något sätt är dåligt men är långt ifrån business).

Bokar du en tur och retur resa till/från USA kan du inte skippa utresan, du kan däremot skippa hemresan. Skippar du utresan blir hela biljetten obrukbar och ni får inte tillbaka pengar för det heller.
Det agehall menade var nog att enkel från USA ofta är tokdyrt men bokar man en tur och retur med start i USA och väljer valfritt datum tillbaka som är biulligt så brukar priserna gå ner till mer humana nivåer.

Läser man ert första inlägg så verkade ni vara villiga att lägga 6-7000 kronor per person för en enkel i plus. Då tycker jag det låter som ett bra alternativ att istället åka business åt båda håll för 3500 kronor per person och 30k extra eurobonuspoäng.

Ja, när du bokar med andra bolag än SAS så får du betala för bränsletillägg utöver skatterna, det brukar landa på 3-4 kkr per person sedan Eurobonus började tillämpa schablonmässiga bränsletillägg.

Ja, du får i så fall boka din t&r med start i USA och sedan skippa returen tillbaka till USA

• Gilla
Reactions: Gus
Ah, boka med start i USA - så långt tänkte jag inte. Tack för tipset!

Jag har nog också landat i att bästa alternativet (och i förhållande prisvärt) blir att ta business-resan för 7k extra. Det är inte pengarna i sig som är dealbreakern, mer kombon av att både bli av med direktflyget OCH att vi blev lite överraskade över prisskillnaden. För oss som inte samlar flygpoäng så är ett extra leg bara en omväg. ;-)
Men nu har jag hunnit smälta extrakostnaden lite, så jag tänker som ni säger att det ändå är en bra upgrade för rimligt pris.

Jättetack för tips och råd!

Är ni ok med SAS plus så kan ni behålla utresan och boka Lufthansa business på hemresan. Poängen blir fortfarande 110.000, men skatterna bör landa på hälften, under 2000 kr/pers.

Ah, boka med start i USA - så långt tänkte jag inte. Tack för tipset!

Jag har nog också landat i att bästa alternativet (och i förhållande prisvärt) blir att ta business-resan för 7k extra. Det är inte pengarna i sig som är dealbreakern, mer kombon av att både bli av med direktflyget OCH att vi blev lite överraskade över prisskillnaden. För oss som inte samlar flygpoäng så är ett extra leg bara en omväg. ;-)
Men nu har jag hunnit smälta extrakostnaden lite, så jag tänker som ni säger att det ändå är en bra upgrade för rimligt pris.

Jättetack för tips och råd!
Man får tyvärr inga nya poäng när man reser på en award-bokning. Om ni ska göra ett stopp så är Zurich bra för det, där har ni en av de bästa loungerna i Europa ute i E-piren (där USA-flighten går ifrån). Annars kan du också göra precis så som @MartinH säger, behålla SAS på utresan och ändra hemresa till Lufthansa/Swiss. Blir soms agt lika mycket poäng som går åt men lite lägre skatter. Personligen skulle jag dock valt business om ni inte är väldigt förtjusta i SAS öl och vill åka direkt för det är det enda som är bättre på SAS Plus jämfört med Swiss Business.

@agehall tipsade om att boka en t.o.r resa och skippa utresan. Kan man göra det? Jag har nån fantasi(?)bild av att de bokar av hemresan om man inte sitter på utresan? Tror kanske inte vi gör så ändå, men bra att veta om möjligheten finns...

Nej, det är inte vad @agehall skrev, han skrev nämligen:
Boka en T/R då och strunta i att flyga returen...

Precis som @palmen och du själv skriver så kommer hemresa att avbokas om man inte dyker upp och flyger utresan. Ingenstans skrev agehall att man kan "skippa utresan" för det kan man nämligen inte göra, i varje fall inte utan att kommande flighter i bokningen bokas av.

Toppen