Senaste nytt

Bokat Amex bonusresa - vill flyga hem senare

Hej!

Fullständig nybörjare här, har precis hittat denna guldgruva till forum. Hoppas på hjälp från er erfarna experter! :)

Jag och min man har bokat en bonusresa Amex 2-4-1 CPH-MIA 21 aug - 12 sep. Än så länge helt vanliga EBB (börjar inse att det finns en annan värld om man kommer upp sig där ;-)).
Nu har vi insett att vi väldigt gärna skulle vilja åka hem den 15 sep istället (eller i nödfall den 16:e). Jag gissar att sannolikheten att lyckas fånga en ny bonusresa med hemresa den 15:e är rätt låg. Men det verkar som att alternativet om jag vill åka med SAS är att boka resorna som enkelresor, och då hamnar priset plötsligt på 28 kkr extra per person, för SAS Plus. Det känns inte riktigt prisvärt heller.

Just nu verkar minst dåliga alternativet vara att försöka behålla utresan som 2-4-1 bonusresa (går det?), och boka hemresa enkelresa med Norwegian. Vi hade dock hellre rest med SAS om det hade gått, till rimligt pris då (säg upp till ca 6-7000 pp enkel resa i SAS Plus).
Är det någon möjlighet som vi inte tänkt på, som ni kan tipsa om?

Det finns minst två lediga platser i business 15/9 MIA-FRA-CPH (MIA-FRA med LH463 och sen ett antal olika flighter FRA-CPH, kortast anslutning får ni med LH826).

Om det är så att er nuvarande resa är helt och hållet med SAS så kommer denna att bli lite dyrare i poäng (110k istället för 100k för två personer med 2-4-1) och skatter/bränsletillägg kommer också bli lite dyrare.
Om det är så att er ursprungsresa var bokad helt i SAS Plus så kommer förstås poängpriset öka från 80k till 110k och då bör ni (om ni har nog med poäng för detta) även undersöka möjligheten att boka om utresan till business (edit: 21 aug finns awards tillgängliga med Swiss via Zürich).

Är det bokat med endast SAS idag?
Vilken klass?

Hur mycket poäng har ni på det eurobonuskonto som ni använt för att boka resan?

Hej!

Fullständig nybörjare här, har precis hittat denna guldgruva till forum. Hoppas på hjälp från er erfarna experter! :)

Jag och min man har bokat en bonusresa Amex 2-4-1 CPH-MIA 21 aug - 12 sep. Än så länge helt vanliga EBB (börjar inse att det finns en annan värld om man kommer upp sig där ;-)).
Nu har vi insett att vi väldigt gärna skulle vilja åka hem den 15 sep istället (eller i nödfall den 16:e). Jag gissar att sannolikheten att lyckas fånga en ny bonusresa med hemresa den 15:e är rätt låg. Men det verkar som att alternativet om jag vill åka med SAS är att boka resorna som enkelresor, och då hamnar priset plötsligt på 28 kkr extra per person, för SAS Plus. Det känns inte riktigt prisvärt heller.

Just nu verkar minst dåliga alternativet vara att försöka behålla utresan som 2-4-1 bonusresa (går det?), och boka hemresa enkelresa med Norwegian. Vi hade dock hellre rest med SAS om det hade gått, till rimligt pris då (säg upp till ca 6-7000 pp enkel resa i SAS Plus).

Om jag hade varit dig så hade jag ringt till till Tallin och bett om hjälp att hitta möjliga flighter den 15 september. De kollar då inte bara SAS utan alla Star Alliance partners.

• Gilla
Reactions: Gus
Hej!

@Thornado har givit dig de bästa alternativen tror jag. Men om ni nu vill åka med er sas utresa så kan ni avboka hemresan på award biljetten. Ni får då tillbaka 40% av priset i poäng (enkel kostar 60% av tor).
Jag skulle dock is försöka boka om hemresan precis som föreslaget med lufthansa eller annat bolag. Ring Tallinn (de som hanterar 2-4-1 vouchers) så hjälper de dig.

Stort tack för snabba svar!
CPH-ZRH-MIA och MIA-FRA-CPH i business verkar helt klart som bästa alternativet. Ska jag tolka det som att om resan finns som tillgänglig för "Saver award" (kollade Uniteds hemsida) så går den att boka som 2-4-1 resa? (SAS verkar ju ha ganska få 2-4-1 resor tillgängliga, men inom Star Alliance verkade det finnas betydligt fler bonusresor - blev positivt överraskad, så därav frågan ;-)).

Tycker det är lite svårt att hitta rätt info på hemsidorna, men uppfattar det som att det går att avboka/omboka även den här resan om vi bokar den (så länge vochern är giltig etc)? Möjligtvis mot en avgift, men det är helt ok isf.

Följdfråga:
Har jag uppfattat det rätt att vid EBS så tjänar man baspoäng även när man reser på en bonusresa? Till skillnad från EBB? I så fall kanske det är lönt för oss att skaffa Amex Elite för att bli EBS. Spelar det någon roll om vi är EBS när vi bokar resan, eller räcker det i så fall att vi är det när vi sätter oss på planet?

Det är en djungel det här... :confused:

Stort tack för snabba svar!
CPH-ZRH-MIA och MIA-FRA-CPH i business verkar helt klart som bästa alternativet. Ska jag tolka det som att om resan finns som tillgänglig för "Saver award" (kollade Uniteds hemsida) så går den att boka som 2-4-1 resa? (SAS verkar ju ha ganska få 2-4-1 resor tillgängliga, men inom Star Alliance verkade det finnas betydligt fler bonusresor - blev positivt överraskad, så därav frågan ;-)).

Tycker det är lite svårt att hitta rätt info på hemsidorna, men uppfattar det som att det går att avboka/omboka även den här resan om vi bokar den (så länge vochern är giltig etc)? Möjligtvis mot en avgift, men det är helt ok isf.

Ja, oftast går en Saver award på United att boka med Eurobonus (det finns oklara undantag, men tror ingen vet exakt vilka).
Ja, avgiften är 150kr/person för att ändra en 2-4-1.

Följdfråga:
Har jag uppfattat det rätt att vid EBS så tjänar man baspoäng även när man reser på en bonusresa? Till skillnad från EBB? I så fall kanske det är lönt för oss att skaffa Amex Elite för att bli EBS. Spelar det någon roll om vi är EBS när vi bokar resan, eller räcker det i så fall att vi är det när vi sätter oss på planet?

Nej, status har ingen inverkan på poängintjäning på bonusresor - du får inga poäng. (Dock finns ju i Eurobonus möjlighet att boka "Bästa tillgänglighet", dvs vanliga biljetter, för poäng och då tjänar du poäng som om resan varit köpt med pengar.)

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen