Senaste nytt

Boka utan kreditkort

intuition

Medlem
har de tagit bort funktionen för inloggade medlemmar att boka utan kreditkort?
Bokade precis ett rum och det var ett nytt betalflöde och ingen möjlighet att bara boka med sin profil som säkerhet.
 
har de tagit bort funktionen för inloggade medlemmar att boka utan kreditkort?
Bokade precis ett rum och det var ett nytt betalflöde och ingen möjlighet att bara boka med sin profil som säkerhet.
Har ej testat - men det låter dåligt.. Jag bokar alltid utan kreditkort.

Tänker att det går utför nu.. Hade rum bokat i Norrköping och ringde dagen innan för att be om en spjälsäng. Inga problem sa damen.
När vi checkade ut skulle hon ha 100kr för spjälsängen. Aldrig varit med om förut...
 

guwonder

Medlem
Right now in the Strawberry app for my booking a Swedish one-night stay later this week, I still see this option:

“Reservation with credit card
[] I would like to make a quick and simple booking without a credit/debit card”.

So it’s still possible for flexible bookings to be made by me without a credit/debit card provided at time of booking at least under some circumstances.
 

mbb

Medlem
Hej,

För att förbättra säkerheten och framtidssäkra plattformen har vi under en tid arbetat på ett nytt checkout-flöde. Det nya flödet är delvis live, och ett urval av bokningarna går via detta. Det stämmer att det gamla flödet inte krävde kortuppgifter för inloggade medlemmar. I det nya flödet krävs kortuppgifter, men dessa kan sparas – dock behövs CVV och BankID-verifikation vid varje bokning, trots att uppgifterna är sparade. Användartester har dock visat att detta inte är optimalt. Vi kommer därför snart att justera detta i det nya flödet och återgå till samma upplägg som tidigare. Därefter kommer vi att rulla ut det nya flödet för alla.

Tack för värdefull input, och säg till om det är något mer jag kan svara på.

/Martin
@Strawberry Tech
 

intuition

Medlem
@mbb
När det gäller nya bokningsflödet och bekräftelsemail, ser jag nu att ni också ändrat så avbokning inte längre har en direkt-länk från mailet.
Den gamla länken var ju problematisk eftersom den oftast inte fungerade ändå, så det är väl OK.

Men avbokningsflödet är nu relativt krångligt. Man kan från mailet klicka "Visa bokning" sedan klicka logga in, fylla i uppgifter, klicka logga in igen, vänta på 2FA-koden, kopiera och klistra in den, sedan hitta bokningen i listan av mina bokningar, klicka på hotellnamnet/rätt datum, sedan skrolla längst ner för att hitta knappen "Avboka", klicka den och bekräfta att man verkligen vill boka av. Det är rätt många steg.

Jag förstår om någon hos er tycker att man inte ska skylta upp avbokning, men det är för knepigt som det är nu. Speciellt som det är en förmån att kunna boka av flexibla bokningar till kl 21, och kundtjänst stänger 20.00 på vardagar och 17.00 på lördagar och öppnar inte igen förrän måndag 08.00

Vad jag som kund då måste göra är att ringa direkt till hotellet, som såklart inte prioriterar kunder i telefon över kunder på plats.
Dessutom kan hotell-personalen inte hantera bonus-nätter fullt ut, utan man behöver ringa kundtjänst i efterhand.

Så ett önskemål är att hitta ett något enklare flöde för avbokning.

PS - Fungerar avbokning via länk i mina bokningar med bonusnätter också? Det har varit problematiskt länge och krävt samtal till kundtjänst.
 

hco

Medlem
I det nya flödet krävs kortuppgifter, men dessa kan sparas – dock behövs CVV och BankID-verifikation vid varje bokning, trots att uppgifterna är sparade. Användartester har dock visat att detta inte är optimalt. Vi kommer därför snart att justera detta i det nya flödet och återgå till samma upplägg som tidigare. Därefter kommer vi att rulla ut det nya flödet för alla.
CVV är väl okej men att blanda in BankID känns galet. Vi använder redan BankID på onödigt många ställen i samhället. Jag skulle bli galen om jag måste dra upp BankID för att boka ett hotell.

Men jag förstod det som att ni redan valt att ta bort BankID från bokningsflödet. Bra i så fall!
 

mbb

Medlem
För att vara lite tydligare, kring det nya flödet:
Man kommer behöva lägga in sitt kort på sin medlemsprofil, när man gör det behöver man verifiera kortuppgifterna med något som heter 3D-Secure. 3DS är bankernas sätt att införa ett extra säkerhetssteg för att autentisera kortet. Det är din bank som styr exakt vilken lösning det är för dig/ditt kort, vanligast i Sverige är BankID, men det finns andra alternativ med SMS etc. Detta är inget vi kan styra över.
När man lagt in kortet på profilen kommer vi i vårt nya flöde inte behöva verifiera kortet igen vid bokning av pay-on-arrival bokningar. Dvs det kommer fungera i princip som i gamla flödet, men med skillnaden att kortet behöver läggas in en gång.
Detta kommer rullas ut för begränsat urval förhoppningsvis nästa vecka. Blir det framgångsrikt i våra tester rullas det ut fullt ut efter det.
 
Toppen