Senaste nytt

Boka utan kreditkort

hco

Medlem
För att vara lite tydligare, kring det nya flödet:
Man kommer behöva lägga in sitt kort på sin medlemsprofil, när man gör det behöver man verifiera kortuppgifterna med något som heter 3D-Secure. 3DS är bankernas sätt att införa ett extra säkerhetssteg för att autentisera kortet. Det är din bank som styr exakt vilken lösning det är för dig/ditt kort, vanligast i Sverige är BankID, men det finns andra alternativ med SMS etc. Detta är inget vi kan styra över.
När man lagt in kortet på profilen kommer vi i vårt nya flöde inte behöva verifiera kortet igen vid bokning av pay-on-arrival bokningar. Dvs det kommer fungera i princip som i gamla flödet, men med skillnaden att kortet behöver läggas in en gång.
Detta kommer rullas ut för begränsat urval förhoppningsvis nästa vecka. Blir det framgångsrikt i våra tester rullas det ut fullt ut efter det.
Okej, jag förstår! 3DS är okej. Utländska kort kommer att ha något annat. Jag (miss)uppfattade det som att ni lade in BankID-verifikationen. Om det är kortutställaren via 3DS så är det rimligt.

Visst, det var ännu mer generöst tidigare. Men jag kan leva med att ha ett kort kopplat till min profil. Det är inte superorimligt.
 

ekf

Medlem
Men jag kan leva med att ha ett kort kopplat till min profil. Det är inte superorimligt.
Det kan man väl leva med. Men tänk om fler hade implementerat att man kunde lämnat sin säkerhet med Apple Pay istället (för Apple-prylar), då hade man inte behövt spara sitt kort i diverse profiler i diverse appar/hemsidor... Men det är ju en önskan på ett mer generellt plan än just för Strawberry.
 

mbb

Medlem
@mbb
När det gäller nya bokningsflödet och bekräftelsemail, ser jag nu att ni också ändrat så avbokning inte längre har en direkt-länk från mailet.
Den gamla länken var ju problematisk eftersom den oftast inte fungerade ändå, så det är väl OK.

Men avbokningsflödet är nu relativt krångligt. Man kan från mailet klicka "Visa bokning" sedan klicka logga in, fylla i uppgifter, klicka logga in igen, vänta på 2FA-koden, kopiera och klistra in den, sedan hitta bokningen i listan av mina bokningar, klicka på hotellnamnet/rätt datum, sedan skrolla längst ner för att hitta knappen "Avboka", klicka den och bekräfta att man verkligen vill boka av. Det är rätt många steg.

Jag förstår om någon hos er tycker att man inte ska skylta upp avbokning, men det är för knepigt som det är nu. Speciellt som det är en förmån att kunna boka av flexibla bokningar till kl 21, och kundtjänst stänger 20.00 på vardagar och 17.00 på lördagar och öppnar inte igen förrän måndag 08.00

Vad jag som kund då måste göra är att ringa direkt till hotellet, som såklart inte prioriterar kunder i telefon över kunder på plats.
Dessutom kan hotell-personalen inte hantera bonus-nätter fullt ut, utan man behöver ringa kundtjänst i efterhand.

Så ett önskemål är att hitta ett något enklare flöde för avbokning.

PS - Fungerar avbokning via länk i mina bokningar med bonusnätter också? Det har varit problematiskt länge och krävt samtal till kundtjänst.

Du är helt korrekt ute. Avbokning var lättare förr. För att höja säkerhetsnivån har vi gjort justeringar – i grunden handlar det inte om att göra avbokning svårare, utan om att skydda våra kunders data. Det är av samma orsak vi införde obligatorisk 2FA förra året. Säkerhet är tyvärr inte alltid smidigare.
Men vi är väl medvetna om detta problem. I våra backlogs har vi att återinföra direktlänkar till aktuell bokning i bokningsbekräftelse-mailen (på ett säkert sätt). Men jag kan inte just nu svara på när så sker, tyvärr.

Ett tips så länge, som är lite enklare för dig kanske, är att du faktiskt inte behöver logga in för att avboka: Har du bokningsmailet framför dig, kand du med uppgifterna iden direkt hitta din bokning via "Hitta en bokning"-knappen på https://www.strawberry.se/mina-bokningar/ i utloggad läge.

/Martin
 

intuition

Medlem
En parantes om 3DS:
SEB-kort, som ger ut Strawberry kortet, kräver 3DS BankID verifiering för varje transaktion från Strawberry, inklusive 0kr transaktionen som görs för att verifiera kortet är debiterbart.
Iaf jag måste BankID bekräfta varenda bokning numera, även fast kortet nu ligger sparat i profilen.
 
Last edited:

mbb

Medlem
För vissa hotell hamnar du alltid i det nya flödet (där alla bokningar just nu behöver bekräftas ja). Detta har vi ändrat på efter feedback från användare. Med start, förhoppningsvis nästa vecka, kommer du inte längre behöva bekräfta 3DS / 0 sek transaktion länge. Det gamla flödet har aldrig haft bekräftelse eller kort-uppgifter för inloggade medlemmar - det gamla flödet är fortfarande aktivt för merparten av hotellen.
Men för att summera igen: Lagom till sommaren kommer alla hotell vara aktiverade på vårt nya, säkrare, och mer framtidssäkra checkout/betal-flöde. Man kommer INTE behöva ange eller verifiera kortuppgifter för varje bokning, så länge man är inloggad och har sparat ett kort i sin medlemsprofil.
 

guwonder

Medlem
Hopefully what also gets fixed is the ability to reliably cancel bookings in the Strawberry app. A couple of months ago on some weekend evening, I had to literally rush into one hotel in Stockholm and talk to the front desk to cancel a booking just before the 9pm deadline for cancellation. I don't recall if I had made the booking with a bank card entered or not, but the inability to cancel the booking in the app was both a surprise and a hassle.

I don't know what the hotels do nowadays when a reservation without a credit card is a no-show or the guest fails to show up to in by 7/8am the next day, but I expect that the hotels will be charging the loaded or stored credit/debit cards and better securing their revenue in such situations with the eventual disappearance of booking without a credit/debit card loaded or stored with Strawberry at the time of booking.
 

mbb

Medlem
It sounds like a pretty poor guest experience to have to physically go to the hotel at the last minute to cancel a booking. That is certainly not our ambition for the guest experience. The app has, for some time now, supported the cancellation of all pay-on-arrival bookings, within the time limits of the cancellation policy. Prepaid and bonus points bookings cannot currently be canceled due to technical limitations in our backend, but it is on the roadmap to address this.

In the case of a no-show, the hotel will generally charge the card linked to the booking. However, it is also important to emphasize that it would be unwise not to be pragmatic in this context; all no-shows are assessed individually.


/Martin
 

hco

Medlem
I don't know what the hotels do nowadays when a reservation without a credit card is a no-show or the guest fails to show up to in by 7/8am the next day, but I expect that the hotels will be charging the loaded or stored credit/debit cards and better securing their revenue in such situations with the eventual disappearance of booking without a credit/debit card loaded or stored with Strawberry at the time of booking.

Det vet jag. Har gjort det av misstag. Receptionen ringde upp mig nästa dag och bad om kortuppgifter.
 

Mr Basic

Medlem
Idag fick jag fylla i kortuppgifter och sedan bekräfta via bank-id (SEB kort), inte alls lika smidigt som igår.

Edit. Clarion Collection Falun igår. Clarion Amaranten Stockholm idag.
 
Toppen