Devisen man sitter där man sitter är därför inte sann, personalen går oftast med på att du flyttar innan eller efter takeoff.
Jag tror faktiskt inte på att du ofta hör utrop som säger att du får flytta fritt mellan kabiner. Det är väldigt stor skillnad på att flytta inom en kabin och mellan kabiner, vilket är vad frågeställningen rör.T ex har jag ofta hört utrop på halvtomma flighter om "eftersom det är många lediga platser idag så går det bra att flytta runt efter att kaptenen släckt skylten med säkerhetsbältet" (efter takeoff m a o)
Helt korrekt. Ej mellan kabiner, jag tog det som ett exempel på att devisen man sitter där man sitter inte är en absolut sanning. En self-down grade är heller inte omöjlig utan högst sannolik om det finns plats i den lägre kabinen så länge man ber om det.Jag tror faktiskt inte på att du ofta hör utrop som säger att du får flytta fritt mellan kabiner. Det är väldigt stor skillnad på att flytta inom en kabin och mellan kabiner, vilket är vad frågeställningen rör.
Man sitter absolut där man sitter - annars så sitter man inte. Däremot behöver man inte nödvändigtvis sitta där man bokade. Dock sitter man i princip alltid i den kabin man är bokad i.Helt korrekt. Ej mellan kabiner, jag tog det som ett exempel på att devisen man sitter där man sitter inte är en absolut sanning. En self-down grade är heller inte omöjlig utan högst sannolik om det finns plats i den lägre kabinen så länge man ber om det.
Så om personalen frågade dig om du ville bli uppgraderad från economy till first så hade du svarat "nej, det är emot reglerna, jag sitter i den kabin jag har bokat!"?Nej, det är exakt samma princip.
Om det är en downgrade har man även rätt till ersättning enligt EU261/2004... Det finns helt enkelt massor av problem med detta.
Och det är helt irrelevant att diskutera vad som kan hända när personalen inte följer gällande rutiner för då kan allt hända, precis som jag skrev ovan.