Senaste nytt

Boka SAS Business award - Hur hittar ni platserna?

Tack för svar Jakob. Bevakar allt vad som sker 330 dagar fram i tiden. Dock har jag tänkt använda 241-voucher, så jag vet inte om det ställer till det med att först boka 2 platser och sedan ytterligare 2.
Som du nämner finns ju andra bolag. LH via FRA till MIA kör med A380 och det kan nog vara festligt att åka med det istället för SAS och deras A330 eller vad de nu har för maskin till MIA. Kanske någon som har erfarenhet av SAS business och LH Business A380? Vad är att föredra?
En voucher kan du ändå bara använda för två personer så det spelar ingen roll om du bokar den första tvåan nu. Men hoppas inte för mycket på att SAS ska släppa två till, händer väldigt sällan. Jag har lyckats en gång i Juli på ARN-OSL-EWR-ARN för fyra personer men det är ungefär som att vinna på lotto. Finns det med Lufthansa så boka det, så kan du senare mot 150 kr i avgift ändra till SAS. Tänk på att Lufthansa inte ger 50% poängrabatt till barn mellan 2-11 som SAS, så det blir 110,000 poäng per resenär som är över 2.

Ett alternativ med SAS är att boka två i business och två i Plus. Om ni nu kan tänka er att dela på er ombord.

Istället för att skapa en ny tråd ställer jag frågan i denna tråd, även om det inte till 100% matchar.

Jag har ambitionen att åka på award-biljett till Miami med familjen (totalt 4 st) och vi vill åka i business. Jag har under en längre tid tittat på de award-platser som SAS släpper, men det verkar inte som att det släpps fler än 2 platser i Business. Är det någon som vet om SAS släpper fler än 2 award i business på sina flighter till Miami?
F.ö. eftersom vi bor i GBG kan måste vi mellanlanda och kan således välja att åka via OSL, ARN eller CPH, men 4 platser i Business lyser med sin frånvaro på alla flygplatserna.
Ja, det går att hitta en hel del avgångar med SAS till Miami med fyra platser i Business. Ett exempel är nu på söndag, både från Oslo och Köpenhamn. Det finns också en hel del avgångar nu i början på maj, med 4-6 platser.
Problemet är att dessa släpps väldigt sent. Kan du tänka dig att åka snart, alternativt boka i plus och ha lite is i magen och sedan boka om så kan ni komma iväg hela gänget. Du kan söka på sas.se och välja att bara kolla sträckan Oslo-Miami resp. Köpenhamn-Miami. Sök inte på hela vägen från Göteborg direkt.

Som du skriver Rckard finns det faktiskt en hel del avgångar med flera platser i Business nu i närtid. Vi skall dock resa om knappt ett år. Bäst är kanske, som du föreslår, att anta att SAS om ett år kommer fortsätta släppa business veckorna innan avgång och att man därför nu bokar i Plus och hoppas på möjlighet till ombokning till Business veckorna innan avresa.

Som du skriver Rckard finns det faktiskt en hel del avgångar med flera platser i Business nu i närtid. Vi skall dock resa om knappt ett år. Bäst är kanske, som du föreslår, att anta att SAS om ett år kommer fortsätta släppa business veckorna innan avgång och att man därför nu bokar i Plus och hoppas på möjlighet till ombokning till Business veckorna innan avresa.
Jag är ofta i samma sits som du, att jag vill boka fyra eller fem platser i business långt i förväg. Jag har i princip gett upp och bokar det jag vill ha så fort SAS släpper biljetter, och tar då två i business och två i plus.
När dagen för avresa närmar sig håller jag utkik och försöker knipa extra platser i business om det dyker upp.

Jag är ofta i samma sits som du, att jag vill boka fyra eller fem platser i business långt i förväg. Jag har i princip gett upp och bokar det jag vill ha så fort SAS släpper biljetter, och tar då två i business och två i plus.
När dagen för avresa närmar sig håller jag utkik och försöker knipa extra platser i business om det dyker upp.

Ja, det är nog så man får göra. Dock verkar ju SAS var märkligt sparsamma med att lägga ut nya awardbiljetter till MIA (från OSL, ARN och CPH) långt fram i tiden, men det kanske är så att biljetterna bokas direkt av alerta resenärer :)

Ja, det är nog så man får göra. Dock verkar ju SAS var märkligt sparsamma med att lägga ut nya awardbiljetter till MIA (från OSL, ARN och CPH) långt fram i tiden, men det kanske är så att biljetterna bokas direkt av alerta resenärer :)
De brukar försvinna inom någon dag från att de lagts upp. Oftast redan samma dag

Många skriver att många söker för sent och pratar om 330 dagar. Jag har aldrig haft några problem att hitta platser, och det jag tror att många som har svårt söker för tidigt. Sist jag var i väg letade jag platser i mars och bokade 1-2 månader innan. Då hittade jag platser på LAX nästan alla dagar och många dagar med 6-8 lediga platser. På SFO och MIA hittade jag enstaka datum med 2 platser, men det var verkligen inte svårt att hitta platser.

Vissa söker för 4 personer (eller fler) för avresa under högsäsong, inte undra på att det är svårt att hitta lediga awardplatser i Business class...

Fråga: "Boka SAS Business award - Hur hittar ni platserna?"
Svar: Genom sökning. Men man måste ha tur ibland.

Stockholm-Hong Kong i Business class: Det finns 5 lediga platser i båda riktningar.

Screenshot20170502 03 SK.png

Många skriver att många söker för sent och pratar om 330 dagar. Jag har aldrig haft några problem att hitta platser, och det jag tror att många som har svårt söker för tidigt. Sist jag var i väg letade jag platser i mars och bokade 1-2 månader innan. Då hittade jag platser på LAX nästan alla dagar och många dagar med 6-8 lediga platser. På SFO och MIA hittade jag enstaka datum med 2 platser, men det var verkligen inte svårt att hitta platser.

Under Januari-Mars I år släppte SAS extra platser i Business till Alla destinationer i åtminstone USA.

Toppen