Senaste nytt

Boka Hilton via hotels.com

Kanske inte riktigt svar på frågan eftersom det kan variera mellan olika kedjor, men när jag bokat Sofitel via hotels.com så har jag i ett fall fått poäng och tre fall inte fått poäng. Har ingen status i Le Club för tillfället så kan inte säga hur de hade hanterat ev status.

Har bokat Radisson vid ett antal tillfällen och där är jag Elite Gold. Jag har ännu inte fått några poäng, men statusfördelar har jag fått i den mån det varit tillgängligt.

Däremot har ju, precis som andra nämnt här, hotels.com en inte helt ointressant förmån som i praktiken ger 10% rabatt. Man får ju, på deltagande hotell, var tionde natt gratis och jag kan blanda dessa nätter med olika kedjor och fristående. Kan således bo tre nätter på Sofitel, två nätter på Radisson och två nätter på Hilton och sedan ta ut en gratisnatt på the Peninsula (till ett värde av genomsnittet av de tio bokade nätterna). Ev mellanskillnader + skatter/avgifter får man stå för såklart. Men jag tycker det är ett bra alternativ om man inte kan bo på en å samma kedja hela tiden.

Hmm blir lite misstänksam över dina nätter för att få en gratis natt ;)

Jag har bokat Hilton via andra siter två gånger. Ena gången var via Hotwire, men det gick lätt att räkna ut vilket hotell det var (Hilton Union Square SF). Inga förmåner, de ville inte ens regga mitt kort.

Andra gången var på Waldorf Astoria i NYC. Då behövde jag ett twin-rum, som deras egen bokning inte visade tillgång på. Jag var ändå i stan, så jag gick förbi, och enligt personalen fanns det twinrum lediga, men priset var ungefär det dubbla mot bookings.com om jag skulle boka direkt i repan. Så jag bokade via bookings på mobilen, samtidigt som jag stod och pratade med damen i gold/Diamond-disken. Blev till slut uppgraderad till svit och fick drinkbiljetter.

Det är ju inte var 10:e natt gratis utan ett bidrag, ca 1300/natt. Så när jag bokade ett hotell för 2500 nyligen fick jag betala 1200 efter "frinattsavdrag".
Eftersom Hilton betalar ca 15% till hotels.com kan man ju snabbt räkna ut att de gillar att man bokar hos dem.
Regeln kan nog vara att det inte får vara billigar på hilton.com än på hotels.com, men tvärtom kan väl knappast gälla?
Per

Det är i princip 10% rabatt per natt, men skatter och så är undantaget.

Du hittar villkoren här och hittar bland annat denna text:

När du har samlat ihop tio (10) bonuspoäng (”Kvalificerande Övernattning”) får du en (1) bonusnatt på en Welcome Rewards®-anläggning. Du kan lösa in bonusnatten när du gör en bokning av en Kvalificerande Övernattning via Webbplatsen eller per telefon.

Värdet på bonusnatten baseras på de tio (10) giltiga bonuspoäng som ligger till grund för bonusnatten. Maxvärdet på bonusnatten motsvarar det genomsnittliga dagspriset, exklusive skatter och avgifter, för de tio (10) nätter du erhållit bonuspoäng för.

I princip är detta ett mindre förmånligt sätt att ge rabatten än koden för t.ex. studenter som ger 10% på bokningen.

Toppen