Nja, riktigt så enkelt är det inte, du får faktiskt analysera lite djupare.Har aldrig riktigt förstått varför man kommer med självsäkra (och felaktiga) påståenden när svaret är ett klick bort? Så här såg det ut 2014. Med Aviation Business avses "kärnverksamheten", dvs. "[T]jänster och infrastruktur riktade till flygbolag och marktjänstbolag, exempelvis start- och landningstjänst samt säkerhetskontroll".
Visa bifogad bild 45998
Visa bifogad bild 46000
I ditt inlägg beskrivs "Aviation business" som "Tjänster och Infrastruktur riktade till flygbolag och marktjänsbolag..."
Lokaler utgör förstås infrastruktur.
Det finns ca 700 företag bara på Arlanda med ca 18 000 anställda, och påfallande många av dessa är servicebolag inom ground handling etc.
Dessa måste förstås ha kontor, personalutrymmen, lager, verkstäder mm.
Swedavias avgiftsmodell är dock uppbyggd så att även debiteringen till ground handling-bolagen tas ut som en avgift per passagerare, trots att den egentligen avser hyra av lokaler och mark:
http://www.swedavia.se/PageFiles/6069098/2015-705_Airport_Charges_exceeding_5700kg_Jan 2016.pdf
(Sannolikt ligger en hel del lokalkostnader för flygbolag också med i summan, men jag väljer att inte spekulera i hur mycket.)
Vidare ska förstås flygplansparkeringsavgifterna bort från den summan som avser start- och passageraravgifter etc.
Parkeringsavgifter är en fastighetsinkomst oavsett om det är flygplan, moppar eller bilar som parkeras.
Själva flygavgifts/passagerarintäkterna blir då ca 2677 kkr eller 48 av intäkterna, mot 2861 kkr eller 52 % för övriga inkomster, redan bortsett från flygbolagens lokalkostnader.
Sen finns det en lite motsägelsefull faktor; i omsättningstatistiken ovan redovisas "Aviation business" inkl säkerhetskontrollavgifter, men så här skriver Svedavia själva:
"The Security charge is administrated and levied by the Swedish Transport Agency according to the (EC) No 300/2008 and the Swedish Act on Aviation Security (2004:1100). The charge is levied per departing passenger for aircraft exceeding 10 tonnes (transfer passengers exempted)11). The charge is SEK 37 from 1 May 2015 (SEK 40 until 1 May 2015). Note: The Security Charge is not part of the charging system for Swedavia’s Airport Network."
Möjligen sköter Swedavia själva debiteringen för Transportstyrelsens räkning, och har tagit med siffrorna trots att det inte är deras egen omsättning, i så fall ska även detta bort.