Senaste nytt

BMI slipper avgifter i Karlstad

Har aldrig riktigt förstått varför man kommer med självsäkra (och felaktiga) påståenden när svaret är ett klick bort? Så här såg det ut 2014. Med Aviation Business avses "kärnverksamheten", dvs. "[T]jänster och infrastruktur riktade till flygbolag och marktjänstbolag, exempelvis start- och landningstjänst samt säkerhetskontroll".
Visa bifogad bild 45998
Visa bifogad bild 46000
Nja, riktigt så enkelt är det inte, du får faktiskt analysera lite djupare.
I ditt inlägg beskrivs "Aviation business" som "Tjänster och Infrastruktur riktade till flygbolag och marktjänsbolag..."
Lokaler utgör förstås infrastruktur.
Det finns ca 700 företag bara på Arlanda med ca 18 000 anställda, och påfallande många av dessa är servicebolag inom ground handling etc.
Dessa måste förstås ha kontor, personalutrymmen, lager, verkstäder mm.
Swedavias avgiftsmodell är dock uppbyggd så att även debiteringen till ground handling-bolagen tas ut som en avgift per passagerare, trots att den egentligen avser hyra av lokaler och mark:
http://www.swedavia.se/PageFiles/6069098/2015-705_Airport_Charges_exceeding_5700kg_Jan 2016.pdf

(Sannolikt ligger en hel del lokalkostnader för flygbolag också med i summan, men jag väljer att inte spekulera i hur mycket.)

Vidare ska förstås flygplansparkeringsavgifterna bort från den summan som avser start- och passageraravgifter etc.
Parkeringsavgifter är en fastighetsinkomst oavsett om det är flygplan, moppar eller bilar som parkeras.

Själva flygavgifts/passagerarintäkterna blir då ca 2677 kkr eller 48 av intäkterna, mot 2861 kkr eller 52 % för övriga inkomster, redan bortsett från flygbolagens lokalkostnader.

Sen finns det en lite motsägelsefull faktor; i omsättningstatistiken ovan redovisas "Aviation business" inkl säkerhetskontrollavgifter, men så här skriver Svedavia själva:
"The Security charge is administrated and levied by the Swedish Transport Agency according to the (EC) No 300/2008 and the Swedish Act on Aviation Security (2004:1100). The charge is levied per departing passenger for aircraft exceeding 10 tonnes (transfer passengers exempted)11). The charge is SEK 37 from 1 May 2015 (SEK 40 until 1 May 2015). Note: The Security Charge is not part of the charging system for Swedavia’s Airport Network."

Möjligen sköter Swedavia själva debiteringen för Transportstyrelsens räkning, och har tagit med siffrorna trots att det inte är deras egen omsättning, i så fall ska även detta bort.

Det är ett enormt hemlighetsmakeri kring dessa olika avtal för varje flygplats. Nu omfattas ju kommunala bolag av offentlighetsprincipen men man har ju möjlighet att sekretessbelägga avtal. På så sätt får inte skattebetalarna veta vad dom betalar. Nu ser det ju inte så märkvärdigt ut för Karlstads del tycker jag. Att man bjuder på landnings och passageraravgifter är inte så ovanligt och de andra fringisarna förvövernattningsr är ju småpotatis.

Tyvörr är verkligheten just nu för våra småflygplatser. Vi får både betala garatisummor för att något bolag skall flyga samt inte få några intäkter för landningsr och passageravgifter.

Jag tycker inte heller att passagerarna från Karlstad skall klaga för mycket över en mellanlandning i Jönköping. Utan den mellanlandningen hade det nog inte varit någon mellanlandning över huvud taget.

Jag hade gärna sett samma koncept på Norrköpings flygplats med BMI. Borde kunna vara hopslaget med att utgå från Västerås och mellanlanda i Norrköping. En sådan slinga har vi tidare haft med SAS på den tiden vi hade utomordentliga flygförbindelser från Norrköping.

Kommer tillbaka till en av mina stora funderingar. Hur ser den rapport ut som man baserade beslutet på. Så man tror att den är tillrättalagd utifrån flygplats-/kommundirektiv under premisserna: Lögn, förbannad lögn och statistik.

En direktlinje till stor kontinental flygplats är klart befogat med tanke på hur resemönstret ser ut för många av våra större företag. Att man på olika sätt, direkt eller indirekt subventionerar detta tror jag inte så värst många sätter sig emot.

Eftersom man från ägarhåll inte vill lägga korten på bordet är det med största säkerhet något annat som ligger till grund.

Jag noterade att jag skrev lite slarvigt i min tidigare kommentar. När det gäller mellanlandning så menade jag att man inte borde klaga på att det är en mellanlandning. Utan mellanlandning i Jönköping tror jag inte linjen existerat. Nu vet jag inget om resemönstret från Karlstad. Jag tror det är lika det vi har i Norrköping med den skillnaden att vi har fler större företag och myndigheter som reser. Men jag tror inte det räcker för att fylla upp ett eget flygplan under veckans alla dagar. Därför tror jag mellanlandning behövs för att plocka upp fler pax. Det är ändå bättre med en mellanlandning än att behöva åka till Arlanda.

Toppen