Mycket intressant läsning!På samma tema är det ganska underhållande att läsa SAS remissvar på kommissionens förslag till nya riktlinjer för statligt stöd till flygplatser och flygbolag (riktlinjer som senare antagits), i synnerhet avsnitt 2 om Swedavias "korssubventioneringsmodell" - där just Malmö/Sturup tas upp.
http://ec.europa.eu/competition/consultations/2013_aviation_guidelines/sas_sv.pdf
Misstänker att BMI inte håller med SAS. Jag tänker framförallt på att förslaget är att stöd inte tillåts om det är 100km/60min till närmaste flygplats, vilket SAS föreslår borde vara 150km/90min. Avståndet mellan Jönköping flygplats och Landvetter är (enligt Google) 112km/78min.
Att avståndet Arlanda - Skavsta är 144km/89min, är kanske inte en slump.Passiv aggression i formell form när den är som bäst. Sånt är roligt att skriva (något jag gör dagligdags på jobbet) men det går ju här inte att misstolka det. SAS är förbannade på alla som får stöd för att slå sig in på deras marknad.
Sen har jag inte läst (förslaget till) riktlinjerna, men funderar över det här med avstånd till andra flygplatser. Antag att gränsen vore 150km/90min som SAS föreslår. Då ligger ex. Karlstad och Örebro inom samma område. Kan Karlstad då få stöd för linjer som inte erbjuds från Örebro? Innebär det att om det från Örebro startas en linje till Frankfurt måste Karlstad då dra in sitt stöd?