Senaste nytt

BMI slipper avgifter i Karlstad

olo

Medlem
På samma tema är det ganska underhållande att läsa SAS remissvar på kommissionens förslag till nya riktlinjer för statligt stöd till flygplatser och flygbolag (riktlinjer som senare antagits), i synnerhet avsnitt 2 om Swedavias "korssubventioneringsmodell" - där just Malmö/Sturup tas upp.

http://ec.europa.eu/competition/consultations/2013_aviation_guidelines/sas_sv.pdf
Mycket intressant läsning!
Misstänker att BMI inte håller med SAS. Jag tänker framförallt på att förslaget är att stöd inte tillåts om det är 100km/60min till närmaste flygplats, vilket SAS föreslår borde vara 150km/90min. Avståndet mellan Jönköping flygplats och Landvetter är (enligt Google) 112km/78min.

Passiv aggression i formell form när den är som bäst. Sånt är roligt att skriva (något jag gör dagligdags på jobbet) men det går ju här inte att misstolka det. SAS är förbannade på alla som får stöd för att slå sig in på deras marknad.
Att avståndet Arlanda - Skavsta är 144km/89min, är kanske inte en slump.

Sen har jag inte läst (förslaget till) riktlinjerna, men funderar över det här med avstånd till andra flygplatser. Antag att gränsen vore 150km/90min som SAS föreslår. Då ligger ex. Karlstad och Örebro inom samma område. Kan Karlstad då få stöd för linjer som inte erbjuds från Örebro? Innebär det att om det från Örebro startas en linje till Frankfurt måste Karlstad då dra in sitt stöd?
 

mjulven

Medlem
Vad menar du att alternativet till att flygplatserna drivs kommersiellt är? Om du menar att i och med att det tar 1 tim att köra mellan flygplatserna håller jag med dej om att vi skulle klarat oss med en flygplats i regionen. Men det är ju som du nämner, lokalpamparna ser ju till sitt egenintresse. Det är ju främst konkurrensen mellan Norrköping och Linköping flygplatser som är mest påtaglig. Skavsta lever liksom sitt eget liv och det är väl den flygplatsen som skulle kunna fungera som regionsflygplats även för Östergötland.

Med driven kommersiellt menade jag väldigt otydligt kommersiell flygtrafik mellan olika flygplatser.Jag kan förstå att man behöver flygplatser av olika anledningar och inte det som vi här normalt diskuterar. Exempelvis militära vilket jag antar att Linköpingsflygplats även används för. Problemet är att genom att att subventionera flygtrafik så snedvridskonkurensen på ett lustigt sätt. Ta Karlstad som exempel. Nästa bolag som vill flyga därifrån kommer ställa som krav att få samma subventionering och då borde frågan vara om det för samhällsnyttan är värt det, jag tvivlar på att så är fallet.

Om man ser på Norrköping, Linköping och Nyköping så hade man haft möjlighet att dra till sig fler seriösa bolag om all denna trafiken koncentrerade sig till en flygplats. Nu har man 3 flygplatser med lite för litet underlag och alldeles för nära till Arlanda där allt sånt finns.
 

Agö

Medlem
Sen har jag inte läst (förslaget till) riktlinjerna, men funderar över det här med avstånd till andra flygplatser. Antag att gränsen vore 150km/90min som SAS föreslår. Då ligger ex. Karlstad och Örebro inom samma område. Kan Karlstad då få stöd för linjer som inte erbjuds från Örebro? Innebär det att om det från Örebro startas en linje till Frankfurt måste Karlstad då dra in sitt stöd?
Catchment area definieras som 100 km/60 min.

upload_2016-1-3_0-14-11.png


Riktlinjerna, antagna, återfinns här.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=OJ:C:2014:099:FULL&from=EN
 
A

Aurora

Guest
Litt OT: finns der ngn tråd for hvor mye subsidier / støtte Ryanair og Wizzair mottar fra flyplasser og lokalt næringsliv? Jeg vet at Wizzair får enormt mye støtte fra lokale bedrifter og næringsliv i Norge, det samme har Ryanair fått i Haugesund og på Torp. Mulig noe statsstøtte i det? Hadde vært interessant å diskutert mer generelt, enn denne tråden som handler om Karlstad.
 

JonW

Medlem
Jag tror att det är ganska vanligt att man sätter 0- taxa. I regel hjälper det inte med det utan det brukar vara mer subventioner. Att sätta 0- taxa är nog ganska förmånligt om man med detta kan få en reguljärlinje. Det tycker jag är ett bra pris för att få behålla en så pass bra linje som den ni har med BMI.


När det gäller Ryan har det ju varit stora diskussioner för att Nyköpings kommun gått in med enorma belopp i form av reklam för Ryan. Det kostar kommunen en hel del att ha Ryan på Skavsta.
Enligt SAS-boken erbjöd Ryan Nyköping 100 E per landning + 1 E per pax. Detta ansågs vara ett skambud, men man tog det till slut ändå.
När man väl byggt upp trafiken kom sen plötsligt kravet på det horribla marknadsföringsbidraget, vilket kommunen huvudlöst nog accepterade.
Det är dock borta sedan länge men Ryan finns kvar, sannolikt till ungefär ursprungliga villkoren, om än med reducerad trafik.

F ö är Svedavia m fl flygplatsägare mer fastighetsbolag än något annat. Hyresintäkterna från butiker, restauranger, lounger, kontor, lager, parkeringar, markarrenden/tomträttsavgälder mm mm är sannolikt långt viktigare än landnings/passageraravgifter.

Och iom att det är flygbolagens passagerarflöden som möjliggör dessa intäkter är det lite vanskligt att tala om "subventioner" till flygbolagen bara utifrån avgiftsbilden.
 

MarSecLtd

Medlem
Enligt SAS-boken erbjöd Ryan Nyköping 100 E per landning + 1 E per pax. Detta ansågs vara ett skambud, men man tog det till slut ändå.
När man väl byggt upp trafiken kom sen plötsligt kravet på det horribla marknadsföringsbidraget, vilket kommunen huvudlöst nog accepterade.
Det är dock borta sedan länge men Ryan finns kvar, sannolikt till ungefär ursprungliga villkoren, om än med reducerad trafik.

F ö är Svedavia m fl flygplatsägare mer fastighetsbolag än något annat. Hyresintäkterna från butiker, restauranger, lounger, kontor, lager, parkeringar, markarrenden/tomträttsavgälder mm mm är sannolikt långt viktigare än landnings/passageraravgifter.

Och iom att det är flygbolagens passagerarflöden som möjliggör dessa intäkter är det lite vanskligt att tala om "subventioner" till flygbolagen bara utifrån avgiftsbilden.


Skulle vara intressant att se fördelningen av intäkterna hos Swedavia, parkeringarna måste generera väldigt bra gentemot driftskostnaden för dem.
 

Agö

Medlem
F ö är Svedavia m fl flygplatsägare mer fastighetsbolag än något annat. Hyresintäkterna från butiker, restauranger, lounger, kontor, lager, parkeringar, markarrenden/tomträttsavgälder mm mm är sannolikt långt viktigare än landnings/passageraravgifter.
Har aldrig riktigt förstått varför man kommer med självsäkra (och felaktiga) påståenden när svaret är ett klick bort? Så här såg det ut 2014. Med Aviation Business avses "kärnverksamheten", dvs. "[T]jänster och infrastruktur riktade till flygbolag och marktjänstbolag, exempelvis start- och landningstjänst samt säkerhetskontroll".
upload_2016-1-3_21-53-31.png

upload_2016-1-3_21-56-28.png
 

MarSecLtd

Medlem
Har aldrig riktigt förstått varför man kommer med självsäkra (och felaktiga) påståenden när svaret är ett klick bort? Så här såg det ut 2014. Med Aviation Business avses "kärnverksamheten", dvs. "[T]jänster och infrastruktur riktade till flygbolag och marktjänstbolag, exempelvis start- och landningstjänst samt säkerhetskontroll".
Visa bifogad bild 45998
Visa bifogad bild 46000

Tack @Agö

Helt otroligt vilka pengar parkeringen omsätter.
 

Valley

Medlem
Litt OT: finns der ngn tråd for hvor mye subsidier / støtte Ryanair og Wizzair mottar fra flyplasser og lokalt næringsliv? Jeg vet at Wizzair får enormt mye støtte fra lokale bedrifter og næringsliv i Norge, det samme har Ryanair fått i Haugesund og på Torp. Mulig noe statsstøtte i det? Hadde vært interessant å diskutert mer generelt, enn denne tråden som handler om Karlstad.

Nyköping köpte "reklamplats" för MSEK 55 i 10 år. Har för mig det till slut klargjordes av domstolen att man inte hade rätt att göra som man gjorde. Dock utan att någon bryr sig.
Karlstad hemligstämplade allt. Och har nu varit med att bilda ett nytt litet bolag (privat) som i princip omöjliggör insyn på ett enkelt sätt.
Västerås med flera, samma sak.

Flygplatserna har hemliga avtal med Ryanair | Open Knowledge Sweden
 
Toppen