Senaste nytt

Blockerar Storstockholms lokaltrafik kreditkort med bonus?

Det känns som att automaten gör slumpmässig kontroll snarare än att den kontrollerar bonuskortet vid varje köp.

Det är säkert så att den inte ska kontrollera något slumpmässig. Fråga. Är bara om den ska kolla eller inte. Jag tror inte vi ska ställa frågan till SL om man säger så.

Vet inte om det är jag som är dum, men va jag inte förstår är varför det skulle ligga i SL:s intresse att blockera bonuskort? Vad är skillnaden för dom om jag betalar med mitt SAS Mastercard Premium kontra att jag betalar med mitt vanliga Mastercard Debit kort?

Vet inte om det är jag som är dum, men va jag inte förstår är varför det skulle ligga i SL:s intresse att blockera bonuskort? Vad är skillnaden för dom om jag betalar med mitt SAS Mastercard Premium kontra att jag betalar med mitt vanliga Mastercard Debit kort?
För en biljett borde det inte vara någon skillnad. Men reskassan kan ju klassas som kontantuttag. Jag misstänker att det är något i relation till en sådan kontroll som inte fungerar som det ska...

För en biljett borde det inte vara någon skillnad. Men reskassan kan ju klassas som kontantuttag. Jag misstänker att det är något i relation till en sådan kontroll som inte fungerar som det ska...

Okej. Så tesen är då alltså att det räknas som kontantuttag. I det fallet borde ju automaten dock inte neka köpet utan endast lägga till det påslag som respektive kort har för kontantuttag?

Men även om det klassas som kontantuttag så är det orimligt att blocka kortet. Är det inte rentav olagligt att erbjuda kortbetalning med VISA/Mastercard/Amex etc och sedan neka köp?

Kan man inte i sådana fall hantera köpet som ett kontantuttag i stället? Alltså, du får inga bonuspoäng.

EDIT: Tvåa på pucken

Varför skulle reskassan klassas som kontantuttag? Jag vet mycket väl att momsen inte är dragen när man tankar på reskassan men transaktionsavgiften för kortet läggs vid påfyllningen av reskassan och inte när man köper resan (då momsen dras).

Varför skulle reskassan klassas som kontantuttag? Jag vet mycket väl att momsen inte är dragen när man tankar på reskassan men transaktionsavgiften för kortet läggs vid påfyllningen av reskassan och inte när man köper resan (då momsen dras).

Du kan ta ut reskassan i form av pengar. På det sättet kan det ses som ett sorts konto för kontanter. Det blir ju precis som om du tar ut kontanter - du får transaktionsavgiften när du gör uttaget, inte när du använder kontanterna.

Jag säger inte att det är det de gör men jag misstänker att det är något relaterat till det.

Det skulle inte förvåna mig om våra kära landstingspolitiker har hittat på dumheter igen...

Jag kan se massor av anledningar som alla bottnar i avundsjuka som skulle leda till att bonuskort förbjuds. Och jag har tyvärr en otäck känsla av att det inte är ett misstag att köp nekas ibland, snarare tvärt om. :(

Toppen