Senaste nytt

Bli Le Club Accorhotels (tidigare A-Club) Platinum gratis

Okey, då får jag vänta o se i slutet av den här månaden. Jag har ju planerat 8 nätter fram till årsskiftet på accor (inget bokat ännu) så kan ju använda det som en grej att kanske få behålla kortet annars. Många på Flyertalk har även fått sina konton förnyade (platinum) utan en ända stay vilket verkar otroligt i mina ögon. Samtidigt skriver andra trogna kunder som blir nedgraderade från Platinum till Guld för att dom missade nivån.

Självklart ska man inte förvänta sig ett förnyande av kontot men om dom håller på såhär lär dom ju faktiskt tappa dom kunderna dom verkligen har.

Helt klart skumt att vissa har fått behålla platinum utan en enda stay. Själv tillhör jag kategorin som bodde mycket på Pullman under perioden men blev nedsparkad till gold... Nu får man jobba hårt på att behålla gold då den också funkar rätt bra vad gäller uppgraderingar och presenter :)

Visste inte att man kunde få Accorstatus genom aktieköp (är dock CCG genom Rezidoraktier), men ser nu att det verkar gå. Är det någon som köpt sådana och hur pass komplicerat var det?

Nu har jag köpt 51 Accoraktier. Gick bra att göra via SEB, men tog sin lilla tid. Fick först gå in på kontoret igår och förklara vad jag ville göra och att jag behövde öppna en notariatdepå. Detta gjordes, men det gick inte att lägga en order, utan depån behövde processas på något sätt, så jag fick komma tillbaka idag. Tog ca 45 minuter för dem att lyckas lista ut hur de skulle lägga min order och köpa aktierna, och det involverade stora delar av SEB-kontoret (samt deras interna telefonsupport). Uppenbarligen är det ett mycket gammalt system som i stort sett ingen har erfarenhet av att använda (gissar att de flesta som handlar aktier på utländska börser gör det via någon dedikerad onlinemäklare).

Nu har jag aktierna i alla fall, och har skickat en begäran till Accor om att bli med i Club des Actionnaires och därmed få Platinumstatus. Får se hur det går.

Nu har jag köpt 51 Accoraktier. Gick bra att göra via SEB, men tog sin lilla tid. Fick först gå in på kontoret igår och förklara vad jag ville göra och att jag behövde öppna en notariatdepå. Detta gjordes, men det gick inte att lägga en order, utan depån behövde processas på något sätt, så jag fick komma tillbaka idag. Tog ca 45 minuter för dem att lyckas lista ut hur de skulle lägga min order och köpa aktierna, och det involverade stora delar av SEB-kontoret (samt deras interna telefonsupport). Uppenbarligen är det ett mycket gammalt system som i stort sett ingen har erfarenhet av att använda (gissar att de flesta som handlar aktier på utländska börser gör det via någon dedikerad onlinemäklare).

Nu har jag aktierna i alla fall, och har skickat en begäran till Accor om att bli med i Club des Actionnaires och därmed få Platinumstatus. Får se hur det går.
Vad gick det på? Avgifter som tillkommer?

Vad gick det på? Avgifter som tillkommer?

Aktierna kostade 16597 kr, men totalt drogs 17178 kr från mitt konto. Tror att det dels var en avgift för att öppna en notariatdepå, sen courtage. Att köpa aktier på detta sätt är helt klart inte prisvärt om man tänker göra det ofta, utan då är det nog bättre med konto hos en dedikerad Internetmäklare. Nu vill jag inte ha fler kontouppgifter att bry mig om, så detta var ett bra alternativ.

Vad viktigare är, när jag nyss loggade in på Accors websida så ser jag att jag är "Member Le Club des Actionnaires" och min status anges som Platinum. Fick ingen som helst respons varken på formuläret jag fyllde i eller mailet jag skickade (inte ens ett autosvar att det tagit emot det), men nu har de ju fixat det, så det är ju det viktiga. Uppdaterat på bara 3-4 arbetsdagar, så det får anses helt OK.

Har köpt 100 aktier via Avanza. Bara ringa in till mäklardisken. Tog 2 minuter. Har ansökt nu om Club des Auctionnaires och hoppas på snabbt svar. Ser detta som en investering god som annat eftersom jag tror att hotellboende kommer att öka i värde i dagens stressade samhälle då folk vill resa mera både för affärer och avkoppling. Var kul idag när jag kollade och de hade gått upp 450 spänn i värde:)

Sex stays i Europa och Asien och ett antal uppgraderingar och privilegier. Late check out är vad jag uppskattat mest.

Nedkickad till Silver. Men lika nöjd ändå eftersom jag inte "förtjänat" Platinum på riktigt sätt. Kul så länge det varade.

Reggade mig via länken förra året och mitt Platinum gällde till 25/8 2014. Kollade mitt konto precis och förnyat till 25/8 2015! Jag har bott följande under intjäningsåret:

Sofitel So BKK 3 nätter Nov13
Novotel TPE 1 natt Dec13
Sofitel So SIN 2 nätter Aug14
Novotel HKG 1 natt Aug14
Sofitel PVG 1 natt Aug14

Sex stays i Europa och Asien och ett antal uppgraderingar och privilegier. Late check out är vad jag uppskattat mest.

Nedkickad till Silver. Men lika nöjd ändå eftersom jag inte "förtjänat" Platinum på riktigt sätt. Kul så länge det varade.

Reggade mig via länken förra året och mitt Platinum gällde till 25/8 2014. Kollade mitt konto precis och förnyat till 25/8 2015! Jag har bott följande under intjäningsåret:

Sofitel So BKK 3 nätter Nov13
Novotel TPE 1 natt Dec13
Sofitel So SIN 2 nätter Aug14
Novotel HKG 1 natt Aug14
Sofitel PVG 1 natt Aug14

Intressant skillnad här verkligen. Jag är nästan sugen på att maila dom och fråga vad det är som gör denna random utlottningen av platinumkort ett år igen. Mitt platinumstatus går ut 30/9-14 som de står nu och jag har samlat ihop över 10 000 poäng vilket ger mig ett guld då till nästa år så jag får väl nöja mig med de kortet om dom inte förnyar mitt. Men man känner sig mindre uppskattad som kund om dom som inte bott en natt får kortet förlängt medans dom som samlar poängen som behövs inte får något för det. Och som sagt så ska man inte förvänta sig något men man blir lite smått sur.

Har bott:

Sofitel Legend Grand hotell Amsterdam 1 natt Aug14 [Fick tidig och sen utcheckning samt önskat specialrum]
Sofitel Viaduct Harbour Auckland 1 natt Jan14 [Fick sen utcheckning och uppgradering]
Mercure Wellington 1 natt (2 rum/4 resenärer) Jan14 [uppgradering och 4 drink vouchers]
Mercure Queenstown 1 natt (2 rum/4 resenärer) Jan 14 [Dåligt hotel, inte ens fritt WiFi erbjöds.....4 drinkvouchers]
Mgallery Milano 2 nätter. Nov13 [Rum uppgradering från luxury room till hotellets näst största rum, Executive Suite]

Tåls att säga att jag har planerat att bo minst 5 nätter till på kedjan innan årets slut.

Något kanske företagsrepresentanten kan svara på @Accor ? :)

Toppen