Jag hoppas såklart att det kommer fler biltåg, men jag tror det blir svårt att få ekonomi i konceptet på värst många rutter. Iom att bilarna tar så mycket plats så måste priset/säte kompensera. Människor med given budget och betalningsvilja finns säkert, men kanske inte nog många på andra rutter än de vi redan ser.
Nä det måste ju gå mellan rimliga knutpunkter så att tillräckligt många bilister tjänar på att ta det med hänsyn till resvägen. Av de som finns idag håller jag nog Hamburg-Verona för den bästa linjen, mellan en knutpunkt för Skandinavien norrut och en för Italien söderut. Även Hamburg-Villach (för Slovenien/Kroatien) känns okej. Samtliga linjer från Düsseldorf funkar nog iom det enorma upptagningsområdet, säkert uppåt 50 miljoner som når stan med bil på några timmar (B, NL, NRW..).
Jag som ren konsument ser långa färjelinjer som den starkaste konkurrenten till biltåg, fast de konkurrerar ju på andra geografiska områden, i utkanten av Europa snarare än mitt i. Exempelvis den tänkta Nynäshamn-Rostock sparar ju en hel dagsetapp. Oslo-Kiel ett annat exempel, eller i södra Europa Ancona-Patras eller Genua-Palermo osv.
Dock är jag optimist på så vis att jag tror det finns tillräckligt många som är beredda att betala för biltåg för att slippa en mycket lång och enerverande bilkörningsetapp. Som sagt skulle jag gärna se en comeback för Narbonne, som gör det helt realistiskt för nordbor att ta bilen till Spanien/Portugal.
Villach-Edirne fanns ju också för de riktiga äventyrarna, kombinera med Hamburg-Villach så går det att ta sig långt in i Turkiet på en tank från Sverige