Senaste nytt

Bilköp med kreditkort?

Mangostan

Medlem
Det vore trevligt med lite fler konkreta tips på handlare som bevisligen accepterar kort för köp av en ny bil. Jag kan börja med VW i Stockholm, där jag till mitt eget företag köper minst två nya bilar per år. De accepterar endast debitkort, ej kreditkort. Jag använde tidigare mitt Skandiabanken-VISA för bilköpen där så länge Skandia var med i Eurobonussamarbetet. Gav 5 p/100 kr. Alltid något. Antar att VW gör likadant över hela landet, men vore väldigt intresserad av att höra om någon lyckats använda ett kreditkort på VW.
 
Med ett urvals sample på ett knappt hundratal bilhandlare som jag haft att göra med, så vågar jag med bestämdhet hävda att det inte hör till vanligheterna. Det är något helt annat än "jag har en kompis som fick en gång".
Du talar emot ditt eget argument. Dessutom har Agö redan bevisat att en stor handlare tar kreditkort.
 

Agö

Medlem
Bilhallen i Örebro.

"Kortbetalning:
Vi tar emot kortbetalning. Kreditkort eller bankkort utgivet av Visa, Mastercard eller Eurocard."

Betalning | Bilhallen i Örebro

Riddermark Bil Stockholm (med caveat och mot avgift).

"Att köpa bil
Hur betalar jag?
Hos oss betalar du främst med Visa/Mastercard*, swish, bankgiro eller med en bankkontoöverföring. Vi har konton hos de flesta stora bankerna vilket tillåter snabba och trygga överföringar.
*Vi förbehåller oss rätten att neka vissa kreditkort, t.ex. Amex samt Diners. Vid betalning med godkänd kreditkortstyp tillkommer en avgift."


FAQ | Riddermark Bil
 
Kan rapportera att Olofsson Auto i Norrköping (Mercedes, Harley Davidson mm) var mer än villiga att ta emot Amex när jag betalade handpenningen till min nya bil i Fredags. Fick prata med Amex på förhand och skicka in en skärmdump av bankkontot några timmar innan för att transaktionen skulle ske utan problem.
 

Mr Planning

Medlem
Dags att uppdatera den här tråden med lite färsk information.

Kommer hämta ut min nya bil imorgon hos BMW bilia group i Stockholm, och säljaren nämnde innan jag ens hann fråga :rolleyes: "Amex kortet och alla härliga poäng" är tyvärr inte möjligt här, utan endast bankkort.
Frågade då även om Mastercard kreditkort och svaret var nej till bilköp med kreditkort. (vilket hade varit fint med tanke på dubbla poängdagarna som närmar sig)

Däremot så köpte en vän till mig nyligen en bil hos VW med MC eurobonus kreditkortet, och det gick alldeles utmärkt.

Med tanke på AVIS racet i år så är jag inte allt för ledsen trots allt, man får trösta sig med det helt enkelt. :)
 

erc

Medlem
Har vid två tillfällen köpt bilar med poänggenererande kreditkort. Vid båda fallen handlade det om begagnade bilar i entusiastkategorin. RA Motor i Uppsala och Autowåx i Karlstad. Minns uppriktigt inte om det var BA Visa, SAS MC eller SAS Amex som användes... Men poäng skördades.
 

M.T

Medlem
Drog delbetalning av båda firmabilarna via betalo förra året. BMW (bavaria) sa nej till kortbetalning över 50k. trots 2.5% straff så raslade till fint hos EB.
 
Toppen