Senaste nytt

Bilköp med kreditkort?

Impendill

Medlem
Det är riktigt men hur du betalar räkningen till Amex påverkar inte hur kortet kostar för handlaren att lösa in. Vilket jag skrev redan i mitt inlägg ovan:

I handlarens ögon är ett Amex just ett Amex. Handlaren betalar samma avgift oavsett hur du betalar till Amex.

Oftast betalar man i en kortterminal. Ska handlaren då säga "Stopp!! vad är det för kort du betalar med"?
Du behöver inte ens visa kortet.

Amex logga kan jag förstå sticker ut och att handlaren kan reagera på att det är ett Amex, men ett Mastercard? Kom igen.

Antingen är du sur för att du själv inte fått handla på ditt kreditkort eller så är du bilhandlare. Eller kanske både och.

Gör en undersökning på stan och fråga, mina vänner räknas tydligen inte.
 

Xilan

Medlem
Nyss var det "farsan" och nu har det växt till "tre kompisar" om en stund kommer det säkert vara "tio kompisar"...
Den diskussionen är helt irrelevant och något jag inte tänker ge mig vidare in i. Varför det accepterats i ett enskilt fall eller hos en enskild bilhandlare, finns det inget generellt svar på. Varje bilhandlare kan förstås välja hur de vill göra sina transaktioner. Inga problem alls.

Sakfrågan gällde, huruvida det är vanligt att bilhandlare accepterar kreditkort för betalning av nybil, det är det inte. Läs tidigare inlägg och se ett antal exempel på kortinnehavare som nekats, just för att det är såpass dyrt för bilhandlaren.
Jag har köpt två bilar med BA Visa. En för 300k och en för 230k. Två olika märken och olika bilhandlare. Tre år emellan köpen. Inga problem.
 

Kandinsky

Medlem
Nyss var det "farsan" och nu har det växt till "tre kompisar" om en stund kommer det säkert vara "tio kompisar"...
Den diskussionen är helt irrelevant och något jag inte tänker ge mig vidare in i. Varför det accepterats i ett enskilt fall eller hos en enskild bilhandlare, finns det inget generellt svar på. Varje bilhandlare kan förstås välja hur de vill göra sina transaktioner. Inga problem alls.

Sakfrågan gällde, huruvida det är vanligt att bilhandlare accepterar kreditkort för betalning av nybil, det är det inte. Läs tidigare inlägg och se ett antal exempel på kortinnehavare som nekats, just för att det är såpass dyrt för bilhandlaren.

Apropå det här med "farsan", så köpte precis min far nybil (BMW) på sitt mastercard premium 500kkr utan problem. Så det verkar vara vanligare än vad du inledningsvis trott.
 

Mr Planning

Medlem
Apropå det här med "farsan", så köpte precis min far nybil (BMW) på sitt mastercard premium 500kkr utan problem. Så det verkar vara vanligare än vad du inledningsvis trott.

Var det nybilsköp? Det är nämligen ny BMW som jag ska köpa så det vore trevligt om han fick igenom det köpet hos samma handlare.

Det är många som spekulerar, jag ser det som en positiv poäng boost om det fungerar (speciellt med dubbla MC poäng just nu), och gör det inte det så "what ever"
 

Canadien

Medlem
Var det nybilsköp? Det är nämligen ny BMW som jag ska köpa så det vore trevligt om han fick igenom det köpet hos samma handlare.

Det är många som spekulerar, jag ser det som en positiv poäng boost om det fungerar (speciellt med dubbla MC poäng just nu), och gör det inte det så "what ever"
Om handlaren går med på MC/Amex så kan man ju fråga sedan "och hur mycket billigare går jag bilen om jag betalar kontant?" Gör sedan matematiken
 

Kandinsky

Medlem
Var det nybilsköp? Det är nämligen ny BMW som jag ska köpa så det vore trevligt om han fick igenom det köpet hos samma handlare.

Det är många som spekulerar, jag ser det som en positiv poäng boost om det fungerar (speciellt med dubbla MC poäng just nu), och gör det inte det så "what ever"

Hej, ja det var nybil. De tog enligt uppgift alla betal- och kreditkort utom just amex. Skickar ett PM på vem handlaren var.
 

Mr Planning

Medlem
Om handlaren går med på MC/Amex så kan man ju fråga sedan "och hur mycket billigare går jag bilen om jag betalar kontant?" Gör sedan matematiken

Om en butik har kortbetalning som alternativ så kommer knappast en säljare bry sig ifall du betalar med kort eller ej.
Med den logiken så kanske man kan förhandla ner priset på IKEA, Hifi klubben eller vilken butik som helst där man kan göra ett större köp.

I mitt fall så är det 20-30% av bilen som ska betalas med (förhoppningsvis) kort.
Det är många som gissar och spekulerar just nu, och ni bidrar knappast med fakta till tråden.
Återkommer med just det, fakta när köpet är klart!
 
Toppen