Senaste nytt

Bildreportage: Min resa till Mercedes-AMG i Affalterbach

tro mig den kan svänga ! Som jag har provat ! Shit vad den svänger. Plus att stolarna pumpar ut tryck i kurvorna så du sitter som i ett skruvstäd.

Denna bil skulle jag vilja ha !

Hehe, var det inte du som dissade Mercornas sega växellådor osv i tjänstebilstråden? Jag tycker det är läckert att en tillverkare klarar av att göra allt från de mest komfortabla bilarna till några av de rappaste.

I samma bil! Båda är en e-klass!

Hehe, var det inte du som dissade Mercornas sega växellådor osv i tjänstebilstråden? Jag tycker det är läckert att en tillverkare klarar av att göra allt från de mest komfortabla bilarna till några av de rappaste.

Nu är jag ingen Mercanörd men detta är ju AMG, en specialtillverkare som inte har "sega" i sin vokabulär ;) och väl knappast vare sig är aktuell som tjänstebil för de flesta eller jämförbar med en vanlig E-klass-Merca?

=============================
Offtopic är jag personligen ute efter en billig men riktigt skön och slitstark långfärdsvagn för längre roadtrips i Europa, väldigt förtjust i stridsvagnslika W123 men även lite nyare E-klasser som W210. Finns få produkter öht som är så välbyggda som (vissa) äldre Mercedesbilar, särskilt om de gjorts i stora serier såklart.

Nu är jag ingen Mercanörd men detta är ju AMG, en specialtillverkare som inte har "sega" i sin vokabulär ;) och väl knappast vare sig är aktuell som tjänstebil för de flesta eller jämförbar med en vanlig E-klass-Merca?

Nja men det är inte omöjligt att speca upp en "vanlig" E-klass att kosta nästan så mycket som en AMG-variant faktiskt. Det är fullt möjligt att köra E-klass hela vägen från 7,5 basbelopp upp till 1.5 miljoner i relativt små steg kostnadsmässigt. En E350 Bluetec 4M kombi med alla fleet editionpaket samt lite övriga options kan ju gå loss på 750'. Det är ju on par med en C63 Amg av nya modellen.....Det kan alltså även finnas överlapp.

BMW kör ju samma strategi med sina M-bilar. Nu har ju dessutom både merca och bmw sina "amg sport" resp "m sport" -koncept igång där man kan köpa en nästan amg-bil för snudd på amg-pengar. Detta har ju Audi haft länge med sina S- resp RS-modeller.

OT: Unvik för guds skull W210!

Ok @Jakob K , jag tänkte mest på att för sådana enorma prestandahöjningar det är frågan om ibland när det gäller AMG, så måste ju både motor, chassi och kaross byggas om och då tycker i alla fall jag att modellerna inte är jämförbara - i praktiken är det ju en helt annan bil.

Tack för input om W210, förmodar det är rost du tänker på? Ska vara försiktig när jag väljer, måste inte vara just W210, vore nästan coolt att ha en veteranreggad W123 i toppskick :)

Jag var nere i Stuttgart på Mercedes-museet i helgen, och jag står fast vid att det inte finns mycket som slår -54/-55 SL300.. Allmänt annars några få år där som verkligen har klarat sig med bravur. Redan på sextiotalet börjar man sedan dala, ett tapp som höll i sig långt in på 2000-talet.

Är själv (ännu inte?) någon stor Mercedes-fantast, men jag medger gärna att de har byggt några av bilvärldens vackraste bilar genom åren. Själv gillar jag nog 50-talet och tidigt 60 bäst, vilka årgångar ligger er varmast om hjärtat?

Nej nu har du nog blandat i hop mig med någon annan !

Jag har haft finncheva ett bra tag nu. tror jag är inne på tredje i rad, och har inga problem med deras växellådor.

Fast hade inte haft något emot att ha både AMG växellådan och spisen i min diesel knackare :) men undrar på förmånsvärdet ?

Toppen