Senaste nytt

Betalar ni dricks vid gratis hotellfrukost i USA?

Joakim H

Medlem
Självklart gör jag det i USA. Hela deras system är uppbyggt på det. Ta seden dit man kommer.

Har hamnat i verbalt bråk med en taxichaufför i Vegas när han ansåg att 5 dollar för 6 väskor var för lite. Man lär sig.
 

MBA

Medlem
Vad är det för skillnad på servicegraden på en gratisfrukost jämfört med en betald frukost? Jag ger alltid 18 procent i dricks, oavsett
 
Nu har jeg endnu tilgode at indtage gratis hotelmorgenmad i USA, men hvis jeg gjorde ville jeg nok lægge et par dollars.

Selvom jeg er meget lidt begejstret for det amerikanske drikkepenge cirkus, som mildest talt har taget overhånd, lever jeg efter @Senators "When in Rome..." og prøver at give lidt generøse drikkepenge - som oftest er det småpenge til forskel, men hvis man kan "redde" en andens dag, så hvorfor ikke :)
 

Agö

Medlem
Självklart gör jag det i USA. Hela deras system är uppbyggt på det. Ta seden dit man kommer.

Har hamnat i verbalt bråk med en taxichaufför i Vegas när han ansåg att 5 dollar för 6 väskor var för lite. Man lär sig.

Fast att ett system är uppbyggt på ett visst sätt behöver ju inte betyda att man bör, ska eller måste rätta sig efter det. Det är ju skillnad på detta och att följa de lagar som gäller i ett givet land. Lämna dricks vid gratis hotellfrukost (som du betalt för genom rummet...) köper jag inte.

I Los Angeles tog vi en mycket underhållande tur med Starline (The Starline Movie Stars' Homes Tour). Det var dyrt, över USD 40. Efter avslutad tur skulle alla gå ur bussen och ge pengar till kvinnan som guidat (hon stod redo med en hatt). Dricks i det här fallet var USD 15, 20 eller 25 p.p. beroende på hur "fab" man tyckte att det var - det var hon tydlig med. Osmakligt tycker jag.
 

Joakim H

Medlem
Agö.

Jag kan hålla med Dig om det sistnämnda, där hade jag också varit tveksam. Mitt inlägg syftade främst på hotellpersonal, alla kategorier, då de har skitlöner samt taxichaufförer.

Tar Vi däremot Execucar från flygplats till hotell, och omvänt, lämnar jag inte dricks då det tydligt står att det är inkluderat.
 

mha321

Medlem
Självklart gör jag det i USA. Hela deras system är uppbyggt på det. Ta seden dit man kommer.

Har hamnat i verbalt bråk med en taxichaufför i Vegas när han ansåg att 5 dollar för 6 väskor var för lite. Man lär sig.
En av många bra anledningar att använda Uber istället för taxi i USA. Framgår explicit att man inte ska dricksa, så det blir inget tjafs.
 

Agö

Medlem
Tar Vi däremot Execucar från flygplats till hotell, och omvänt, lämnar jag inte dricks då det tydligt står att det är inkluderat.
Det borde finnas en tjänst där man aktivt kan välja aktörer (inkl. restauranger) som väljer att inkludera dricks i priset!

Jag har bättre saker för mig än att argumentera varför jag inte vill ge dricks i en given situation.
 

jonten

Medlem
I Los Angeles tog vi en mycket underhållande tur med Starline (The Starline Movie Stars' Homes Tour). Det var dyrt, över USD 40. Efter avslutad tur skulle alla gå ur bussen och ge pengar till kvinnan som guidat (hon stod redo med en hatt). Dricks i det här fallet var USD 15, 20 eller 25 p.p. beroende på hur "fab" man tyckte att det var - det var hon tydlig med. Osmakligt tycker jag.
Vi åkte en liknande tur i LA förra sommaren, för mig att det satt en skylt med dricksen. Eller om den kom upp i slutet. Nåväl, 30 pers på bussen och ingen betalade dricks när vi gick av. Han stod där med lång näsa. Min spontana känsla var att alla blev förbannade. Hade inte skylten kommit upp så hade folk säkert dricksat ett par bucks per sälskap
 
Toppen