Senaste nytt

Betalar ni dricks vid gratis hotellfrukost i USA?

Jag noterade nu på morgonen att det uttryckligen stod att skatt och dricks ingick i min frukostkupong på Millennium Hilton NYC, så jag lämnade inget extra.

Påminner mig om den här länken, som var den sista jag läste,
Hyatt Refuses My Tip at Breakfast; What's the policy? - The Forward Cabin

med den briljanta sammanfattande kommentaren;

Tipping creates so much cognitive overhead in the United States. We should just freaking pay people better and stop wasting so much brain space on this incredibly mindless issue. It makes my head hurt to explain to friends and family visiting from abroad about when one should and shouldn’t tip.

18-20% av noll dollar?
Jag förstår drickskulturen, men blir irriterad när det tillrättaläggs så man skall behöva dricksa. Stort Hyatt hotell, enorm frukostmatsal.
Två personer står vid ingången vid en dator, de är inte intresserade av att frukosten ingår i priset. De leder en till bordet, det är buffé och de enda servitören gör att komma med kaffe. Men för helvete, låt mig hämta även kaffet själv. Gör servitören uppmärksam på att jag har frukosten inkluderad, det skiter han också i. In kommer ett kvitto på 2 ggr 23 dollar, och världens största dricksruta. Och sen skall man skriva rumsnumret och det de ev debiterar är dricksen.
Varför är servitören där överhuvudtaget? Bara för att ge någon arbete? Måste ju kosta hotellet massa slantar mot att ha kaffet vid buffén?

Klockrent. Är det 18-20 procent av vad en frukost skulle ha kostat?

Haha...inte snålt men sparsamt. Ibland när jag känner mig riktigt generös ger jag 30% på $0

Jag gillar amerikansk frukost som man beställer vid bordet och tycker buffè är knöligt och jobbigt på morgonen.

Allvarligt talat så får jag oftast notan och skriver sedan i dricksen och sätter upp allt på rummet som då tas bort från fakturan vid utcheckning om frukosten ingår i raten. Det man kan tänka på är ju att serveringspersonalen tjänar ungefär lika mycket som vi i Sverige gör på att sälja majblommor i fast timlön.

Last edited:
Haha...inte snålt men sparsamt. Ibland när jag känner mig riktigt generös ger jag 30% på $0

Jag gillar amerikansk frukost som man beställer vid bordet och tycker buffè är knöligt och jobbigt på morgonen.

Allvarligt talat så får jag oftast notan och skriver sedan i dricksen och sätter upp allt på rummet som då tas bort från fakturan vid utcheckning om frukosten ingår i raten. Det man kan tänka på är ju att serveringspersonalen tjänar ungefär lika mycket som vi i Sverige gör på att sälja majblommor i fast timlön.

Vad ligger min wage på dessa dagar?

Jag förstår drickskulturen, men blir irriterad när det tillrättaläggs så man skall behöva dricksa. Stort Hyatt hotell, enorm frukostmatsal.
Två personer står vid ingången vid en dator, de är inte intresserade av att frukosten ingår i priset. De leder en till bordet, det är buffé och de enda servitören gör att komma med kaffe. Men för helvete, låt mig hämta även kaffet själv. Gör servitören uppmärksam på att jag har frukosten inkluderad, det skiter han också i. In kommer ett kvitto på 2 ggr 23 dollar, och världens största dricksruta. Och sen skall man skriva rumsnumret och det de ev debiterar är dricksen.
Varför är servitören där överhuvudtaget? Bara för att ge någon arbete? Måste ju kosta hotellet massa slantar mot att ha kaffet vid buffén?

Jag kommer själv från restaurangvärlden och vet hur viktig dricksen kan vara, men jag skulle nog inte få för mig att dricksa vid hotellfrukosten. Enligt mig ska man förtjäna den med bra service.

Jag kommer själv från restaurangvärlden och vet hur viktig dricksen kan vara, men jag skulle nog inte få för mig att dricksa vid hotellfrukosten. Enligt mig ska man förtjäna den med bra service.
Det går dock att få bra service vid frukosten på hotell också :)
Jag märkte stor skillnad på servering på Hitlon San Francisco och deras frukost. Även om det var buffé så var det alltid någon som såg till att vi inte hade tomt i glaset med dryck och plockade undan. Med andra ord tyckte jag att de förtjänade dricks.

Det går dock att få bra service vid frukosten på hotell också :)
Jag märkte stor skillnad på servering på Hitlon San Francisco och deras frukost. Även om det var buffé så var det alltid någon som såg till att vi inte hade tomt i glaset med dryck och plockade undan. Med andra ord tyckte jag att de förtjänade dricks.
Givetvis går det att få bra service vid frukosten, när jag tänker efter har jag faktiskt dricksat någon gång eller ett par vid frukost.

Lönerna är anpassade för dricks av en anledning, att kunden ska få bra service. Är det ok service ger man runt 10%, mycket bra 15%, fantastisk 20+%, dålig 0 och urusel en quarter ;) och ett samtal med managern. Nu kanske det inte är så i hela USA som i princip består av 50 olika länder men i Texas så är det rätt vill jag påstå, dock kan man begränsa sig vid stora notor. Om man nu äter gratis av nån anledning så bör dricksen utgå ifrån vad det hade kostat tycker jag.

Var i Austin för några år sedan, och hade en kollega som rundade av upp till jämn dollar, frukosten kosta 11,95. Han skrev 12 jämt, efter någon minut kom servitrisen och ifrågasatte om han var missnöjd med servicen och vad felet var, hon var inte glad. Han svarade att jo men nog var det bra. Först efteråt insåg han hur många promille han dricksat och gjorde inte om misstaget morgonen efter. Bättre att inte dricksa alls isåfall, hon tog det som ett statement och vart milt sagt sur.

Toppen