Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Kortfattat: är det kört att betala räkningen med Diners?
Nordeadosan dog, batteriet är låg. Ringde till banken och de sa att det finns inga alternativ. :(
Har du inte gjort det förut så har du ju inte fått något meddelande om att det inte är omtyckt.. Om det i slutskedet ger poäng är ju en annan fråga..

Nu är kontantuttagsavgifterna krediterade på Diners så att diskussionen mellan Billhop och Diners verkar gå framåt. Ännu inga poäng dock..

Är dock skriftligt lovad av Billhop att få poäng för dessa transaktioner så får se när de kommer.. Stay tuned..

Det står så på kortläsaren när du slår in koden men det blir inte så för de gör bara en transaktion mot din bank på ett köp på totalbeloppet. Prova göra det på ditt vanliga bankkort så ser du på utdraget att det bara blir en rad på kontoutdraget.

"2012-08-03 xxx KONTANTUTTAGSAVGIFT Ja -35,00
2012-08-03 xxx ICA BANKEN Ja -900,00"

Handlade för ca 400 kr men slog på 900 kr totalt och tog resten i kontanter. Tydligen så räknas det som kontantuttag åtminstonde med Re:member kort ;)

Last edited:
"2012-08-03 xxx KONTANTUTTAGSAVGIFT Ja -35,00
2012-08-03 xxx ICA BANKEN KIRUNA Ja -900,00"

Handlade för ca 400 kr men slog på 900 kr totalt och tog resten i kontanter. Tydligen så räknas det som kontantuttag åtminstonde med Re:member kort ;)

Jag jobbar med att koda integrationer mellan kassasystem och betalterminaler, och jag kan säga att det skiljer sig väldigt mycket från lösning till lösning. I vissa lösningar skickar man bara ett totalbelopp och det kommer inte komma någon information till banken om kontantuttag. I andra lösningar så skickar man kvittosaldot och totalbeloppet för transaktionen, vilket gör att kortlösningen (och således möjligen även banken) kommer vara medveten om hur mycket som är köp och hur mycket som är cashback. Att det bara blir en rad behöver för övrigt inte betyda att banken inte fick information om cashbackbeloppet.

Jag tror att ICA banken numera skickar med den där informationen till de som ansvarar för ditt kort men har inte gjort det förut. Jag fick ett brev av SEB där de sa att man inte fick ta ut pengar när man handlade på ICA för ett tag sen.

Jag tog ut pengar för ett tag sen när jag handlade på ica med mitt GE moneybank kort och där vart det ingen avgift för uttag på kortet och de har inte klagat på det ännu iaf, men på det kortet får man ju inga poäng så det lönar sig inte. Jag vet att man kan ta ut pengar när man handlar på pressbyrån med ICA Mastercard kortet utan avgift med så ni som har kort som får avgiften får gärna testa hur det blir på t.ex. pressbyrån där man med kan ta ut pengar när man handlar.

Edit: En sak slog mig just om man t.ex. köper lotter eller spelar på ATG vid den disken som säljer korv och så i stan tar de ut pengar på kortet i ICA kassan och flyttar det till den andra kassan, är detta då ett uttag eller ett giltigt köp på kortet?

Last edited:
Nu är kontantuttagsavgifterna krediterade på Diners så att diskussionen mellan Billhop och Diners verkar gå framåt. Ännu inga poäng dock..

Hur kan du se detta? De har bara manuellt tagit bort några belopp på min räkning att de tagit bort rätt belopp vet jag inte ens...

Är dock skriftligt lovad av Billhop att få poäng för dessa transaktioner så får se när de kommer.. Stay tuned..

Jag med, frågan är hur det går i deras förhandlingar med dem nu, det verkade ju inte gå så bra förut...

Jag vet att man kan ta ut pengar när man handlar på pressbyrån med ICA Mastercard kortet utan avgift med så ni som har kort som får avgiften får gärna testa hur det blir på t.ex. pressbyrån där man med kan ta ut pengar när man handlar.

ICA Mastercard är såvitt jag vet helt rent från kontantuttagsavgifter oavsett vart uttaget sker.

Vad gäller kassan så är det rätt vanligt att butiker har en särskilt kassa för spel. Du får ingen bonus på dessa köp.

Det beror på hur transaktionen till inlösaren ser ut precis som Danni Efraim skriver. Det är nog bara att testa tyvärr... Min erfarenhet är att kontantuttag oftast identifieras just som det. Då även en rad för moms specas så lär det vara enkelt att identifiera avvikelser.

Det beror på hur transaktionen till inlösaren ser ut precis som Danni Efraim skriver. Det är nog bara att testa tyvärr... Min erfarenhet är att kontantuttag oftast identifieras just som det. Då även en rad för moms specas så lär det vara enkelt att identifiera avvikelser.

Instämmer, förutom det där med momsen. Det är inte alltid momsen skickas med heller. Och även om den gör det, så är det kanske inte helt uppenbart hur blandningen av köp och uttag ser ut bara genom att titta på momsen, eftersom vi har tre olika momssatser som kan blandas friskt på ett kvitto. Du kan mycket väl ha ett kvitto med en genomsnittlig momssats på 17%.

Toppen