Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Den eviga frågan, vad är eurobonuspoängen värda.. Ska köpa en lägenhet och funderar på att betala genom Billhop, har pratat till mig en rabatt så jag betalar 2% på beloppet, men det känns ändå rätt saftigt att betala närmare 15.000sek i avgifter. Det som talar för är ju två vouchers och 150k poäng. Men jag är rätt kluven. Hur tänker ni?
Personligen tycker jag inte det är värt det för poängen enbart. Det är åtminstone ett klart gränsfall med 10 öre/poäng om det inte är någon annan fördel med köpet.

Däremot om det är så att du kommer upp i en (eller två!) vouchers mer om du gör det jämfört med om du inte gör det, så blir det snabbt värt 15k med god marginal. Du kan ju då i princip räkna 5 öre per poäng istället för 10. Men det förutsätter att du inte kommer upp i två vouchers även utan denna betalning, förstås.

Det beror väl på om du uppskattar att resa i business och första klass till starkt reducerat pris mot om du köpt biljetter på vanligt sätt eller du föredrar att ha mysiga hemmakvällsr på ledig tid.

Det beror ju också på om du annars betalar dina räkningar med Betalo/Billhop ?
Är ju betydligt bekvämare att bara skjuta igenom 750k i ett svep och sen sätta alla småräkningar man har på autogiro...

Den eviga frågan, vad är eurobonuspoängen värda.. Ska köpa en lägenhet och funderar på att betala genom Billhop, har pratat till mig en rabatt så jag betalar 2% på beloppet, men det känns ändå rätt saftigt att betala närmare 15.000sek i avgifter. Det som talar för är ju två vouchers och 150k poäng. Men jag är rätt kluven. Hur tänker ni?

När behöver du betala? Om du har lite tid på dig så skulle jag betala så mycket som krävs för att komma upp i maximalt antal vouchers på ditt/dina SAS Amex-kort. Sen om du hinner innan det behöver betalas, skaffa ett Miles&More-Mastercard med så hög kreditgräns som möjligt och maxa ut den direkt nu när de har kampanj. Resten av pengarna kan du antingen betala som en vanlig överföring, eller möjligen köra dem också genom ditt Elite om du tror att du behöver mer poäng för att kunna nyttja dina vouchers väl.

Billhop har nu spärrat PayEx. Försökte betala min B2-räkning men den blev annulerad efter några dagar:

"En av dina räkningar på Billhop kunde tyvärr inte genomföras.
Utifrån de nya riktlinjer som vi måste förhålla oss till så kan man inte med ett kreditkort betala:

- Krediter/Lån/Kreditkortsräkningar
- Räkningar till BitCoinföretag
- Inkassoräkningar eller räkningar som har inkassobolag som motpart
- Räkningar till Kronofogden
- Bank som mottagande part
- Räkningar som har fakturalåneinstitut (ex. Klarna, PayEx, Svea Ekonomi) som mottagande part (gäller endast för Amex). Räkningar som dessa går med andra ord bra att betala med ett Visa eller Mastercard. "

Försökte betala med SAS EB MasterCard Premium, men jag hade tydligen uppnått min "kontantgräns" så det gick inte heller.

- Räkningar som har fakturalåneinstitut (ex. Klarna, PayEx, Svea Ekonomi) som mottagande part (gäller endast för Amex). Räkningar som dessa går med andra ord bra att betala med ett Visa eller Mastercard. "

Tråkigt att det är restriktivare regler som gäller för Amex. Dels detta, men även de förändringar som infördes tidigare gällande överföringar till konton och utlandsbetalningar då just utlandsbetalningar har stått för en avsevärd del av min Amex-spend i år.

Har svårt att motivera att använda något annat än Amex-kortet med Betalo/billhop, dels då MC har lägre poängintjäning, men framförallt för att hos Amex har man ju även motivationen att komma upp i nog hög spend för att trigga alla vouchers.

Jag ser det såhär:

Om du idag fick möjligheten att köpa 2 vouchers och 150k poäng för 15000 kr. Hade du gjort det då?

Jag menar, de övriga 750000 pengarna ska du ju betala oavsett, så du kan se det som en separat "deal". Och personligen tycker jag det är en bra deal.

Tråkigt att det är restriktivare regler som gäller för Amex. Dels detta, men även de förändringar som infördes tidigare gällande överföringar till konton och utlandsbetalningar då just utlandsbetalningar har stått för en avsevärd del av min Amex-spend i år.

Har svårt att motivera att använda något annat än Amex-kortet med Betalo/billhop, dels då MC har lägre poängintjäning, men framförallt för att hos Amex har man ju även motivationen att komma upp i nog hög spend för att trigga alla vouchers.

Det är inte bara lägre intjäning men MC har också "spärrat" betalning av räkningar både på Betalo och Billhop då de numera räknas som kontantuttag och har en gräns på 10 000 kr. Så endast konsumtion verkar gälla från och med nu för poängintjäning.

Last edited:
Toppen