Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Knappast. Jag tror att Betalo har något högre avgifter för Amex och tar ut det av kunden delvis på det här sättet. Billhop kan nog inte hantera olika tidigaste betalningsdag beroende på korttyp och därav blir det 2 dagar för Amex också där...

Jo, de lär ju definitivt ha högre avgifter för Amex, men det för de ju redan vidare till kunderna genom att ta ut en högre avgift från oss för betalning med Amex än med Visa/MC. Om det nu är så att kunderna accepterar 4 dagars fördröjning så kan man ju snarare fråga sig varför de inte kör på samma tid för Visa/MC och tjänar några ören extra där också.

Nåväl, det kom ju ett mail från Betalos marknadschef för ett tag sedan där det efterfrågades feedback om vad Betalo kunde göra för att bli bättre, så nu har jag svarat och framfört mina åsikter kring detta.

Är det någon som vet om minsta tid till betalning skiljer sig om man använder Amex istället för Visa/MC?
En av sakerna som jag stört mig på hos Betalo är att det även med "direktbetalning" har dröjt 4 bankdagar till pengarna funnits hos mottagaren (åtminstone har första datum man kan välja varit 4 dagar fram i tiden).

Betalo har längre tid på amex för att de inte hinner kontrollera "vad" du har betalt till manuellt inom 2 dagar. På andra kort hos betalo är det inte samma krav på så de kollar de inte lika noga. Billhop har resurser att göra det antar jag och därför de har 2 bankdagar.

Last edited:
Nu verkar det som att Betalo gjort AMEX-dragningarna, jag ser dem i AMEX-historiken bakdaterat med korrekt datum för transaktionen.

Jag lade en betaltning med Betalo 27/12. Dagen efter ringde jag upp och avbröt köpet, fick ett bekräftelsemail om att betalningen avbrutits samma dag. Idag ser jag att pengarna dragits från mitt Amex-kort med transaktionsdatum 27/12. Undrar hur deras kundtjänst löser det här eftersom fakturan verkar vara betald.

Betalo har längre tid på amex för att de inte hinner kontrollera "vad" du har betalt till manuellt inom 2 dagar. På andra kort hos betalo är det inte samma krav på så de kollar de inte lika noga. Billhop har resurser att göra det antar jag och därför de har 2 bankdagar.

Ok, jag kan köpa detta för betalningar till nya kontonummer, men om det är ett konto jag redan har betalat till tidigare så har jag svårt att se vilka nya typer av manuella kontroller de kan behöva göra.

Jag lade en betaltning med Betalo 27/12. Dagen efter ringde jag upp och avbröt köpet, fick ett bekräftelsemail om att betalningen avbrutits samma dag. Idag ser jag att pengarna dragits från mitt Amex-kort med transaktionsdatum 27/12. Undrar hur deras kundtjänst löser det här eftersom fakturan verkar vara betald.
Tror du får ringa för de har säkert en hel del att ta tag i efter det stora strulet med DIBS/Betalväxeln

På den positiva sidan så verkar det nu funka att registrera betalningar med Amex igen.

På den negativa sidan så använder personen jag ska föra över pengar till Sparbanken Eken, och det verkar som att Betalo inte känner igen det clearingnumret eller på annat sätt inte förstår kontonumret, så det går inte att lägga in en betalning. (Har testat att mata in ett av mina egna kontonummer i en annan bank bara för att se att det inte är ett generellt problem, och det funkade bra med det kontot).

Edit: Denna vecka har deras kundtjänst visst bara öppet 10-15, så gick inte att ringa dem heller.

Toppen